رشد خفیف بورس به مدد پالایشی‌ها

ناصر سراج گفت: متاسفانه برخی از بانک‌های دولتی و خصوصی مصوبه شورای پول و اعتبار را در نرخ سود بانکی رعایت نمی‌کنند.رئیس سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه این موضوع از سوی سازمان بازرسی کل کشور پیگیری می‌شود، افزود: این موضوع به بانک مرکزی اعلام و در نهایت منجر به بخشنامه‌ای شده که بانک مرکزی در این رابطه صادر کرده است. وی تصریح کرد: سازمان بازرسی کل کشور در مقابل آن بانک‌هایی که خلاف قانون و مصوبه شورای پول و اعتبار در مورد نرخ سود، اقدام می‌کنند؛ اقدام قانونی انجام خواهد داد.در گروه غذایی دیروز بازار در انتظار برگزاری جلسه وزیر صنعت، معدن و تجارت با سندیکای صنعت قند و شکر برای اعلام نرخ‌های فروش شکر در سال جاری بود به‌رغم گذشت دوماه از شروع تولید شکر در کارخانه‌های تولید قند و شکر هنوز دولت نرخ فروش شکر را تعیین نکرده است. در این گروه در حالی که طی هفته گذشته عراق تعرفه صادرات محصولات لبنی ایران را بیش از ۵/ ۲ برابر افزایش داد، معاون وزیر کشاورزی اعلام کرد که این موضوع از طریق اداره بین‌الملل وزارت جهاد کشاورزی به وزارت امور خارجه منعکس شده است تا هرچه سریع‌تر حل و فصل شود.

به گزارش «ایسنا» عراق در هفته گذشته تعرفه صادرات محصولات لبنی ایرانی به کشورش را بیش از ۵/ ۲ برابر افزایش داد. به گفته دبیر انجمن صنفی صنایع لبنی، تعرفه واردات ماست به این کشور از پنج به ۲۵ درصد و تعرفه واردات شیر و خامه هم از پنج به ۱۵ درصد برای تجار ایرانی افزایش یافت و اکنون این تعرفه به ۴۰ درصد رسیده است. البته این اقدام همسایه غربی در سال‌های گذشته یک بار دیگر تکرار شده بود که با ورود وزارت امور خارجه ایران و وساطت مسوولان سیاسی دو کشور موضوع حل شد. در این باره حسن رکنی، معاون وزیر جهاد کشاورزی به «ایسنا» گفت: در زمینه لبنیات و صادرات آن بازار بسیار مناسبی در کشورهای همسایه و منطقه به ویژه عراق داریم که حضور و استمرار آن در این بازارها ممکن است با منافع بسیاری از تاجران در تعارض باشد و اخیرا محدودیت‌های تعرفه‌ای از سوی عراق برای ایران ایجاد شده است که البته در گذشته نیز این اتفاق افتاده بود.

وی افزود: در گذشته به سرعت همکاران در وزارت امور خارجه به این مساله ورود کردند و باعث شد این مشکل به سرعت حل شود؛ هم‌اکنون نیز این مساله به‌عنوان یکی از چالش‌های پیش‌رو از طریق دفتر امور بین‌الملل وزارت جهاد کشاورزی به وزارت امور خارجه منعکس شده است و به‌صورت فعال پیگیری می‌شود تا بتوانیم این مشکل را به سرعت حل کنیم و استمرار حضور خود در بازار عراق را از دست ندهیم. به گزارش «ایسنا» طی ۶ماه نخست امسال ۲۲۱ هزار و ۳۱۰ تن انواع محصولات لبنی به ارزش ۳۸۴ میلیون و ۱۶۰ هزار دلار به کشورهای مختلف صادر شده است که از نظر وزنی ۹۶/ ۳درصد و از نظر ارزشی ۵۸/ ۲۴ درصد نسبت به نیمه نخست سال گذشته افزایش داشته است. در این میان حدود ۸۰ درصد سهم بازار محصولات صادراتی لبنی ایران به عراق اختصاص داشته است.

