در گروه پالایشگاهی دیروز پالایشگاه بندرعباس بعداز پوشش ۷۴ درصدی سود در نیمه اول سال، با در جریان بودن تهیه برآورد جدید شرکت از سال مالی جاری، میزان درصد تعدیل را کمتر از ۲۰ درصد اعلام کرد. پالایشگاه نفت بندرعباس در حالی از پوشش ۷۴ درصدی سود سال جاری معادل ۶۲۹ ریال در نیمه اول سال خبر داد که در آخرین پیش‌بینی سود هر سهم سال مالی جاری را ۸۴۷ ریالی عنوان کرده بود. در گروه خودرویی گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو با انتشار اصلاحیه گزارش عملکرد ۶ ماهه نخست سال‌جاری، سود هر سهم را با تعدیل ۴۷ درصدی همراه کرد؛ گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو که ایران‌خودرو سهامدار عمده ۸/ ۵۸ درصدی آن محسوب می‌شود، با اصلاحیه‌ای گزارش عملکرد ۶ ماهه نخست سال‌جاری (حسابرسی نشده) را منتشرکرد. براین اساس در پیش‌بینی درآمد هر سهم «خگستر» با سرمایه ۱۵۰ میلیارد تومانی، سود هر سهم ۱۸۷ ریال اعلام شده بود اما در گزارش جدید، این سود با تعدیل مثبت۸۷ ریالی (معادل ۴۷ درصدی) همراه شده و به ۲۷۴ ریال رسیده است.

این شرکت بورسی که در ۶ ماهه نخست سال‌جاری، مبلغ ۹۳ ریال معادل ۳۴ درصد از پیش‌بینی سود سالانه را پوشش داده،درخصوص دلایل تغییرات این تعدیل ۴۷ درصدی اعلام کرد: بنابر اطلاع‌رسانی‌های قبلی و تصمیمات اتخاذ شده، سود فروش سرمایه‌گذاری در سهام شرکت مجموعه‌های پرسی توسعه صنایع خودرو و نیرو‌گستران خراسان به ترتیب با مبالغ ۵/ ۱۳ میلیارد تومان و ۱/ ۱ میلیارد تومان به‌صورت خالص در پیش‌بینی سال ۹۶ شرکت منظور شده است. در این گروه همچنین گروه خودروسازی بهمن و خودروسازی هاوال رسما فعالیت مشترک خود را در ایران آغاز کردند. بر این اساس در دومین نمایشگاه خودرو تهران، گروه خودروسازی بهمن، از محصول مشترک با شریک چینی جدید خود رونمایی کرد. محمد ضرابیان، عضو هیات‌مدیره گروه بهمن، در این مراسم گفت: بهمن موتور اولین شرکت خودروساز سبز در کشور بوده و همه استاندارد‌های آلایندگی را رعایت کرده است. این شرکت پیشرو در تولید محصولات نوین و با کیفیت بوده است. وی ادامه داد: طی یک سال گذشته توسعه ۳۰ درصدی در زیرساخت‌های تولیدی را شاهد بودیم و توان تولید خودرو‌های سواری با افزایش یک خط تولید افزایش پیدا کرده است. ضرابیان با اشاره به اینکه سه محصول مد‌نظر ما برای عرضه به بازار ایران، قطعا عنوان پرفروش‌ترین SUV‌ها را به خود اختصاص خواهند داد، گفت: H۲، H۶ و H۹ سه محصولی هستند که از برند هاوال برای عرضه به بازار ایران توسط گروه بهمن در نظر گرفته شده است.

در گروه واسطه‌گری مالی بلوک ۱۳ درصد سهام سرمایه‌گذاری ملی ایران که توسط سازمان خصوصی‌سازی در بورس اوراق‌بهادار عرضه شد، خریدار نداشت؛ بلوک ۰۲/ ۱۳ درصدی سهام شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران(سما) توسط سازمان خصوصی‌سازی در بورس اوراق بهادار عرضه شد که خریدار نداشت.این بلوک که ۹۱۱ میلیون و ۴۵۵ هزار و ۱۷۱ سهم شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران را شامل می‌شود به قیمت تابلوی بورس در روز عرضه(معادل قیمت بسته‌شدن روز قبل از عرضه) به اضافه ۴۹ درصد به شرط آنکه از مبلغ ۲۱۰۰ ریال کمتر نباشد روی میز فروش رفته بود. دیروز همچنین آگهی عرضه ۳۱/ ۵۰ درصد از سهام مدیریتی غیرکنترلی سرمایه‌گذاری کوه نور برای عرضه در روز یکشنبه دو هفته آینده از طریق فرابورس منتشر شد. در گروه محصولات چوبی، شرکت تولید فیبر ایران که زیر‌مجموعه ۸/ ۶۸ درصدی سرمایه‌گذاری ملی است، مجوز افزایش سرمایه ۱۰۰ درصدی از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی را از سازمان بورس گرفت. تامین مالی ۱۰ میلیارد تومانی«چفیبر» با ۲ هدف اصلاح ساختار مالی و تامین سرمایه در گردش به منظور افزایش مقدار تولید و فروش اعمال خواهد شد. در گروه فلزی فولاد مبارکه در آبان سال‌جاری و در راستای دستیابی به ظرفیت اسمی ۲/ ۷ میلیون تن فولاد خام به رکوردهای تازه‌ای در تولید ماهانه و روزانه دست یافت. محمدرضا بنائیان‌مفرد، مدیر ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری فولاد‌مبارکه گفت: به منظور تحقق اهداف از پیش تعیین‌شده شرکت و در پی تاکید مدیرعامل سازمان بر استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود، تلاش بی‌وقفه و به‌کارگیری فناوری‌های کارِگروهی، منجر به ثبت رکورد ارزنده در نتایج گزینه‌های تولید در ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم شد.

وی نقش ماشین ریخته‌گری شماره ۵ را در کسب این رکورد بسیار موثر دانست و گفت: در این ماه میزان تولید ماشین ریخته‌گری شماره ۵ به رکورد چشمگیر ۱۵۲هزار و ۵۰۰ تن رسید. در گروه فلزی منابع کارگری آلومینیوم ایران از بر‌کناری مدیرعامل این شرکت بورسی پس از گذشت حدود یک سال خبر دادند. کارگران شرکت بورسی آلومینیوم ایران به «ایلنا» گفتند: طی حکمی که ۵ آذر توسط هیات‌مدیره شرکت آلومینیوم ایران صادر شده، بهمن اخوان از سمت مدیرعاملی برکنار شده و قرار است مدیرعامل جدید به‌زودی معرفی شود. اخوان نماینده سه دوره تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس بود و از ۴ بهمن سال گذشته از سوی هیات‌مدیره «فایرا» به‌عنوان مدیرعامل انتخاب شده بود. براساس این گزارش، آلومینیوم‌ ایران‌ طی ماه‌های اخیر با عدم انجام معامله دو بلوک ۱۵ و ۲۰ درصدی سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران و مهر اقتصاد به دلیل عدم صلاحیت چند متقاضی و واکنش سهامداران و نمایندگان مجلس خبر‌ساز شده و به‌تازگی نیز شاهد لغو عرضه بلوک ۵/ ۱۹ درصدی این شرکت توسط سازمان خصوصی‌سازی بودیم. در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به ۲۸۳میلیارد تومان و در فرابورس به ۱۴۲میلیارد تومان رسید.