در بازار دیروز نماد معاملاتی شرکت‌های سرمایه‌گذاری صنعت پتروشیمی ساختمان خلیج‌فارس، قند ارومیه، حق‌تقدم خرید سهام تولید فیبر ایران، کابل البرز، داروسازی شهید قاضی، صنعتی دریایی ایران، مواد ویژه لیا، کاشی تک‌سرام از سوی ناظر سهام بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی، فرآورده‌های نسوز پارس، سرمایه‌گذاری صندوق‌ بازنشستگی کشوری، پارس سرام و رهشادسپاهان متوقف شدند.در بازار دیروز در گروه معدنی، محمد مجتهدزاده، رئیس انجمن زغال‌سنگ ایران از ارائه پیشنهادی به وزیر صنعت مبنی بر تغییر در شیوه قیمت‌گذاری زغال‌سنگ خبر داد و گفت: در سال جاری قیمت زغال‌سنگ در بازارهای جهانی شکوفاترین وضعیت را داشته و از مرز ۲۵۰ دلار در هر تن هم عبور کرده است. در حالی که در سال ۹۶ هنوز با گذشت ۱۰ ماه از سال، قیمت از سوی دولت اعلام نشده است.به گزارش «سنا» سعید صمدی، دبیر انجمن زغال‌سنگ در ادامه بیان کرد: تولید زغال‌سنگ در ایران به ۵۰ سال قبل بر می‌گردد و بخش قابل توجهی از معدن‌کاری کشور را تشکیل می‌دهد. اهمیت این موضوع بعد از پروژه فولاد‌سازی و ذوب آهن بیشتر از گذشته نیز شد.

صمدی در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به برنامه افزایش تولید بیان کرد: با توجه به اینکه شرکت ذوب‌آهن به‌عنوان اصلی‌ترین مصرف‌کننده کشور سالانه حدود ۲ میلیون و ۸۰۰هزار تن زغال‌سنگ استفاده می‌کند و در آینده‌ای نزدیک کارخانه‌های جدید فولاد با سیستم کوره بلند، افتتاح می‌شود باید تولید را افزایش دهیم. برهمین اساس پیش‌بینی می‌شود تولید زغال‌سنگ در کشور تا سال آینده به ۴ میلیون تن برسد.در گروه فلزی دیروز بازار همچنان با شایعاتی در مورد احتمال خرید ذوب آهن اصفهان توسط مبارکه مواجه بود. دیروز، مدیر‌مالی ذوب آهن با اشاره به نبود هیچ بدهی مالیاتی، گفت: طی ۶ ماه نخست سال جاری سود عملیاتی داشتیم و به دنبال افزایش سرمایه از دو محل هستیم.سعید امیدقائمی با تشریح وضعیت مالی ذوب‌آهن به «ایلنا» گفت: در سال ۹۴ نتیجه عملیات ذوب‌آهن ۱۱۰۰ میلیارد تومان زیان بود و مشمول ماده ۱۴۱ شدیم. یعنی زیان انباشته بیش از نصف سرمایه شرکت شد. متاسفانه به علت سیاسی کاری آن زمان در بخش فروش و شرایط کسب و کار، قیمت فروش تا زیر ۱۱۰۰ تومان سقوط کرد.

وی با بیان اینکه برای بهبود وضعیت مالی شروع به مدیریت هزینه‌ها کردیم، افزود: با تغییر مدیریت و آمدن احمد صادقی مدیرعامل ذوب آهن کلیه اموری که خود شرکت می‌توانست آنها را انجام دهد، از پیمانکاران گرفته شد. همچنین کوره شماره یک تعطیل شد زیرا همین میزان تولید را می‌توان با کوره شماره ۲ و ۳ انجام داد. حتی الان که بازار چدن خوب شده، باز توانایی آن را داریم که با همین دو کوره نیاز بازار را تامین کنیم. حتی اگر مواد اولیه مرغوب داشته باشیم می‌توانیم با همین دو کوره، بالای سه میلیون تن تولید چدن داشته باشیم.در مجموع بازار دیروز بازاری آرام و مثبت بود که در آن ارزش معاملات در بورس به ۳۵۱میلیارد تومان و در فرابورس به ۱۸۳میلیارد تومان بالغ شد.