بنابراین هر فرد بسته به تحلیل و اصولی که کسب می‌کند باید استراتژی سهامداری خود را انتخاب کند. این در حالی است که بارها مشاهده شده افراد از جایگزین ساده‌تر، یعنی پیروی از موج‌های لحظه‌ای یا سیگنال‌فروشی سفته‌بازان استفاده می‌کنند. به عقیده کارشناسان توجه بیش از اندازه به جوهای مقطعی بازار سهام مشابه تلاش برای شناسایی حباب‌های کوچک و بزرگ تشکیل‌شده روی جریان رودخانه به جای تشخیص مسیر اصلی آب است. بر این اساس، کسانی که استراتژی موج‌سواری را مد نظر خود قرار می‌دهند عموما از جریان اصلی و پایدار سودآوری جا می‌مانند یا حتی گرفتار مسیرهای نزولی پرشتابی می‌شوند.

 قصه پالایشی‌ها از کجا آغاز شد؟

ششم شهریور ماه، سایت تحلیلی «دنیای بورس» با تحلیلی جامع از میزان سودآوری شرکت‌های پالایشی و امکان جذابیت آنها بر اساس رشد قیمت نفت و نرخ ارز مبادله‌ای خبر داد. در آن دوران نیز بارها تاکید شد ریسک نرخ‌گذاری دستوری مواد اولیه و محصولات پالایشی‌ها از سوی شرکت پالایش و پخش باید مدنظر فعالان قرار گیرد. بنابراین، برای تحلیل دقیق‌تر از میزان بهبود سودآوری باید منتظر گزارش جدید شرکت‌های پالایشی بود. در این دوره، شرکت‌های پالایشی مطابق انتظارات و حتی فراتر از برآوردهای اولیه رشد قیمتی را تجربه کردند، اما انتشار گزارش پالایش نفت بندرعباس و عدم تعدیل سنگین سودآوری این شرکت، بسیاری از موج‌سواران را از بهبود سودآوری پالایشگاه‌ها ناامید کرد. این امر باعث شد شاخص گروه پالایشی از اوج خود تا اوایل هفته جاری حدود ۵ درصد کاهش یابد.در این بزنگاه تصمیم‌گیری، «دنیای بورس» بار دیگر بر مطلوب بودن نحوه قیمت‌گذاری پالایش و پخش برای شرکت‌های گروه فرآورده‌های نفتی تاکید کرد. این در حالی بود که موج‌سواران صرفا بر اساس هیجان مقطعی بازار، راه خروج از سهام پالایشی را پیش گرفتند. روز دوشنبه اما، انتشار گزارش «شپنا» و توقف نمادهای «شاوان» و «شراز» نشان داد که پالایشی‌ها هنوز برای تعدیل مثبت چشم‌گیر فرصت دارند. به این ترتیب، روز گذشته شاهد افزایش تقاضا در نمادهای این گروه و تشکیل صف خرید برای آنها بودیم.

سکانس «جاماندگی در بورس»

این سریال تکراری بارها در بورس تهران اتفاق افتاده و بسیاری از فعالان و به ویژه تازه‌واردها بدون داشتن تحلیل و نقشه درستی از ریسک‌های بازار سهام از جریان‌های مثبت جا مانده‌ یا اسیر موج‌های نزولی شده‌اند. بر این اساس است که کارشناسان تاکید می‌کنند یک سهامدار موفق باید فارغ از هیجانات و جریان‌های سفته‌بازی بتواند استراتژی مناسب را برای کسب سود خود اتخاذ کند.هرچند نمونه تازه این جاماندگی مربوط به گروه پالایشی است، اما بررسی سابقه تیم تحلیلی «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد این داستانی تکراری است. به‌عنوان مثال، اواخر سال ۹۵ بسیاری از افراد و حتی برخی گروه‌های تحلیلی رشد گروه رایانه‌ای را پس از عرضه اولیه نماد «آپ» در نقطه پایان می‌دانستند. اما مجددا سایت «دنیای بورس» در گزارشی تحلیلی، فرصت‌ها و پتانسیل‌های سودآوری این گروه را با محوریت شرکت آسان‌پرداخت بررسی کرد. به این ترتیب و پس از یک دوره نسبتا کوتاه، روند صعودی در این گروه با لیدری «آپ» آغاز شد.اواخر بهار امسال و درست زمانی که بازار سهام در فاز رکودی به سر می‌برد، بار دیگر تیم تحلیلی «دنیای بورس» پتانسیل‌های رشد گروه فلزی-معدنی را ارائه کرد. در شرایطی که کمبود نقدینگی در بازار سهام، رشد قیمت غول‌های این صنعت نظیر «فولاد» و «فملی» را برای بسیاری غیر قابل باور نشان می‌داد اما مشاهده شد از آن دوره به بعد، سهام گروه‌های مزبور سودآوری‌هایی حتی بیش از ۱۰۰ درصد را نیز تا کنون تجربه کردند.

بنابراین می‌توان ادعا کرد داشتن نگاه تحلیلی دقیق و نقشه راهنمای ریسک‌های احتمالی، کلید سودآوری پایدار بورس‌بازان موفق است. موضوعی که باعث شد در نمادی مثل «فولاد» حتی پس از رشد ۵۰ درصدی قیمت، باز هم پتانسیل‌های صعود بیشتر قیمتی شناسایی و توسط واحد تحلیل «دنیای اقتصاد» ارائه شود. تیم تحلیلی «دنیای بورس» در سایت خود سعی کرده است با مد نظر قرار دادن این موارد به جای فروش سیگنال یا ارائه پیشنهادهای خرید و فروش، قدرت تحلیل فعالان بازار سرمایه را تقویت کند تا آنها بتوانند با آگاهی کامل، بهینه‌ترین تصمیم‌های مالی را اتخاذ کنند. متقاضیان با مراجعه به آدرس زیر می‌توانند امکانات و سابقه مطالب تحلیلی «دنیای بورس» را رصد کرده و به منظور بهره‌مندی از خدمات کامل این سایت با پرداخت هزینه‌ای مناسب ثبت نام کنند.

www.donyayebourse.com