نگاهی کلی به معاملات هفته گذشته

رشد قیمت‌ها در بازار سهام در هفته گذشته بر مدار صعود فلزی- معدنی‌ها و پالایشی‌ها رقم خورد. در این میان دو گروه یعنی پالایشی‌ها و فلزی بیشترین تغییر مالکیت هفتگی به نفع سهامداران خرد را به خود اختصاص دادند. به این ترتیب خالص خرید حقیقی‌ها در گروه پالایشی به حدود ۳۱ میلیارد تومان رسید. در این گروه بیشترین خریدهای صورت گرفته بر محور نماد پالایش نفت اصفهان قرار داشت. به‌طوری‌که جابه‌جایی‌ ثبت شده در نماد «شپنا» به ۶/ ۲۸ میلیارد تومان رسید. خالص خرید سهامداران خرد در نماد «شبندر» نیز بیش از ۵/ ۳ میلیارد تومان بود.ضمن اینکه گروه فلزات اساسی نیز دادوستدهای قدرتمندی را پشت سر گذاشتند. ثبت تغییر مالکیت در این گروه بیش از ۲۱ میلیارد تومانی در مسیر حقوقی به حقیقی شکل گرفت.در این گروه نیز فولاد مبارکه اصفهان بیشترین نقش را در تغییر مالکیت به نفع حقیقی‌ها داشت. به‌طوری که خالص خرید سهامداران خرد در نماد «فولاد» به حدود ۶/ ۱۲ میلیارد تومان رسید.آلومینیوم ایران و ملی مس ایران نیز از دیگر نمادهای مورد توجه سهامداران حقیقی در هفته گذشته بودند. بر این اساس خالص تغییر مالکیت به ثبت رسیده در هر دو نماد مزبور به ترتیب حدود ۴/ ۷ میلیارد تومان و ۴ میلیارد تومان بود.

سهامداران خرد در گروه معدنی نیز با محوریت شرکت گل‌گهر شاهد معاملات مطلوبی بودند. به‌طوری‌که در هفته گذشته حدود ۹ میلیارد‌تومان از سهام «کگل» از پرتفوی سهامداران حقوقی به سبد سهام حقیقی‌ها منتقل شد.بررسی روند خریدهای صورت گرفته از سوی معامله‌گران حقوقی نیز نشان می‌دهد که این گروه بیشترین تقاضا را در هفته گذشته برای گروه خودرویی داشتند. بر این اساس خالص خرید این سهامداران (حقوقی‌ها) در گروه مزبور به حدود ۵/ ۶ میلیارد تومان رسید که نیمی از این رقم در اختیار معاملات ثبت شده در نماد ایران خودرو بود. در ادامه سایپا نیز با تغییر مالکیت بیش از ۷/ ۱ میلیارد تومانی، خریدهای پرحجمی را از سوی حقوقی‌های بازار تجربه کرد.در این میان فولاد کاوه جنوب کیش، با بیشترین خرید از سوی معامله‌گران حقوقی همراه شد و در مجموع هفته خالص خرید ۵/ ۳ میلیارد تومانی در این نماد به ثبت رسید.گروه رایانه با مرکزیت دو نماد «پرداخت» و «آپ» و همچنین گروه محصولات شیمیایی با محور «شیران» از جمله دیگر نمادهای مورد توجه سهامداران حقوقی در هفته گذشته بودند.

توجه حقیقی‌ها به گروه پالایشی

بورس تهران در حالی معاملات روز شنبه را با روندی نسبتا مساعد پشت سرگذاشت که در این راستا شاخص کل توانست با ثبت رشد ۱۹۶ واحدی در سطح ۸۸ هزار واحد تثبیت شود. در این روز رفتاری متفاوت از سوی بازیگران بازار شکل گرفت؛ در حالی سهامداران خرد بازار تمایل زیادی به خرید سهام گروه پالایشی نشان دادند که در مقابل حقوقی‌ها خریدهای مناسبی را در نمادهای خودرویی انجام دادند. برآیند این موضوع ثبت خالص خرید ۷/ ۱ میلیارد تومانی به نفع حقیقی‌ها بود. حقیقی‌ها بیشترین خرید را در نماد «شپنا» انجام دادند. این امر به تغییر مالکیت بیش از ۷ میلیون سهمی و به ارزشی معادل ۷/ ۲میلیارد تومانی در این نماد منجر شد. پالایش نفت بندرعباس نیز از دیگر نمادهای پالایشی مورد توجه سهامداران خرد بازار بود. در این روز بیش از ۲ میلیارد تومان از سهام «شبندر» از پرتفوی حقوقی به حقیقی منتقل شد.  

