معمولا ارزش معاملات را به‌عنوان شاخص رونق یا رکود بازار سهام می‌دانند. از یکشنبه هفته گذشته این متغیر افزایش معناداری را تجربه کرده است. میانگین ارزش معاملات بازارهای اول و دوم از ابتدای پاییز تا روز یکشنبه هفته گذشته، (نوزدهم آذر) حدود ۲۶ میلیارد تومان ثبت شده است. اما از هفته قبل این متغیر رشد محسوسی را نشان داد. دیروز ارزش معاملات خرد سهام در بازارهای اول و دوم حدود ۵۹ میلیارد‌تومان بود. در این میان، سوخت اصلی رونق فرابورس را گروه فلزات اساسی تامین کرده است. طی دادوستدهای دیروز نیز گروه فلزات اساسی در کانون اصلی توجهات فعالان فرابورسی قرار داشت. نمادهای این گروه در روزهای اخیر همگام با رشد قیمت جهانی فلزات بر مدار صعودی قرار گرفتند و جزو نمادهای تاثیرگذار بر شاخص فرابورس بودند. دیروز نماد معاملاتی ذوب‌آهن اصفهان همچون روزهای گذشته در صدر فهرست نمادهای با بیشترین ارزش معاملات نشست. حدود یک‌چهارم ارزش معاملات کل در بازار اول و دوم، دیروز به این نماد اختصاص داشت. دیگر هم‌گروهی «ذوب» یعنی شرکت هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه طی این روزها رشد مطلوبی را تجربه کرده است.

دیروز نیز «میدکو» دومین نماد اثر گذار در ارتقای شاخص فرابورس بود. به‌طور کلی، تداوم رشد قیمت جهانی محصولات فولادی کماکان از نمادهای این گروه حمایت می‌کند و همین امر موجب تقویت تقاضا در نمادهای فلزی بازار سهام شده است. دیروز همچنین سهامداران شاهد تغییر آرایش نقدینگی بین گروه‌های مختلف بودند. از هفته گذشته، همزمان با چرخش فضای بازار شاهد به حرکت‌درآمدن موج پول‌های جدید به سمت بازار سهام بودیم. این جریان، آرایش سهامداران را نیز تا حدودی تغییر داد. در حالی که پیش از این، عمده نقدینگی در بین گروه‌هایی چون فلزات اساسی، پالایشی و حمل‌ونقل به گردش در می‌آمد، این روند تا حدودی تغییر کرد و گروه‌ها و نماد‌های کوچک نیز معاملات ارزشمندی را پشت سر گذاشتند. در این بین، می‌توان به رشد ارزش معاملات در نماد‌ شرکت‌های صنایع کاغذی پارس (چکاپا) و نمادهای گروه هتل‌ورستوران اشاره کرد. معاملات در تک‌نماد کاغذ‌ساز فرابورس پس از حدود دو ماه دوری از بازار، با اقبال گسترده سهامداران همراه شد.این نماد معاملات پرحجمی را در روزهای اخیر تجربه می‌کند. «چکاپا» اولین گزارش پیش‌بینی در آمد هر سهم خود برای سال مالی ۹۷ را در میانه آبان روی سامانه کدال قرار داده بود. سود هر سهم این شرکت در گزارش جدید ۶۰ تومان در نظر گرفته شده که نسبت به سود سال قبل ۲۴ تومان افزایش نشان می‌دهد.

ترین‌های فرابورس

همان طور که اشاره شد روز گذشته معاملات پرحجمی در گروه فلزات اساسی رقم خورد. این صنعت دیروز حدود ۲۶ درصد از ارزش کل معاملات بازارهای اول و دوم را به خود اختصاص داد. روی‌هم‌رفته، نزدیک ۸۰ درصد معاملات دیروز در پنج گروه فرابورسی متمرکز بود. علاوه بر گرو‌ه‌ فلزات اساسی، گروه‌ محصولات کاغذی و هتل و رستوران نیز معاملات قدرتمندی را تجربه کردند. ‌نمادهای زیرمجموعه این دو گروه معاملات ۱۰ میلیارد تومانی(۱۸ درصد ارزش معاملات) را تجربه کردند. گرو‌ه‌های حمل‌ونقل‌ و محصولات دارویی نیز در رده‌های بعدی جدول صنایع با بیشترین ارزش معاملات قرار داشتند. دیروز گروه سیمانی فرابورس با تک‌نماد سیمان سبزوار با افزایش ۴ درصدی قیمت این سهم، بیشترین رشد روزانه را تجربه کرد. گروه هتل و رستوران و فلزات اساسی نیز افزایش ۳ درصدی شاخص را ثبت کردند. در مقابل گروه پیمانکاری صنعتی و خودرو و ساخت قطعات بیشترین افت شاخص را در میان گروه‌های فرابورسی تجربه کردند. روی‌هم‌رفته روز گذشته را می‌توان یکی از پررونق ترین روزهای فرابورس در فصل پاییز دانست. در این روز، شاخص ۱۷ گروه فرابورس افزایش داشت. گروه بانک و موسسات اعتباری به دلیل توقف نمادها بدون تغییر بود. شاخص ۶ گروه نیز با افت مواجه شد.  در بین نمادها نیز قیمت سهام شرکت تولید و صادرات ریشمک با رشد ۹ درصدی بیشترین رشد روزانه را در میان شرکت‌های فرابورسی ثبت کرد. نمادهای شیر پگاه آذربایجان شرقی و بیمه اتکایی ایرانیان نیز در رده‌های بعدی قرار گرفتند. در مقابل نمادهای پاکدیس و مهندسی تاسیسات راه‌آهن بیشترین افت روزانه قیمت را رقم زدند.

نکته قابل توجه طی معاملات دیروز بازگشت نماد پالایش نفت لاوان به گردونه معاملات بود. نماد معاملاتی «شاوان»، روز گذشته پس از ارائه اطلاعات پیش بینی و تعدیل مثبت ۷۱درصدی با محدودیت دامنه نوسان قیمت تا سقف ۵۰ درصد، به جمع نمادهای قابل‌معامله پالایشی پیوست و حدود ۲ درصد افزایش قیمت را تجربه کرد.«شاوان» دیروز در رتبه چهارم جدول نمادها با بیشترین تاثیر مثبت در محاسبه شاخص فرابورس قرار گرفت. در پایان معاملات دیروز نمادهای هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه، سهامی ذوب‌آهن و هرمز بیشترین تاثیر فزاینده را بر شاخص کل فرابورس رقم زدند. این سه نماد فلزی جمعا بیش از ۶ واحد در ارتقای آیفکس اثر‌گذار بودند. پالایش نفت لاوان نیز دیگر نماد مثبت تاثیرگذار بر شاخص بود. از سوی دیگر، نمادهای پتروشیمی خراسان و پالایش نفت شیراز بیشترین تاثیر منفی بر شاخص را ثبت کردند. این دو نماد در مجموع حدود ۷/ ۰ واحد از ارتفاع شاخص کل کم کردند.  به این ترتیب، معامله‌گران فرابورس در پایان معاملات روز گذشته حدود ۳۹۰ میلیون برگه بهادار به ارزش ۲۳۲ میلیارد تومان را بین خود دست‌به‌دست کردند. یک‌چهارم ارزش این معاملات در بازارهای اول و دوم رقم خورد، ۴۵ درصد در بازار اوراق با درآمد ثابت و مابقی در دیگر بازارهای فرابورسی به گردش درآمدند.