در بازار دیروز معامله‌گران همچنان شاهد ضعف نمادهای عمده وابسته به بازار جهانی بودند. به نظر می‌رسد این نمادها در انتظار بازگشایی بازارهای جهانی هستند. جایی که بهای فلزات رنگین می‌تواند برای بازار با اهمیت باشد. در همین حال دیروز بازار همچنان با شایعاتی در مورد تعدیل سود شرکت‌های پالایشگاهی مواجه بود. با وجود گذشت چند هفته از ارائه قیمت‌ها به پالایشگاه‌ها، همچنان بازار منتظر گزارش‌های ۶ ماهه این شرکت‌هاست. تاکنون به جز پالایشگاه بندرعباس شرکت‌های دیگر گزارش خود را اعلام نکرده‌اند. بر این اساس در حالی دیروز بازار به اتکا به شایعات مطرح شده در مورد پالایشگاه‌ها شاهد رشد ۳۹ واحدی شاخص بود که پالایشگاه‌های اصفهان و تهران بیشترین سهم را در این رشد داشتند. «های وب» نیز روز گذشته با تداوم صف خرید سنگین دیگر نمادی بود که شاخص را به رقم ۹۱ هزار و ۱۹۹ واحد رساند. روز گذشته همچنین شاخص کل هم ‌وزن با افزایش ۲۳واحدی، عدد ۱۷ هزار و ۶۷۴ واحد را به نمایش گذاشت.

در بازار دیروز، نماد معاملاتی شرکت‌های قند مرودشت، سخت آژند، سیمان کردستان، سرمایه‌گذاری توسعه و عمران کرمان،‌ پتروشیمی زاگرس، اوراق مشارکت تبریز، اوراق اجاره شرکت واسط مالی اردیبهشت دوم در نماد صایتل از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌ داروسازی شهید قاضی متوقف شد. در بازار دیروز در تحولات کلان، معامله‌گران شاهد ارائه لایحه بودجه در مجلس شورای اسلامی بودند. رئیس‌جمهوری در مراسم ارائه لایحه بودجه به مجلس شورای اسلامی از رئوس برنامه‌های اقتصادی سال آینده که حذف یارانه شمار قابل ملاحظه‌ای از افراد در صدر آن قرار دارد سخن گفت. همچنین رئیس‌جمهوری مجددا بر موضوع واگذاری بنگاه‌های اقتصادی تاکید کرد. روحانی همچنین خاطر نشان کرد تلاش ما این است تک‌رقمی بودن تورم را ادامه دهیم. اشتغال مساله مهم ماست. اگر لایحه پیشنهادی دولت به همین صورت به تصویب نمایندگان مجلس برود، من به ملت اعلام می‌کنم که ما در سال آینده شاهد یک حرکت پرشتاب در اشتغال خواهیم بود. از زمستان سال گذشته حرکت در مسکن اصلاح شد و به سمت رشد مثبت حرکت کردیم. در سه ماه اول امسال رشد مسکن ما مثبت ۷ است. در همین حال دیروز، رئیس بنیاد مستضعفان با بیان حال و آینده این مجموعه، طبق تصمیم هیات امنا از عرضه سالانه ۱۰درصدی این نهاد در بورس به متقاضیان خبر داد.

محمد سعیدی کیا درخصوص نقش این مجموعه حاکمیتی در اقتصاد به «ایلنا» گفت: در حال حاضر برآورد دقیقی از میزان ارزش دارایی‌های بنیاد مستضعفان نداریم. ارزیابی میزان ارزش دارایی‌ها هم هزینه بسیار زیادی دارد. درباره میزان اراضی تحت مالکیت بنیاد هم به علت مسائل حقوقی و دعاوی مطرح در حوزه قضایی آمار و ارقام دقیقی نداریم و اساسا تعیین ارزش دارایی‌ها بسیار پیچیده است. اما بنیاد مستضعفان کوچک‌تر از آن است که درباره آن گفته می‌شود. در سال گذشته ۲۸ هزار میلیارد تومان درآمد حاصل از فروش داشتیم. سهم بنیاد از ۱۶۰ شرکت فعال از ۱ تا ۱۰۰ درصد است و وزن متوسط بنیاد در سهام این شرکت‌ها به ۵۵ درصد می‌رسد. به این معنا که تقریبا سهم بنیاد از ۲۸ هزار میلیارد تومان چیزی حدود ۱۵ هزارمیلیارد تومان است و سود بنیاد هم به چیزی حدود ۱۲ درصد یعنی ۶/ ۱ هزار میلیارد تومان می‌رسد. وی افزود: گردش مالی ۱۵ هزار میلیارد تومانی از محل فروش نسبت به تولید داخلی حدود ۷/ ۰ درصد است. اما کسانی هستند که با اغراق صحبت می‌کنند و از سهم زیاد بنیاد مستضعفان در اقتصاد حرف می‌زنند و مدعی می‌شوند که بنیاد مالیات نمی‌پردازد. طبق تصمیم هیات امنای بنیاد قرار بر این است سالانه ۱۰ درصد از بنیاد را در بورس به متقاضیان عرضه کنیم.  در حال حاضر ۱۰شرکت آماده عرضه در بورس داریم. برای اولین بار واحدهای دامداری و هتل کوثر اصفهان را برای واگذاری وارد بورس کردیم. از چند رشته فعالیت هم خارج شده‌ایم یا به تدریج در حال خروج هستیم. به هیچ وجه قصد نداریم جای بخش خصوصی را در اقتصاد تنگ کنیم. به همین دلیل این موضوع را که بنیاد و شرکت‌های زیر مجموعه آن در مناقصات زیر ۱۰۰ میلیارد تومان حضور نداشته باشند را به تصویب رسانده‌ایم.

در گروه ارتباطی، شرکت مخابرات دیروز راهی مجمع فوق‌العاده شد.  شرکت مخابرات مجوز افزایش سرمایه ۱۰ درصدی را از سازمان بورس اخذ کرد تا ۶۰۰ میلیون تومان به سرمایه فعلی بیفزاید. در گروه انفورماتیک، دیروز تجارت الکترونیک پارسیان از تصمیم هیات‌مدیره به انجام افزایش سرمایه تفویض شده در مجمع فوق‌العاده در مورخ ۲۸ دی ۹۵ خبر داد. براین اساس هیات‌مدیره در نظر دارد نسبت به انجام مرحله دوم افزایش سرمایه از مبلغ ۲ هزار و ۷۳۲ میلیارد و ۵۵۶ میلیون ریال به مبلغ ۳ هزار و ۶۴۳ میلیارد و ۴۰۸ میلیون ریال (معادل ۳۳درصد) اقدام کند.  دیروز در گروه فلزی نیز نماد فولاد مبارکه و ذوب در پایان معاملات متوقف و همچنین اطلاعیه عرضه ۱۹۵/ ۱۹ درصد از سهام شرکت آلومینیوم ایران منتشر شد. براساس این اطلاعیه صندوق بازنشستگی فولاد در سوم دی ماه این بلوک را به‌صورت نقد و در نرخ هر سهم ۲ هزار ریال راهی تابلو خواهد کرد. در مجموع بازار دیروز بازاری متعادل بود که در آن ارزش معاملات(با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت ) در بورس به ۱۶۳میلیارد تومان و در فرابورس به ۱۹۷میلیارد تومان بالغ شد.