با گذشت سه روز از ‌ماه بهمن همچنان شاهد ارائه گزارش‌های عملکرد از سوی شرکت‌ها هستیم. بررسی تحولات درونی بازار نشان می‌دهد که عملکرد ۹ ماهه شرکت‌های فرابورس عمدتا مطابق انتظارات بود و اغلب نمادها گزارش‌های مطلوبی را ارائه کردند. در این میان، نقش نمادهای گروه کالایی و به‌طور خاص، نمادهای زیرمجموعه صنعت پتروشیمی بیش از بقیه بود. پوشش مناسب نسبت به پیش‌بینی‌ها منجر به رشد تقاضای سهام در نمادهای زیرمجموعه گروه پتروشیمی شده است. در سه روز اخیر نمادهای این گروه، به‌ویژه پتروشیمی زاگرس و خراسان بیش از بقیه سهام مورد اقبال سهامداران بورسی بوده‌اند. روز گذشته، نماد پتروشیمی زاگرس بیشترین سهم از گردش نقدینگی در بازار اول و دوم را به خود اختصاص داد. طی روزهای اخیر شاهد عرضه سهام پتروشیمی زاگرس از سوی سهامداران عمده این شرکت هستیم. بنابراین در حالی که متغیرهای اثرگذار بر تقاضای این سهم در شرایط مطلوبی به سر می‌برند قیمت این سهم زیر فشار عرضه‌های آبشاری در حال در جا زدن است. بنابراین می‌توان گفت که جدال عرضه و تقاضای بنیادی موجب فعال کردن این نماد در کانون گردش نقدینگی فرابورس است. ضمن اینکه، نماد پتروشیمی خراسان نیز در این روزها همچنان تقاضای پرحجمی را در محدوده مثبت تجربه می‌کند و به نظر می‌رسد بخشی از تقاضای فعلی در این سهم، ریشه در افزایش احتمالی نرخ اوره تولیدی این شرکت است.همچنین دیروز نماد معاملاتی شرکت شیر و گوشت زاگرس شهرکرد پس از توقف یک روزه و ارائه شفاف‌سازی درخصوص نوسان قیمت سهام، از طریق انجام حراج ناپیوسته با محدودیت دامنه نوسان قیمت و با اعمال یک مرحله پیش گشایش ۳۰ دقیقه‌ای، بازگشایی شد و تا پایان معاملات با رشد بیش از ۹ درصدی همراه شد.در عین حال نماد معاملاتی « انرژی۳» پس از یک رالی صعودی ۱۷۵ درصدی در بازار پایه فرابورس، سرانجام متوقف شد و افت بیش از ۷/ ۸ درصدی را تجربه کرد.

رصد فعالیت معامله‌گران در فرابورس

فرابورس ایران روز سه‌شنبه در مجموع شاهد تغییر مالکیت بیش از ۵ میلیون سهمی به ارزش حدود ۳ میلیارد تومانی به نفع معامله‌گران حقیقی بود. در این میان نماد معاملاتی شرکت تولید و صادرات ریشمک بیشترین مشارکت بازیگران حقیقی را به خود دید. بررسی خالص تغییر مالکیت این شرکت طی روز معاملاتی گذشته حکایت از جابه‌جایی یک میلیون و ۹۰۰ هزار سهم «ریشمک» به ارزش ۲ میلیارد و ۶۷۰ میلیون تومان از سوی بازیگران حقوقی به حقیقی دارد. پس از «ریشمک» نیز «زشگزا» شاهد بیشترین تغییر مالکیت به نفع معامله‌گران حقیقی به ارزش ۷۴۰ میلیون تومان بود.در آن سوی بازار نماد معاملاتی شرکت پالایش نفت لاوان شاهد بیشترین تغییر مالکیت سهام به نفع حقوقی‌ها بود. بر این اساس دیروز حدود ۲۱۸ هزار سهم «شاوان» به ارزش ۳۱۸ میلیون تومان از سبد سهام معامله‌گران حقیقی به پرتفوی حقوقی‌ها منتقل شد.

از «اخزا» و «تسه» چه خبر؟

در بازار اوراق با درآمد ثابت فرابورس نیز دیروز بیش از ۴۰۰ هزار ورقه به ارزش ۴۰ میلیارد تومان در ۳۵۱ نوبت معاملاتی مورد دادوستد قرار گرفت. در این روز حدود ۳۰۰ هزار ورقه اسناد خزانه اسلامی در ۲۴۰ نوبت معاملاتی به ارزش ۲۱ میلیارد تومان در محدوده قیمتی ۷۷ تا ۹۹ هزار تومان دادوستد شدند. روز گذشته شاهد افزایش نرخ سود موثر در اغلب سررسید‌های اوراق اسناد خزانه اسلامی بودیم؛ به‌طوری که میانگین نرخ سود موثر ۸ سررسید موجود این اوراق به ۸/ ۱۵ درصد افزایش پیدا کرد. بیشترین رشد قیمت نیز در این روز به «اخزا۶۰۴» اختصاص پیدا کرد.روز گذشته فرابورس ایران همچنین شاهد معامله ۹۷ هزار ورقه تسهیلات مسکن به ارزش ۷ میلیارد تومان در بازار ابزارهای نوین مالی بود. در این روز «تسه»ها در بازه ۷۰ تا ۷۴ هزار تومان نوسان کردند. بیشترین افزایش قیمت روز گذشته در میان این اوراق نیز با رشد حدود ۵/ ۲ درصدی به «تسه۹۵۰۹» رسید و در مقابل سررسید آبان ۹۶ اوراق تسهیلات مسکن با بیشترین افت قیمت همراه شد.

همگام با صنایع فرابورسی

بررسی نوسان قیمت‌ها در بازار اول و دوم نشان می‌دهد که اغلب نمادها با رشد قیمت‌ مواجه شده‌اند. به عبارت دقیق‌تر، روز گذشته قیمت سهم حدود ۵۴ درصد از نمادهای قابل‌معامله (۴۶ نماد) در این دو بازار با افزایش همراه شد و ۳۷ نماد نیز با کاهش قیمت مواجه شدند.در پایان معاملات روز گذشته شاخص ۱۴ صنعت فرابورسی افزایش یافت. عنوان بیشترین رشد شاخص صنایع به ترتیب به گروه‌های پیمانکاری صنعتی، اطلاعات و ارتباطات و حمل و نقل تعلق گرفت. در مقابل اما ۹ گروه فرابورسی در معاملات دیروز افت شاخص را تجربه کردند.  بیشترین کاهش شاخص در گروه رایانه و سایر واسطه‌گری‌های مالی به ثبت رسید.رصد جریان نقدینگی در معاملات دیروز در بازار اول و دوم نیز نشان‌دهنده افزایش حضور قابل‌توجه سهامداران در گروه محصولات شیمیایی است. به این ترتیب دیروز پتروشیمی‌ها صدرنشین بیشترین ارزش معاملات در فرابورس ایران بودند. ضمن اینکه دارویی‌ها در رتبه دوم جدول صنایع با بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند. گروه فلزات اساسی نیز در رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات این بازار قرار گرفت. به این ترتیب حدود ۵۰ درصد جریان نقدینگی در دادوستدهای دیروز در این صنایع جابه‌جا شد.