روند صعودی نماد معاملاتی هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه که در هفته گذشته رشد حدود ۲۰ درصد را تجربه کرده بود، دیروز نیز ادامه یافت. موضوعی که موجب شد نماد معاملاتی «میدکو» با رشد ۵/ ۴ درصدی در صدر فهرست نمادهای با بیشترین تاثیر بر شاخص قرار بگیرد.  دیگر هم‌گروهی «میدکو»، یعنی نماد معاملاتی فولاد هرمزگان جنوب نیز روز گذشته معاملات پرحجمی را پشت سر گذاشت و قیمت سهامش حدود ۶/ ۴ واحد افزایش یافت.  در مقیاس گروهی نیز گروه فلزات اساسی فرابورس روزهای پررونقی را سپری می‌کند؛ چنان که در معاملات روز گذشته حدود نیمی از ارزش معاملات خرد سهام در بازارهای اول و دوم به این صنعت تعلق گرفت. نمادهای زیرمجموعه این گروه طی روزهای اخیر با واسطه ارزش معاملات بالا و همچنین رشد مناسب قیمتی، حمایت قابل‌توجهی را از شاخص کل فرابورس داشته است.  از سوی دیگر، گروه پتروشیمی به‌عنوان بزرگ‌ترین‌ صنعت فرابورس در ادامه روزهای پررونق خود (بیشترین بازدهی طی فصل پاییز) شرایط مطلوبی را پیش رو دارد. وضعیت قیمت محصولات پتروشیمی در بازار جهانی، به خصوص متانول و اوره شاهد خوبی برای رشدهای بنیادین در این سهام فرابورسی است. شرکت پتروشیمی زاگرس که بزرگترین متانول‌ساز بازار سهام است، اکنون از قیمت جهانی متانول بیشترین سود را می‌برد. امری که تداوم رشد قیمتی این سهم را در پی داشته است و دیروز نیز معاملات نسبتا پرحجمی را تجربه کرد. در همین گروه، قیمت سهام پتروشیمی مارون یازدهمین رشد متوالی خود را تجربه ‌می‌کند. در یازده روز معاملاتی اخیر هر سهم پتروشیمی مارون ۱۳ درصد رشد داشته است. دیروز گروه پالایشی فرابورس نیز معاملات مثبتی را تجربه کرد. این گروه ضمن معاملات پرحجم در روز گذشته، با رشد ۴/ ۳ درصدی شاخص همراه شد. به‌طور کلی، در پایان معاملات دیروز شاخص ۱۵ گروه فرابورسی افزایش یافت و در مقابل شاخص ۹ گروه دیگر با افت مواجه شد. در این میان، شاخص گروه سیمان با تک‌نماد «سبزوا» با افزایش قیمت ۵/ ۴ درصدی، بیشترین رشد را ثبت کرد. گروه فرآورده‌های نفتی با رشد ۴/ ۳ درصدی در مرتبه دوم قرار گرفت و شاخص گروه فلزات اساسی، زراعت و رایانه رشد ۳/ ۲ درصدی را نشان داد. در مقابل، گروه هتل و رستوران و گروه محصولات کاغذی که در هفته گذشته معاملات پرحجمی را ثبت کرده بودند، در پایان معاملات دیروز بیشترین افت شاخص را به ثبت رساندند. دیروز شاخص گروه هتل ‌و رستوران حدود ۴/ ۳ درصد کاهش یافت. گروه محصولات کاغذی نیز با کاهش ۳ درصد شاخص مواجه شد.

تغییر مالکیت سهام به نام حقیقی‌ها

یکی دیگر از تحولات فرابورس در پایان معاملات دیروز تغییر مالکیت سهام به نام فعالان حقیقی بود. به عبارت دیگر، سهامداران حقیقی در معاملات دیروز بیشتر خریدار سهام بودند تا فروشنده. در جریان این معاملات، حدود ۱۹ میلیون سهم به ارزش ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان به ارزش دارایی سهامداران حقیقی اضافه شد. بیشترین خالص خرید اشخاص حقیقی با معامله در نمادهای پتروشیمی زاگرس، سهامی ذوب‌آهن اصفهان و گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی به ثبت رسید. در مقابل، سهامداران حقوقی بیشترین خریدهای خود را در نمادهای شرکت آهن و فولاد ارفع، آتیه‌داده‌پرداز و هتل پارسیان کوثر اصفهان انجام دادند.

رفت و برگشت‌های دیروز فرابورس

دیروز فرابورس ایران شاهد بازگشایی دو نماد در بازار دوم بود. نماد معاملاتی شرکت صنعتی و معدنی شمال شرق شاهرود که دوشنبه هفته گذشته متوقف شده بود، پس از به حد نصاب نرسیدن مجمع عمومی این شرکت، با محدودیت دامنه نوسان قیمت تا سقف ۵ درصد، دیروز به گردونه معاملات بازگشت. همچنین، تک‌نماد بازمانده گروه بانک فرابورس یعنی نماد معاملاتی شرکت بانک حکمت ایرانیان پس از ارائه اطلاعات پیش‌بینی، با محدودیت دامنه نوسان قیمت تا سقف ۵۰ درصد روز گذشته بازگشایی شد. بانک حکمت ایرانیان در نخستین پیش‌بینی خود سود هر سهم را ۱۶ تومان در نظر گرفته بود. با وجود این، در نیمه نخست سال، بانک حکمت زیانی ۳ تومانی را به هر سهم تحمیل کرده است. همچنین، این بانک در آخرین گزارش پیش‌بینی، سود هر سهم را با تعدیل منفی ۳۳ درصدی به ۱۲ تومان کاهش داده است.

هفتمین عرضه اولیه فرابورس در سال جاری

همراه با موج مجدد عرضه اولیه در بازار سهام، امروز، یکشنبه سوم دی‌ماه، تعداد ۱۵ میلیون سهم شرکت عطرین نخ قم در نماد «نطرین»، پس از پذیرش در بازار دوم فرابورس ایران برای نخستین‌بار عرضه می‌شود. حداکثر سهام قابل خریداری توسط هر کد حقیقی و حقوقی ۱۲۵ سهم در بازه قیمتی ۴۷۸۰ تا ۵۰۱۹ ریال تعیین شده است. عطرین نخ قم با سرمایه ۱۰۰ میلیارد ریالی در دوره ۶ ماه منتهی به شهریور ۹۶ به ازای هر سهم ۳۰۴ ریال سود محقق کرده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل (۲۳۷ ریال)، حدود ۲۸درصد رشد داشته است.

جزئیات معاملات دیروز

دیروز در مجموع نزدیک ۳۱۹ میلیون برگه بهادار به ارزش ۹۷میلیارد تومان در فرابورس دست‌به‌دست شد. از این میزان، حدود ۴۵ درصد به ارزش معاملات در بازارهای اول و دوم اختصاص یافت. حدود ۳۰ میلیارد تومان (۳۰ درصد ارزش کل معاملات) نیز در بازار اوراق با درآمد ثابت به گردش درآمد. همان‌گونه که در بالا نیز اشاره شد، بیشترین تاثیر بر شاخص به واسطه معاملات مثبت در نمادهای هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه، فولاد هرمزگان جنوب و پتروشیمی مارون صورت گرفت. در مقابل، افت قیمت در نمادهای سهامی ذوب‌آهن اصفهان و گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی بیشترین تاثیر منفی را بر «آیفکس» به جا گذاشتند.