در اینکه گزارش تفسیری مدیریت به شرط آنکه با دقت تهیه شود، اطلاعات مفیدی به استفاده‌کنندگان می‌دهد تردیدی نیست. حتی این موضوع که شرکت‌ها تا چه حد قادر خواهند بود این اطلاعات را با کیفیت مناسب و هر سه ماه یکبار تهیه و ارائه کنند، نیز مورد بحث این نوشتار نیست. آنچه به حرفه حسابرسی مربوط می‌شود، چگونگی اشاره به گزارش تفسیری مدیریت در گزارش حسابرسی است.

این اولین‌بار است که قبل از اینکه استانداردی توسط سازمان حسابرسی تصویب شود، رهنمود آن تهیه و لازم‌الاجرا می‌شود.

استاندارد بین‌المللی ۷۲۰ در ۹۴ صفحه توسط هیات تدوین استانداردهای حسابرسی و اطمینان‌بخشی تصویب شده و برای درج در گزارش‌های حسابرسی شرکت‌هایی که سال مالی آنها بعد از ۱۵ دسامبر ۲۰۱۶ است، قابل‌اجرا شده است.

درخصوص مسوولیت‌های حسابرسان و چگونگی درج آن در گزارش‌های حسابرسی موارد زیر قابل ذکر است:

۱- در بند ۲۱ استاندارد بین‌المللی ۷۲۰ تصریح شده است که این استاندارد مربوط به حسابرسی صورت‌های مالی است، بنابراین درج هر‌گونه بندی در گزارش بررسی اجمالی اطلاعات مالی میان دوره‌ای، خلاف استاندارد مزبور بوده و امکان‌پذیر نیست.

۲- در بند یک رهنمود نحوه اظهارنظر حسابرس مستقل در گزارش حسابرسی نسبت به گزارش تفسیری مدیریت مصوب سازمان بورس و اوراق بهادار ذکر شده که گزارش مزبور جایگزین گزارش فعالیت هیات‌مدیره به مجمع نیست، بنابراین شرکت‌ها باید قاعدتا دو گزارش تهیه کنند. از آنجا که گزارش هیات‌مدیره به مجمع نیز همراه صورت‌های مالی ارائه می‌شود، عملا اطلاعات همراه صورت‌های مالی است و تکلیف حسابرس (نه بازرس) در رابطه با گزارش هیات‌مدیره در رابطه با استاندارد بین‌المللی ۷۲۰ مشخص نیست.

۳- طبق بند ۱۴ استاندارد بین‌المللی ۷۲۰، مسوولیت حسابرس در رابطه با اطلاعات همراه صورت‌های مالی محدود می‌شود به مطالعه این اطلاعات (گزارش تفسیری مدیریت) و حصول اطمینان از نبود ناهمانگی بین اطلاعات صورت‌های مالی با اطلاعات همراه صورت‌های مالی و همچنین اطلاعاتی که در حین حسابرسی صورت‌های مالی توسط حسابرس به‌دست می‌آید.۴- طبق بند ۲ استاندارد بین‌المللی ۷۲۰، حسابرس الزامی ندارد که شواهدی بیشتر از آنچه در حسابرسی صورت‌های مالی لازم است را کسب کند.۵- طبق بند ۸ استاندارد مزبور، مسوولیت حسابرس در رابطه با سایر اطلاعات همراه صورت‌های مالی مسوولیت اطمینان‌بخشی نیست و حسابرس نیز هیچ‌گونه اطمینانی نسبت به آن اطلاعات اظهار نمی‌کند.

۶- مثال‌های ارائه‌شده در رهنمود اظهار نظر حسابرس مستقل در گزارش حسابرسی نسبت به گزارش تفسیری مدیریت به‌ویژه در عبارتی که به تحریف‌های بااهمیت اشاره می‌کند، نیاز به بازنگری دارد.مثال‌هایی که در متن استاندارد ۷۲۰ به‌عنوان مغایرت سایر اطلاعات همراه ذکر‌شده مربوط به مواردی است که به‌عنوان بند شرط در گزارش حسابرسی درج شده است.گزارش تفسیری مدیریت حاوی اطلاعات آینده‌نگر از جمله اهداف و راهبردها و همچنین ارزیابی عملکرد با برنامه‌ها می‌باشد که خارج از محدوده حسابرسی صورت‌های مالی است.به نظر می‌رسد گزارش حسابرس در مورد گزارش تفسیری مدیریت باید تا تدوین و تصویب استاندارد ۷۲۰ و ارائه رهنمود جامعه حسابداران رسمی یا سازمان حسابرسی به تعویق افتد.