معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار، از آمادگی کامل این نهاد ناظر برای عملیاتی کردن دستورالعمل جدید توقف و بازگشایی نمادها و چند دستورالعمل دیگر خبر داد. حسن‌امیری اظهار کرد: طول دوره توقف‌ها کوتاه و تعداد آن افزایش پیدا کرده است و از سوی دیگر تاخیر یا عدم ارائه اطلاعات از سوی ناشر مستلزم برخوردهای انضباطی شدیدتر از گذشته شده است و مراتب به اطلاع سرمایه‌گذاران می‌رسد.عضو هیات‌مدیره سازمان بورس ادامه داد: به این ترتیب، توجه به‌صورت‌های مالی و گزارش‌های میان‌دوره‌ای و آمارهای تولید و فروش ماهانه و گزارش تجزیه و تحلیل مدیریت ضرورت یافته است و سرمایه‌گذاران بالفعل و بالقوه باید درجه تحلیل و توجه به اطلاعات را افزایش دهند.

وی با اشاره به روند اجرایی دستورالعمل جدید گفت: پس از تصویب این دستور‌العمل در هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار اجرای آن آغاز شد و بورس‌ تهران، فرابورس ایران، شرکت ‌رایان‌ بورس و شرکت فناوری باید زیر‌ساخت‌های مورد‌نیاز را برای اجرای دستورالعمل‌های جدید راه‌اندازی می‌کردند. از سوی دیگر باتوجه به افزایش سطح نظارتی بورس و فرابورس تجهیز و آموزش نیروی انسانی و همچنین تفکیک وظایف بین بورس‌ها و سازمان انجام و اکنون آماده عملیاتی کردن دستورالعمل‌ها هستیم.امیری تمرکز اصلاحات انجام شده را در سه بخش دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات، دستورالعمل پذیرش اوراق بهادار در بورس تهران و فرابورس ایران و دستورالعمل نحوه انجام معاملات در بورس و فرابورس دانست.

معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: متعاقب اصلاحات صورت گرفته در دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات، ناشران مجاز به افشای پیش‌بینی عملکرد آتی خود نیستند؛ لکن با توجه به اینکه در حال‌حاضر پیش‌بینی عملکرد ناشران بر روی سامانه کدال قرار دارد، ضروری است ناشران هرگونه تغییر با اهمیت در پیش‌بینی خود را از طریق افشای اطلاعات با اهمیت منتشر کنند. در دستورالعمل جدید تاکید شده است که ناشران برای سال مالی بعد خود اطلاعات پیش‌بینی عملکرد را منتشر نکنند. وی تصریح کرد: از دیگر تغییرات با اهمیت در دستورالعمل افشا، الزام ناشران به افشای گزارش تفسیری مدیریت به همراه صورت‌های مالی میان دوره‌ای و سالانه است. ضوابط تهیه و راهنمای به‌کارگیری گزارش تفسیری مدیریت ظرف روزهای آتی طی ابلاغیه‌ای به اطلاع ناشران، حسابرسان و سایر استفاده‌کنندگان خواهد رسید. به گفته امیری، تغییر با اهمیت دیگری که در دستورالعمل افشا صورت گرفته،بازنگری در مصادیق اطلاعات با اهمیت براساس واقعیت‌های تجاری چندساله اخیر بوده است. جهت افشای مصادیق موضوع ماده ۱۳ دستورالعمل افشا (اطلاعات با اهمیت) حدود ۶۵ فرم در قالب اطلاعیه «افشای اطلاعات با اهمیت» طراحی و در سامانه کدال پیاده‌سازی شده است. عضو هیات‌مدیره سازمان بورس اظهار کرد: با توجه به اینکه از تاریخ لازم‌الاجرا شدن دستورالعمل‌ها، نماد معاملاتی ناشران به محض افشای اطلاعات با اهمیت متوقف می‌شود، ضروری است ناشران هرگونه اطلاعات با اهمیت را صرفا از طریق اطلاعیه «افشای اطلاعات با اهمیت» افشا کنند.

   اصلاحات دستورالعمل بورس تهران و فرابورس ایران

امیری درخصوص اصلاحات صورت‌گرفته در دستورالعمل پذیرش اوراق بهادار در بورس تهران و فرابورس ایران هم گفت: اصلاحات صورت‌گرفته در این دستورالعمل، موجب افزایش وظایف نظارتی بورس‌ها شده است. وی تصریح کرد: مطابق اصلاحات اعمال‌شده چنانچه ناشر، الزامات دستورالعمل پذیرش را رعایت نکند، یا در مواعد تعیین‌شده در دستورالعمل افشا، اقدام به افشای اطلاعات مدنظر نکند یا اینکه عملکرد شرکت طی ۲ سال منجر به زیان شده باشد، بورس و فرابورس موظفند ضمن اطلاع به عموم، نماد معاملاتی ناشر را وارد فرآیند تعلیق کنند. امیری توضیح داد: فرآیند تعلیق به تعبیر ساده یعنی نماد معاملاتی ناشر با درج علامت تحت احتیاط کنار آن در سامانهTSE و کدال، مورد معامله قرار می‌گیرد و چنانچه ناشر در مهلت ارائه شده توسط بورس یا فرابورس اقدامات اصلاحی را انجام دهد از شمول آن خارج می‌شود؛ در غیر این‌صورت نماد معاملاتی ناشر تعلیق و وارد فرآیند لغو پذیرش می‌شود.

معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار خاطرنشان کرد: فهرست نمادهای معاملاتی ناشرانی که مشمول فرآیند تعلیق می‌شوند، به همراه دلایل ورود به فهرست، اسامی اعضای هیات‌مدیره و مدیرعامل ناشر در سایت بورس و فرابورس قابل مشاهده خواهد بود. امیری اظهار کرد: در دستورالعمل پذیرش اوراق بهادار اصلاح شده و همچنین دستورالعمل معاملات با دو واژه کلیدی «متوقف» و «تعلیق» روبه‌رو‌ خواهیم بود که «متوقف» به‌عنوان جلوگیری از انجام معاملات نماد به مدت ۵ روز کاری و «تعلیق» به‌عنوان جلوگیری از انجام معاملات نماد به مدت بیشتر از ۵ روز کاری تعریف شده است.

 عضو هیات مدیره سازمان بورس یادآور شد: نکته مهمی که ناشران باید به آن توجه داشته باشند این است که در صورت عدم رعایت الزامات ماده ۷ تا ۱۲ مکرر دستورالعمل افشا، بورس و فرابورس با آنها مکاتبه می‌کنند. بنابراین ضروری است ناشران درخصوص موارد مربوط به الزامات دستورالعمل پذیرش و ماده ۷ تا ۱۲ مکرر دستورالعمل افشا با بورس‌ها مکاتبه یا پاسخ مکاتبه بورس‌ها را ارسال کنند. ضمن اینکه کلیه مکاتبات بین ناشران، بورس‌ها و سازمان باید از طریق سامانه کدال صورت پذیرد.معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان نتایج واقعی به‌دست آمده از اجرای دستورالعمل اصلاح شده پذیرش در بورس و فرابورس را این‌گونه تشریح کرد: از مجموع شرکت‌های بورسی حدود ۳۲ شرکت و از مجموع شرکت‌های فرابورسی حدود ۵ شرکت مشمول فرآیند تعلیق می‌شوند. فهرست شرکت‌های فوق نیز روی سایت بورس و فرابورس قابل رویت خواهد بود.