در این میان همان‌طور که گفته شد سهامداران حقوقی تمایل زیادی به خرید سهام خودرویی نشان دادند. در صدر این گروه دو لیدر اصلی یعنی ایران خودرو و سایپا قرار داشت. بر این اساس حدود ۶ میلیون سهم سایپا به ارزشی بالغ بر ۷۰۰ میلیون تومان در مسیر حقیقی به حقوقی منتقل شد. در نماد سایپا نیز جابه‌جا‌یی بیش از ۵/ ۵ میلیون سهمی به ارزشی بالغ بر ۵۷۰ میلیون تومان شکل گرفت. محصولات شیمیایی نیز با محوریت پتروشیمی شیراز و صنایع شیمیایی ایران از دیگر گروه‌هایی بود که با حجم نسبتا مطلوب خرید از سوی حقوقی‌ها همراه شد؛ جابه‌جایی حدود ۳ میلیون سهمی در نماد «شیران»، ارزشی معادل یک میلیارد تومان به پرتفوی معامله‌گران حقوقی افزود. در این میان دو سهامدار عمده شرکت تحرکات مناسبی در این نماد داشتند. در این روز خرید ۳ میلیونی از سهام «شیران» توسط شرکت گروه سرمایه‌گذاری آتیه دماوند و خرید ۳۰ هزار سهمی توسط شرکت سرمایه‌گذاری صنعت و معدن به ثبت رسید.

تداوم خریدهای معامله‌گران خرد

در حالی روند صعودی حاکم بر بورس تهران در معاملات روز دوشنبه با شدت کمتری نسبت به روزهای قبل دنبال شد که این موضوع در فعالیت‌های صورت گرفته از سوی بازیگران بازار نیز قابل مشاهده بود. بر این اساس همزمان با افزایش ۶۰ واحدی شاخص کل، تغییر مالکیت ۶/ ۵ میلیارد تومانی در مسیر حقوقی به حقیقی به ثبت رسید.بررسی جزئیات روند خرید و فروش‌های روز دوشنبه از سوی حقیقی‌ها نشان از آن دارد که این گروه بیشترین خرید را در نماد حمل‌و‌نقل بین‌المللی خلیج فارس انجام دادند. به این ترتیب بیش از ۹۸ درصد از خریدهای صورت گرفته در این نماد از سوی سهامداران خرد بازار بوده است. این موضوع سبب شد تا بیش از ۱۳ میلیون سهم «حفارس» به ارزشی بالغ بر ۷/ ۳ میلیارد تومان از پرتفوی سهامداران حقوقی به سبد سهام حقیقی‌ها منتقل شود. در این میان شرکت احیاگسترهرمز به‌عنوان سهامدار عمده و مالک ۹/ ۷۸ درصدی سهام «حفارس» بیش از ۱۳ میلیون سهم این شرکت را در روز دوشنبه عرضه کرد.فولاد مبارکه اصفهان نیز از دیگر نمادهای مورد توجه سهامداران حقیقی در این بازار بود. در این روز خالص خرید حقیقی‌ها در این نماد به بیش از ۲/ ۳ میلیارد تومان رسید. ضمن اینکه در روز دوشنبه گروه پالایشی همچنان در صدر توجه بازار قرار گرفت. بر این اساس در نماد پالایش نفت اصفهان تغییر مالکیت بیش از ۵ میلیون سهمی و به ارزشی معادل ۲ میلیارد تومانی از پرتفوی حقوقی به حقیقی صورت گرفت. در این میان شرکت بیمه کوثر به‌عنوان حقوقی فعال در «شپنا» عرضه سنگین ۳۰ میلیون سهمی را رقم زد.

از سوی دیگر در این روز نمادهای گروه محصولات شیمیایی با محوریت «شیران» و «شخارک» از جمله نمادهای مورد توجه سهامداران حقوقی بودند. به‌طوری‌که خالص خرید حقوقی‌ها در نماد «شیران» به حدود ۵/ ۱‌میلیارد تومان رسید. در این میان شرکت گروه سرمایه‌گذاری آتیه دماوند به‌عنوان سهامدار ۵/ ۲۹ درصدی «شیران» اقدام به خرید ۴ میلیون سهم این شرکت کرد. این در حالی است که خود نماد «واتی» نیز مورد توجه سهامداران حقوقی قرار گرفت و خالص خرید ۶۲۰ میلیون تومانی از سوی این معامله‌گران را تجربه کرد. در این میان ۲میلیون سهم مزبور از سوی شرکت سرمایه‌گذاری صنعت و معدن خریداری شد.نماد پتروشیمی خارک نیز مورد توجه حقوقی‌ها بود؛ در حالی خالص خرید حقوقی‌ها در این نماد به ۷۰۰ میلیون تومان رسید که این رقم ناشی از تغییر مالکیت ۴۰۰ هزار سهمی «شخارک» بود. در این میان شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری به‌عنوان سهامدار ۳۱/ ۷ درصدی «شخارک» اقدام به خرید ۲۰ هزار سهم این شرکت کرد.

