افت مداوم شاخص کل فرابورس در این هفته در حالی رخ داد که عوامل بنیادی اثر گذار بر شرکت‌های سهامی همچنان از سودآوری این شرکت‌ها حمایت می‌کنند. از یک سو قیمت‌های بازار جهانی در سطوح بالایی قرار دارند. این امر وضعیت سودآوری شرکت‌های کالایی را بهبود می‌بخشد.از سوی دیگر افزایش نرخ دلار نیز تاثیر زیادی در بهبود سودآوری شرکت‌های صادرات محور دارد. با این حال طی معاملات روز گذشته همچون دیگر روزهای این هفته شاهد اصلاح عمومی قیمت در میان نمادهای فرابورسی بودیم. به نظر می‌رسد سهامداران احتیاط بیشتری را در دادوستدهای خود لحاظ کرده‌اند.

 در صنایع چه گذشت؟

در جریان معاملات دیروز فرابورس شاخص ۱۰ گروه فرابورسی با افت مواجه شد. دو گروه شامل گروه محصولات کاغذی (با تک‌نماد گروه صنایع کاغذی پارس) و گروه خرده‌فروشی (با تک نماد قاسم ایران) ، همچنان با توقف نماد زیرمجموعه مواجه هستند. ۱۲ گروه نیز رشد شاخص را تجربه کردند.افت شاخص کل فرابورس بیشتر به دلیل معاملات منفی در گروه فلزات اساسی شکل گرفت. دیروز نماد معاملاتی هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه در کنار نماد سهامی ذوب‌آهن اصفهان بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص فرابورس گذاشتند. دیروز، در شرایطی که سه نماد فلزی فرابورس یعنی نمادهای صنایع فولاد آلیاژی یزد، معدنی کیمیای زنجان گستران و زرین معدن آسیا در توقف به سر می‌بردند شاخص گروه فلزات اساسی فرابورس با افت قیمت در نماد «میدکو» و «ذوب» ۲/ ۱ درصد کاهش یافت. به‌رغم افت شاخص فلزات اساسی، روز گذشته دیگر گروه‌های بزرگ و اثرگذار فرابورس معاملات مثبتی را تجربه کردند. شاخص گروه محصولات شیمیایی در جریان داد‌و‌ستدهای دیروز رشد نشان داد. ضمن اینکه گروه پالایشی نیز با افزایش ۲/ ۱ درصدی شاخص همراه شد. در عین حال، بیشترین رشد شاخص در میان صنایع مختلف فرابورسی طی معاملات دیروز در گروه قند و شکر رقم خورد. نمادهای گروه قند و شکر از ابتدای هفته در مرکز توجه فعالان بازار سهام قرار گرفتند و قیمت سهامشان رشد نسبتا مناسبی را تجربه کرد. دیروز نیز در ادامه حرکت صعودی این نمادها شاخص گروه قند و شکر فرابورس بیش از ۴ درصد رشد کرد. این تحرکات مثبت در گروه قند و شکر بورس تهران نیز مشاهده شد. از ابتدای این هفته خبر افزایش احتمالی نرخ قند و شکر توسط سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان  سبب شد تا سهامداران به نمادهای گروه قند و شکر اقبال نشان دهند. همین موضوع سبب شد تا شاخص گروه قند و شکر فرابورس رشد قابل توجهی پیدا کند. از اتفاقات نادر در معاملات دیروز، رشد چشمگیر قیمت سهام در یکی از نمادهای بازار پایه فرابورس در نماد شرکت شیرین دارو بود. در پایان معاملات دیروز، قیمت هر سهم نماد شیرین دارو با جابه‌جایی حدود ۱۴ هزار سهمی، معادل ۱۷۸ درصد رشد کرد. در مجموع در جریان داد‌و‌ستدهای دیروز فرابورس حدود ۲۶۳ میلیون برگه بهادار از جمله سهم، سخاب و سایر اوراق مالی به ارزش ۱۵۴ میلیارد تومان در ۳۸ هزار و ۳۱۸ نوبت معاملاتی خریدوفروش شد. حدود ۱۱۰ میلیون برگ  از این اوراق در بازار اول و دوم دست به دست شد. بیش از ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار برگ بهادار از جمله اوراق سخاب در بازار ابزارهای نوین مالی معامله شد. بیش از ۶۵ درصد ارزش معاملات فرابورس (حدود ۹۹ میلیارد تومان) نیز به معامله در بازار ابزارهای نوین مالی اختصاص یافت.

 توقف «کمرجان»

از میان رفت و بازگشت نمادها در بازار دیروز، نماد معاملاتی شرکت بازرگانی و تولیدی مرجان کار با توجه به اطلاعات دریافتی مبنی بر ارائه اولین پیش‌بینی سال مالی ۱۳۹۷ و تغییر با اهمیت نسبت به پیش‌بینی سال مالی ۱۳۹۶ در پایان مبادلات متوقف شد. روز گذشته شرکت بازرگانی و تولیدی مرجان کار آخرین پیش‌بینی سود خود را روی سامانه کدال قرار داد. طبق این گزارش، شرکت بازرگانی و تولیدی مرجان کار سود هر سهم را برای سال مالی منتهی به ۳۰ آذر ۹۷، ۳۲ تومان در نظر گرفته است. این در حالی است که شرکت بازرگانی و تولیدی مرجان کار سود هر سهم را برای سال مالی منتهی به ۳۰ آذر ۹۶، ۲۷ تومان پیش‌بینی کرده بود.  بنابراین مقام ناظر به منظور بررسی تعدیل مثبت ۱۸ درصدی، نماد این شرکت را در پایان داد و ستدهای دیروز متوقف کرد.

   مروری بر معاملات سخاب‌ و تسه

همان‌طور که اشاره شد روز گذشته در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس حدود ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار برگه بهادار به ارزش بیش از ۹۹‌میلیارد تومان در۳۷۱۰ نوبت معاملاتی دست‌به‌دست شد. بیش از ۹۰ درصد ارزش معاملات این بازار به خرید و فروش اوراق بدهی اختصاص یافت. دیروز حدود ۹۱۰ هزار برگه بدهی در میان معامله‌گران دست‌به‌دست شد. بیشترین افزایش قیمت در میان اوراق اسناد خزانه اسلامی(به میزان ۱۵/ ۰ درصد) در نماد «سخاب۷» رقم خورد تا به این ترتیب، نرخ سود موثر این اوراق به سطح ۸/ ۱۴ درصد برسد. علاوه بر معاملات اسناد خزانه، دیروز حدود ۵۹ هزار ورقه تسهیلات مسکن نیز در میان فعالان فرابورسی جابه‌جا شد. ارزش معاملات اوراق تسهیلات مسکن طی داد‌و‌ستدهای دیروز ۴‌میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان ثبت شد.

بورس