آخرین جزئیات از کلاف سردرگم سهام عدالت

در این راستا مشاور سازمان خصوصی‌سازی در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» عنوان کرد سود سهام عدالت به‌طور قطع پرداخت خواهد شد. این پرداخت نیز در سال جاری بوده و به سال آینده موکول نمی‌شود، اما در شرایط کنونی نمی‌توان میزان دقیق این رقم و همچنین زمان آن را اعلام کرد. چون هنوز هماهنگی‌های لازم برای این موضوع صورت نگرفته و در حال تلاش برای اتمام این پروسه هستیم. البته در ادامه سبحانی خاطر‌نشان کرد که شورای اصل ۴۴ در اسفند ماه سال ۹۵ مجوز توزیع سود را به سازمان خصوصی‌سازی داده است. بر این اساس سازمان خصوصی‌سازی می‌تواند در هر زمان که سودی از شرکت‌های سرمایه‌پذیر دریافت کرد، آن را میان مشمولان توزیع کند. اما در شرایط کنونی تنها منتظر ایجاد هماهنگی‌های لازم برای این موضوع هستیم.  این در حالی است که رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی عنوان کرد که واریز سود سهام عدالت برای همه ۴۷ میلیون نفر مشمول به‌صورت یکجا ممکن نیست. در صورت شروع پرداخت سود سهام عدالت، این سود به مرور به حساب مشمولان انتقال خواهد یافت.

انتظاری ۱۰ ساله

هر‌چند قرار بود تا پایان شهریور ماه یا حداکثر در هفته نخست مهرماه سود مزبور به حساب ۴۷ میلیون نفر سهامدار «عدالت» واریز شود اما در این پروسه کارشکنی‌ها و اختلافات موجود، انتظار ۱۰ ساله سهامداران را برای دریافت این سود، طولانی‌تر کرد.  به‌طوری‌که برخی نمایندگان مجلس و به خصوص کمیسیون‌های تخصصی، با نامه‌نگاری‌ها و اظهارات خود از دولت درخواست کردند تا به‌جای پرداخت سود به مشمولان، این رقم به بودجه دولت اختصاص یابد و صرف بخش تولید شود.  اما این موضوع نه تنها با موافقت دولت همراه نشد بلکه موجی از نارضایتی را میان مشمولان به دنبال داشت. تا جایی‌که رئیس‌جمهور به معاون خود و وزیر اقتصاد دستور داد تا موضوع پرداخت سود سهام عدالت را پیگیری کند.در ادامه این پروسه محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت اظهار کرد که رئیس هیات دولت مخالف عدم پرداخت سود سهام عدالت و تخصیص منابع آن به هر مجموعه دیگری غیر از مشمولان و دارندگان سهام عدالت است. بنابراین دولت قصد ندارد سود را در جای دیگری هزینه کند.  ضمن آنکه خبرها حکایت از آن دارد که رئیس‌جمهور به وزیر اقتصاد نیز دستور داده تا مکانیزم‌های لازم برای پرداخت سود سهام عدالت را هر چه سریعتر فراهم کرده و سود را به حساب تک تک مشمولان که شماره شبای خود را به سامانه سهام عدالت اعلام کرده‌اند، واریز کند.

