روز سه‌شنبه در ادامه روند رو به رشد معاملات سهام، شاهد تحرک نسبتا زیاد سهامداران در بازارهای اول و دوم بودیم. ارزش معاملات خرد سهام در این روز در محدوده ۳۵ میلیارد تومان ماند. این میزان معامله برای بازاری که حدود دو هفته (از میانه آبان‌ماه) در رکود به سر می‌بُرد، عدد قابل ملاحظه‌ای به شمار می‌رود. بهبود وضع معاملات اما مختص دیروز نبود. از روز سه‌شنبه هفته گذشته، رشد محسوسی در حجم و ارزش معاملات سهام فرابورسی مشاهده شد. همان‌طور که در گزارش پیشین «دنیای اقتصاد» نیز به آن اشاره شده بود، کمرنگ‌شدن ریسک‌های سیاسی در کنار وضع مطلوب متغیرهای اثرگذاری چون قیمت جهانی کالاها (کامودیتی‌ها)، نرخ دلار و روند کاهشی نرخ سود بانکی در بهبود فضای حاکم بر معاملات موثر است. موضوعی که در روزهای اخیر منجر به رشد ارزش معاملات شده و به آن عمق بخشیده است. از سوی دیگر، همسو با معاملات سهام در فرابورس ایران، بورس تهران نیز پس از فتح قله تاریخی روزهای مطلوبی را پشت سر می‌گذارد. معنای همگامی این دو بازار حاکی از واکنش مثبت سهامداران به بهبود متغیرهای بنیادین در فضای کلی بازار سهام است. اما ریسک‌های سیاسی و عوامل بنیادینی چون قیمت جهانی نفت و فلزات به‌عنوان دو مخاطره اصلی، می‌تواند در این روند وقفه ایجاد کند.

ترین‌های فرابورس

دیروز بنا به روال معمول در بازارهای اول و دوم شاهد تاثیرگذاری قابل توجه نمادهای گروه پتروشیمی بر شاخص کل بودیم. در میان نمادهای این گروه، همان‌طور که انتظار می‌رود نماد شرکت پتروشیمی مارون در صدر فهرست نمادها با بیشترین اثر مثبت بر شاخص قرار گرفت و حدود ۷/ ۴ واحد در ارتقای نماگر کل تاثیر گذاشت. نماد پتروشیمی زاگرس نیز به‌عنوان پرمعامله‌ترین نماد در میان شرکت‌های پتروشیمی، در این روزها در مرکز توجه سهامداران قرار گرفته است و به همین دلیل، روز گذشته در رشد شاخص کل اثر قابل توجهی به جا گذاشت. صعود قیمت در نماد پتروشیمی زاگرس حاصل افزایش قیمت جهانی متانول است. پتروشیمی زاگرس به‌عنوان بزرگ‌ترین متانول‌ساز بازار سهام، طی روزهای اخیر به دنبال افزایش قیمت متانول با معاملات مثبتی همراه بوده است. هر چند این نماد طی معاملات روز یکشنبه در محدوده منفی معامله شد اما دیروز با رشد حدود ۳ درصدی قیمت، حدود ۳ واحد در رشد نماگر فرابورس تاثیر گذاشت. همچنین، نمادهای هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه و شرکت آهن و فولاد ارفع نیز در میان نمادهای گروه فلزات اساسی جمعا بیش از یک واحد روی شاخص کل تاثیر مثبت گذاشتند. سیاست‌های ضدآلایندگی تولیدات صنعتی در چین مهم‌ترین عامل تقویت قیمت جهانی مقاطع فولادی است. این امر از رشد قیمت در اغلب نمادهای فلزی و نمادهای وابسته به کانی‌های معدنی بازار سهام از جمله نماد معاملاتی شرکت‌های آهن و فولاد ارفع و هلدینگ صنایع معدنی حمایت می‌‎کند. پیشتازی نمادهای فلزی و معدنی بورس تهران طی روزهای اخیر نیز به دلیل افزایش قیمت فولاد و عملکرد مطلوب این نمادهاست.

همچنین طی معاملات دیروز گروه فلزات اساسی بیشترین گردش نقدینگی فرابورس را به خود اختصاص داد. دیروز حدود ۹ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان در نمادهای فلزی فرابورس دست‌به‌دست شد. به عبارت دیگر، بیش از یک‌چهارم ارزش معاملات خرد سهام در بازارهای اول و دوم به گروه فلزی تعلق گرفت. به‌رغم گردش قابل توجه نقدینگی در این گروه، شاخص صنعت فلزات اساسی رشد ناچیز ۰۱/ ۰ درصدی را تجربه کرد. معاملات این گروه در حالی پایان یافت که نماد شرکت سهامی ذوب‌آهن اصفهان لقب پرمعا‌مله‌ترین سهم بازار را به خود اختصاص داد. بیشترین ارزش معامله در بین شرکت‌های فرابورسی نیز در نماد آهن و فولاد ارفع رقم خورد. ضمن اینکه معاملات منفی در نماد شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان روز گذشته بیشترین تاثیر منفی را بر نماگر کل فرابورس به جا گذاشت. از میان دیگر نمادهای منفی طی معاملات دیروز نمادهای پالایش نفت لاوان و بهمن دیزل بودند که جمعا ۷/ ۰ واحد از نماگر کل کم کردند.

همان‌طور که اشاره شد صنعت فلزات اساسی فرابورس دیروز بیشترین ارزش معاملات گروهی بازارهای اول و دوم را به خود اختصاص داد. علاوه بر این، ۱۵ درصد ارزش کل معاملات در گروه حمل و نقل جابه‌جا شد ضمن اینکه این رقم برای گروه فرآورده‌های نفتی ۹ درصد ثبت شد. روی‌هم‌رفته حدود نیمی از نقدینگی بازار طی معاملات دیروز در این سه صنعت دست‌به‌دست شد. از سوی دیگر، کمترین ارزش معاملات به نام گروه‌هایی همچون سیمان و زراعت همراه با گروه خودرو ثبت شد. ضمن اینکه گروه محصولات کاغذی با تک‌نماد «چکاپا» همچنان در توقف به سر ‌می‌برد.

علاوه بر این، بیشترین بازدهی در میان صنایع ۲۴گانه فرابورسی در گروه استخراج زغال‌سنگ رقم خورد. شاخص این گروه با دو نماد «کپرور» و «کشرق» طی معاملات دیروز بیش از ۲/ ۳ درصد افزایش یافت. پس از گروه استخراج زغال‌سنگ، شاخص گروه محصولات شیمیایی با رشد بیش از ۲ درصدی همراه شد. گروه حمل و نقل نیز روز گذشته رشد یک درصدی شاخص را تجربه کرد. در مقابل، گروه‌های تک‌نماد پیمانکاری صنعتی و خرده‌فروشی به ترتیب با افت حدود ۵ درصد و ۴ درصد بیشترین کاهش شاخص را در میان صنایع فرابورس ثبت کردند. روی‌هم‌رفته، شاخص ۱۳ صنعت طی معاملات دیروز رشد نشان داد.