تغییر مالکیت به نفع سهامداران خرد

معامله‌گران حقیقی در جریان روز سه‌شنبه همزمان با رشد ۵۱۳ واحدی شاخص کل، تغییر مالکیت چشمگیری را به نفع خود رقم زدند. بر این اساس در جریان معاملات این روز تغییر مالکیت ۳۳ میلیارد تومانی از پرتفوی سهامداران حقوقی به سبد سهام حقیقی‌ها صورت گرفت. در این میان ۲۴ میلیارد تومان یعنی معادل ۷۲ درصد از این جابه‌جایی‌ تحت تاثیر معاملات پرحجم در نماد پالایش نفت اصفهان رقم خورد. بر این اساس خالص خرید سهامداران خرد در نماد «شپنا» به ۶/ ۲۴ میلیارد تومان رسید.در دیگر نماد پالایشی نفت پالایش نفت بندرعباس نیز وضعیت مشابهی رخ داد. در این روز خالص خرید حقیقی‌ها در نماد «شبندر» به بیش از ۲ میلیارد تومان رسید. این جابه‌جایی‌ با حجمی بالغ بر ۳ میلیون سهم همراه بود که ۷۰۰ هزار سهم مزبور توسط صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه زرین شهر خریداری شد.اما وضعیت در پالایش نفت تهران به مراتب متفاوت‌تر بود و این نماد با خرید از سوی سهامداران حقوقی دنبال شد. بر این اساس در نماد مزبور تغییر مالکیت حدود ۹۰۰ میلیون تومانی در مسیر حقیقی به حقوقی همراه بود.  رصد دیگر نمادهای معاملاتی در جریان روز سه‌شنبه نیز نشان می‌دهد که فولاد مبارکه اصفهان از دیگر نمادهای مورد توجه معامله‌گران خرد بازار بوده است. در این روز بیش از ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان نقدینگی از پرتفوی سهامداران حقوقی به سبد سهام حقیقی‌ها منتقل شد. دیگر هم گروهی آن یعنی فولاد کاوه جنوب کیش با استقبال از سوی سهامداران حقوقی روبه‌رو‌ شد. خرید حقوقی‌ها در نماد «کاوه» به ۶۷۰ میلیون تومان رسید.

جهش شاخص کل به کانال جدید

در حالی بیشترین رشد روزانه شاخص کل بورس تهران در جریان معاملات روز چهارشنبه رخ داد که در این روز همچنان تغییر مالکیت به نفع معامله‌گران حقیقی بود. بر این اساس ۲۳‌میلیارد تومان نقدینگی در مسیر حقیقی به حقوقی منتقل شد. در این میان بیشترین استقبال در نمادهای فلزی - معدنی بود. به‌طوری‌که خالص خرید حقیقی‌ها در نماد گل‌گهر به حدود ۹ میلیارد تومان رسید. در این میان بانک قوامین به‌عنوان سهامدار ۵۸/ ۱ درصدی «کگل» اقدام به عرضه ۱۲ میلیون سهم مزبور کرد. در میان نمادهای فلزی نیز آلومینیوم ایران و فولاد مبارکه اصفهان با استقبال و خرید قابل‌توجهی از سوی سهامداران خرد بازار همراه شدند؛ خالص خرید حقیقی‌ها در نماد «فایرا» به ۲/ ۷ میلیارد تومان و در نماد «فولاد» نیز به ۲/ ۳ میلیارد تومان رسید. در این میان «وتوصا» مطابق با روال چند وقت اخیر خود، اقدام به عرضه ۱۵ میلیون سهمی «فایرا» کرد.در مقابل معامله‌گران حقوقی در خرید نماد «کاوه» تحرکات مناسبی نشان داد و در نهایت تغییر مالکیت ۴/ ۱ میلیارد تومانی در مسیر حقیقی به حقوقی را به ثبت رساندند. در این میان بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی که سهامدار ۳۹/ ۳۲ درصدی «کاوه» است، اقدام به عرضه ۳ میلیون سهم مزبور کرد. گروه پالایشی نیز با محوریت دو نماد «شپنا» و «شبندر» از نمادهای مورد توجه حقوقی‌ها در بازار روز چهارشنبه بودند. خالص خرید معامله‌گران حقوقی در این دو نماد در مجموع به ۵/ ۱ میلیارد تومان رسید.

بورس