پرداخت قطعی سود

بر این اساس، با دستور صریح رئیس‌جمهور، سود سهام عدالت به حساب مشمولان واریز خواهد شد. به‌طور قطع این نگرانی در آینده با پرداخت سود، مرتفع خواهد شد. اما اینکه زمان آن کی باشد، هنوز مشخص نیست. چراکه باید هماهنگی‌های لازم در این رابطه انجام شود و متاسفانه این هماهنگی‌ها اندکی زمان‌بر شده، ولی به هرحال امید است هر‌چه زودتر سود سهام عدالت به حساب مشمولان واریز شود. در این راستا رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی گفت: واریز سود سهام عدالت برای همه ۴۷ میلیون نفر مشمول به‌صورت یکجا امکان واریز ندارد و در صورت شروع پرداخت سود سهام عدالت، این سود به مرور به حساب مشمولان انتقال خواهد یافت. به گزارش روابط عمومی سازمان خصوصی‌سازی، میر علی اشرف عبدالله پوری حسینی درباره نحوه واریز سود سهام عدالت که قرار بود تا انتهای شهریور صورت گیرد، گفت: بعد از یازده سال که از آغاز طرح واگذاری سهام عدالت می‌گذرد امسال قرار شد برای نخستین بار سود سهام عدالت به‌صورت قانونی در اختیار مشمولان قرار بگیرد.  وی افزود: شرکت‌های سرمایه‌پذیر از سال ۹۵ باید سود تولید شده خود را از طریق واگذاری به سازمان خصوصی‌سازی در اختیار مشمولان قرار دهند. البته پایان تیرماه زمان صدور مصوبات شرکت‌های سرمایه‌پذیر بود و طبق قانون بعد از آن ۸ ماه فرصت دارند تا این سود را به حساب سازمان خصوصی‌سازی واریز کنند.

پوری حسینی گفت: چند شرکت هم وجود دارند که سال‌های مالی آنها ۳۱ خرداد و ۳۱ شهریور است که آنها در سال ۹۷ پایان ۸ ماه قانونی‌شان فراخواهد رسید. رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی افزود: این سازمان به موجب مصوبه شورای عالی اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ موظف است که این سود را از شرکت‌های سرمایه‌پذیر مطالبه و به حساب مشمولان واریز کند. اما تا زمانی که این سودهای دریافتی به حد نصابی نرسیده باشد امکان این کار وجود ندارد.

وی گفت: تا امروز حدود ۲۰ درصد یعنی حدود ۶۵۰ میلیارد تومان از ۳ هزار و ۴۰۰میلیارد تومان سود مصوب به حساب سازمان خصوصی‌سازی واریز شده و ما اعلام کردیم که تا پایان شهریور واریز سود سهام عدالت در یک مرحله آغاز خواهد شد. البته طی یک ماه گذشته به دلیل بعضی مشکلات فنی امکان واریز سود در مرحله اول کمی به تاخیر افتاده است. اما می‌توان این قول را به مردم داد که در چند روز آینده واریز مرحله اول سود آغاز خواهد شد.  معاون وزیر اقتصاد افزود: ضمنا این نباید تلقی شود که قرار بوده تا پایان شهریور سود به‌صورت کامل واریز شود چرا‌که شرکت‌های سرمایه‌پذیر تا انتهای اسفند برای واریز سود مصوب خود فرصت دارند. البته این فرصت تا پایان شهریور، توسط شورای‌عالی سیاست‌های اجرایی اصل ۴۴، یک ماه تمدید و تا پایان مهرماه مشمولان فرصت داشتند در صورت تمایل ارزش سهام خود را تا سقف یک میلیون تومان افزایش دهند که این فرصت نیز به اتمام رسیده است.

 پوری‌حسینی درباره نحوه توزیع سهام عدالت تاکید کرد: واریز سود برای همه ۴۷ میلیون نفر به‌صورت یکجا امکان ندارد و در صورت شروع واریز سود سهام عدالت به‌مرور به حساب مشمولان انتقال خواهد یافت.  رئیس‌کل سازمان خصوصی‌سازی درباره بازگشت سهام مشمولانی که ما‌به‌التفاوت سهام عدالت خود را پرداخت نکرده‌اند هم گفت: در سال ۸۵ تعدادی از شرکت‌ها به‌عنوان شرکت‌های سرمایه‌پذیر انتخاب شدند و بخشی از سهام هر‌کدام از این شرکت‌ها از یک تا ۹۰ درصد به سهام عدالت اختصاص پیدا کرد.  وی گفت: دولت هم برای هر مشمول در آن زمان یک میلیون تومان سهم در نظر گرفت و قرار بر این شد که از محل سود همین سهام قیمت یک میلیون تومانی آن به دولت پرداخت شود.  