در گروه بانکی یک مقام مسوول با اعلام آخرین وضعیت تهیه گزارش صورت‌های مالی ۹۵ بانک صادرات، زمان تقریبی مجمع سالانه را اعلام کرد. یک مقام مسوول در بانک صادرات در گفت‌وگو با بورس پرس، درباره آخرین وضعیت صورت‌های مالی ۹۵ بزرگ‌ترین‌ بانک بورسی از لحاظ سرمایه اسمی (۷/ ۵ هزار میلیارد تومان) اظهار کرد: بعد از انتشار دو گزارش حسابرسی‌شده، دو پیش‌نویس صورت‌های مالی از سوی سازمان حسابرسی تهیه و به بانک مرکزی ارسال شده است.وی ادامه داد: بانک مرکزی در مورد پیش‌نویس دوم، نکاتی را مطرح کرد که اصلاح شد و قرار است با برگزاری جلسه‌ای با نمایندگان بانک مرکزی و سازمان حسابرسی، این موضوع نهایی شود.این مسوول درباره زمان تقریبی مجمع سالانه «وبصادر» برای صورت‌های مالی اسفند ۹۵ و همچنین بازگشایی نماد (که از اواخر تیر سال گذشته تا‌کنون بسته مانده) به بورس پرس گفت: به محض نهایی شدن گزارش حسابرسی شده، زمان برگزاری مجمع با فاصله قانونی ۱۰ روز تعیین می‌شود. بنابراین انتظار می‌رود مجمع سالانه بانک در اواخر آبان یا در اوایل آذر تشکیل شود.

وی ادامه داد: بازگشایی نماد هم منوط به ارائه اطلاعات میان‌دوره‌ای ۹۶ به سازمان بورس و برگزاری مجمع سالانه است که به نظر می‌رسد با توجه به تاکید وزیر اقتصاد و خواسته مسوولان سازمان بورس، بازگشایی نماد بانک صادرات هم در اولین فرصت بعد از برگزاری مجمع انجام شود.در گروه فلزی، معاون خرید فولاد هرمزگان ضمن اعلام انعقاد قرارداد خرید برق از طریق بخش خصوصی، از صرفه‌جویی ۳۰ میلیارد تومانی هزینه خرید انرژی از ابتدای شهریور سال جاری خبر داد. علی گلشن با اشاره به هزینه شدن بیش از ۸۰درصد منابع مالی سازمان در واحد خرید مواد اولیه و انرژی و نقش مهم آن در کاهش هزینه‌های فولاد هرمزگان گفت: این واحد در سال ۹۶ برای اولین بار در تاریخ این فولادسازی موفق به انعقاد قرارداد خرید ۱۵۰ مگاوات ساعت برق مصرفی شرکت از طریق بخش خصوصی شد که با اجرایی شدن این قرارداد از ابتدای شهریور سال جاری بالغ بر ۳۰ میلیارد تومان صرفه‌جویی هزینه خرید انرژی در مقایسه با سایر روش‌های خرید قبلی محقق شد.

وی کاهش در هزینه‌های سازمان و افزایش اطمینان از تامین برق سازمان را از مهم‌ترین مزایای این قرارداد عنوان کرد. همچنین پرداخت صورتحساب ۵۰ روز پس از صدور، انجام خواهد شد. این قرارداد بر پیش بینی EPS شرکت موثر است و موجب افزایش سود پیش‌بینی شده می‌شود.فولاد هرمزگان فرابورسی با سرمایه ۵/ ۱ هزار میلیارد تومانی که فولاد مبارکه سهامدار عمده (۲/ ۹۵درصدی) آن محسوب می‌شود، در پیش‌بینی درآمد منتهی به سال جاری، سود هر سهم را ۱۵۰ریال برآورد کرد و در ۶ ماه نخست ۸۵ ریال معادل ۵۷ درصد را پوشش داده است.در گروه ساختمانی، سرمایه‌گذاری مسکن شمال شرق در صورت موافقت سازمان بورس با افزایش سرمایه ۲۲ درصدی، سرمایه فعلی را از ۹۰ به ۱۱۰ میلیارد تومان می‌رساند.«ثشرق» بورسی که زیرمجموعه ۵۹ درصدی گروه سرمایه‌گذاری مسکن است، این تامین مالی را از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی باهدف اصلاح ساختار مالی صورت می‌دهد. در گروه واسطه‌گری مالی شرکت سرمایه‌گذاری بیمه سود سال مالی منتهی به شهریور ۹۶ را ۴۱۱ریال اعلام کرد. این سود از محل فروش دارایی و سرمایه‌گذاری‌هاست. در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به ۱۶۱میلیارد تومان و در فرابورس به ۱۵۴میلیارد تومان بالغ شد.