دیروز تصمیم سازمان بورس مبنی بر علامت‌گذاری ده‌ها شرکت به‌عنوان شرکت در معرض تعلیق یا اخراج از بازار، موجی از ترس و نگرانی را در بازار ایجاد کرد. در همین حال حذف پیش‌بینی سود سال آینده و انتشار نسبت پی بر ای بازار براساس سود محقق شده سال قبل به آشفتگی بازار دامن زد تا در نهایت شاخص با افت ۶۸۸ واحدی مواجه شود. این افت سنگین‌ترین افت از میانه بهمن ۹۵ ارزیابی می‌شود.  افت بازار دیروز در شرایطی رقم خورد که در میانه بازار تلاش‌هایی برای کنترل بازار صورت گرفت و اکثر نمادهای عمده شاهد حضور خریداران حقوقی بودند. از دیدگاه کارشناسان تصمیم‌های خلق‌الساعه و بدون اعلام قبلی یکی از مهم‌ترین عوامل عدم اطمینان فعالان به بازار سرمایه است. در ماه‌های گذشته نیز تصمیمات اینچنینی نظیر حذف نمودارهای قیمت، اعلام قوانین عجیب حد اعتباری و موارد دیگر نیز به‌صورت ناگهانی بازار را به‌هم ریخته بود.  دیروز، شاخص کل هم ‌وزن نیز با کاهش ۲/ ۱ درصدی عدد ۱۷ هزار و ۶۶۲ واحد را به نمایش گذاشت.

همچنین نماد معاملاتی شرکت‌های صنایع کاغذسازی کاوه، کارخانجات پارس الکتریک، کارخانجات نساجی بروجرد، نوسازی ساختمان تهران، بانک اقتصاد نوین، بانک سینا، ایران ارقام، کارخانه‌های تولیدی و صنعتی ثابت خراسان، کالسیمین، تولید مواد اولیه داروپخش، داروسازی فارابی، نفت سپاهان، داروسازی تولیددارو، صنعتی بهپاک و تولید مواد اولیه دارویی البرزبالک از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های ایران ترانسفو و اوراق اختیار فروش تبعی آن و قرارداد اختیار سهام ایران ترانسفو متوقف شدند.  در گروه بانکی دیروز دو نماد بانک سینا و بانک اقتصاد نوین پس از نزدیک به ۵ماه توقف بازگشایی شدند که با حمایت سهامداران عمده حقوقی همراه شد و توانستند به‌صورت متعادلی به تابلو برگردند. در گروه بانکی همچنین، بانک‌پاسارگاد و اگزیم‌بانک روسیه، قرارداد تأمین مالی بدون محدودیت سقف امضا کردند.  در گروه معدنی، سنگ‌آهن جهانی رشد ۱۸ درصدی را در یک ماه گذشته تجربه کرده است. سیدعلیرضا سیاسی راد، دبیر کل انجمن سنگ‌آهن ایران در ارتباط با روند افزایشی سنگ‌آهن در سال ۲۰۱۷گفت: آمارها نشان می‌دهد در ۸ ماه گذشته قیمت سنگ‌آهن روندی صعودی داشته، این در حالی است که این روند و بازه تغییرات آن به نسبت کاهش قیمتی که در سال ۹۴ اتفاق افتاد، پایین است.

سیاسی راد درخصوص پیش‌بینی قیمت در بازار سنگ‌آهن جهانی می‌گوید: درباره قیمت سنگ‌آهن پیش‌بینی‌های متفاوتی اعم از خوش‌بینانه و بدبینانه وجود دارد، به‌طوری که «گلدمن ساکس» در مورد افزایش قیمت سنگ‌آهن گفته است که این روند ادامه دار نخواهد بود و متوقف خواهد شد و حتی قیمت ۵۰ دلار را هم برای این کامودیتی پیش‌بینی کرده است.  در این گروه بررسی عملکرد تولید هشت ماهه پنج شرکت بزرگ تولیدکننده گندله حاکی از تولید ۲۰‌میلیون و ۸۰۸ هزار و ۸۴ تن از این محصول از ابتدای امسال تا پایان آبان ماه و افزایش ۲۶ درصدی آن در مقایسه با پارسال است.

در گروه ارتباطات بر اساس اطلاعیه رسمی هیات‌مدیره شرکت مخابرات ایران، مجمع عمومی فوق‌العاده سالانه صاحبان سهام این شرکت امروز ساعت ۹ صبح در تالار آمفی‌تئاتر فرهنگسرای اندیشه تشکیل می‌شود. دستور جلسه این مجمع قرار است افزایش سرمایه و سایر موارد در صلاحیت مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام باشد. با توجه به اینکه مدیر عامل این شرکت با حکم وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به معاونت این وزارتخانه منصوب شد، پیش‌بینی می‌شود در این مجمع مدیر عامل شرکت مخابرات با رأی صاحبان سهام آن مشخص شود. در گروه نفتی، مدیرعامل تاپیکو ضمن اعلام برنامه این هلدینگ برای خروج ۴ شرکت زیان‌ده، درخصوص چشم‌انداز حوزه گاز، معامله حق تقدم‌های باقیمانده، تعاملات بین‌المللی و پروژه‌های سودده توضیحاتی داد.

محمود مخدومی در نشست تحلیلی و هم اندیشی تاپیکو که با حضور مدیران ارشد این شرکت و اهالی بازار سرمایه در محل تامین سرمایه امین برگزار شد، گفت: بر اساس استراتژی‌هایی جدید، تاپیکو به‌طور حتم و در آینده نزدیک از شرکت‌های زیان‌ده کم بازده، کوچک مقیاس، یا خارج از استراتژی که هم اکنون در اختیار دارد خارج می‌شود.  وی افزود: در ترکیب شرکت‌های عضو گروه تاپیکو، پس از بازنگری و مطالعات دقیق، قصد داریم شرکت‌هایی که فعالیت مشابه دارند را با هم ادغام کرده یا طوری سازماندهی کنیم که در زنجیره هم‌افزایی گروه شستا موثر باشند. همچنین، بر اساس ابلاغ کمیته سازماندهی که هم اینک در شستا در حال برنامه‌ریزی و فعالیت است، مبنی بر کاهش هلدینگ‌های شستا از ۹ به ۵ هلدینگ، تاپیکو شرکت‌های دوده صنعتی، کربن ایران، حریر و لطیف را واگذار خواهد کرد. قصد داریم پس از اطلاع‌رسانی همگانی، این شرکت‌ها را با بالاترین پیشنهاد به بخش خصوصی واگذار کنیم که در موعد مقرر در این زمینه اطلاع رسانی خواهد شد.  هم‌اکنون ۳/ ۵ درصد حق تقدم‌ها معادل۲۰۰ میلیارد تومان استفاده نشده که حتما با اطلاع قبلی و در ۱۰ روز آتی به‌صورت بلوکی عرضه می‌کنیم. شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی نیز به‌عنوان سهامدار عمده تعهد خرید حق تقدم‌های باقیمانده را دارد. در مجموع بازار دیروز بازاری به شدت کاهشی بود که در جریان آن ارزش معاملات در بورس به ۲۵۲‌میلیارد‌تومان و در فرابورس به ۱۳۹میلیارد تومان رسید.