پوری‌حسینی در مورد بازگرداندن باقی سهامی که از جانب مشمولان ما‌به‌التفاوتش پرداخت نشده، تاکید کرد: سهام عدالت به هیچ‌وجه به کسی واگذار نشده بود که ازجانب دولت پس گرفته شود، بلکه بخشی از سهام که هزینه‌اش پرداخت شده به مشمول تعلق دارد و بخشی که پرداخت نشده هنوز در اختیار دولت است.  رئیس‌کل سازمان خصوصی‌سازی درباره قیمت فعلی هر سهم در بازار هم گفت: یک میلیون تومان سهامی که در سال ۸۵ به هر مشمول اختصاص داده شده در حال‌حاضر حدود دو میلیون تومان ارزش دارد، اما ما هنوز تفاوت آن را با همان قیمت یک میلیون تومان سال ۸۵ برای مشمولان محاسبه می‌کنیم. پوری‌حسینی گفت: مشمولان سهام عدالت تا زمانی که سهام عدالت آزاد و قابل خرید و فروش شود، سالانه سود آن را دریافت می‌کنند.

نهایی شدن هماهنگی‌ها در روزهای آتی

در این راستا سید‌جعفر سبحانی، مشاور سازمان خصوصی‌سازی نیز در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» عنوان کرد: سود سهام عدالت به‌طور قطع پرداخت خواهد شد اما پرداخت این سود نیازمند هماهنگی‌های مربوطه میان دولت و دیگر ارگان‌هاست که این امر در حال پیگیری و نهایی شدن است.  وی در ادامه افزود: این سود در سال‌جاری به حساب مشمولان واریز می‌شود و به سال آینده موکول نخواهد شد.  سبحانی درخصوص رقم دقیق آن نیز عنوان کرد: در شرایط کنونی نمی‌توان میزان دقیق این رقم و همچنین زمان آن را اعلام کرد. چون هنوزهماهنگی‌های لازم برای این موضوع صورت نگرفته و در حال تلاش برای اتمام این پروسه هستیم. وی در ادامه خاطر‌نشان کرد: البته طبق قانون و دستورالعمل شورای اصل ۴۴ در اسفند ماه سال ۹۵، مجوز توزیع سود به سازمان خصوصی‌سازی داده شده است. بر این اساس سازمان خصوصی‌سازی می‌تواند در هر زمان که سودی از شرکت‌های سرمایه‌پذیر دریافت کرد، آن را میان مشمولان توزیع کند. اما در شرایط کنونی تنها منتظر ایجاد هماهنگی‌های لازم برای این موضوع هستیم.

نحوه آزادسازی هنوز مشخص نیست

سبحانی درباره زمان آزادسازی سهام عدالت و آخرین تصمیمات در لایحه آزادسازی این سهام اظهار کرد: هنوز این لایحه‌ در مجلس مورد بررسی قرار نگرفته است. به این ترتیب هر چند ساز و کار آزادسازی سهام عدالت در آن پیشنهاد شده و به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده است اما مشخص نیست که نحوه آزادسازی به چه صورت باشد.  وی در ادامه افزود: در لایحه تدوین شده، آزادسازی سهام عدالت را در قالب صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل‌معامله در بورس پیش‌بینی کرده‌ایم، اما همچنان مشخص نیست که این موضوع مورد موافقت قرار گیرد و آزادسازی به همین نحو و از طریق ETFها باشد یا به‌صورت طرحی جدا و از کانالی مجزا طبق نظر هیات دولت صورت گیرد.سبحانی در ادامه خاطرنشان کرد: نحوه آزادسازی منوط به تصمیم‌گیری‌های دولت است و سازمان خصوصی‌سازی هیچ نقشی در این موضوع ندارد.