جزئیات نکوداشت جشن 50 سالگی بازار سرمایه

وی همچنین اهداف اصلی از برگزاری رویداد بزرگداشت پنجاهمین سالگرد تاسیس بورس در ایران را تشریح کرد. علی سعیدی، معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار در نشست خبری خود با خبرنگاران، با اشاره به پنجاه سالگی بورس، از انجام نخستین معاملات در بازار سرمایه ایران سخن گفت و ادامه داد: هدف اصلی از برگزاری رویداد بزرگداشت پنجاهمین سالگرد تاسیس بورس در ایران، بزرگداشت گذشتگان و موسسان بازار سرمایه است.وی در ادامه بازار سرمایه را یک سرمایه ملی دانست و افزود: برای نخستین بار موضوع ایجاد بورس در مجلس در سال ۱۳۱۲ مطرح شد. در آن زمان ایران در حوزه برنامه‌ریزی در منطقه پیشرو بوده است. به‌طوری‌که از سال ۱۳۲۸ قانون هفت ساله برنامه در کشور آغاز شد. ضمن اینکه نظام بازار سرمایه نیز وجود داشته است.

سعیدی در ادامه توضیح داد: شورای عالی بورس در سال ١٣٤٥ تشکیل و اولین معامله در ١٥ بهمن ١٣٤٦ انجام شد.  به گفته سعیدی، طرح ایجاد بورس اولین بار در سال ۱۳۱۲ مطرح شد اما بررسی آن مربوط به سال ۱۳۱۵ است. به این ترتیب نظام بازار سرمایه دارای قدمت ٥٠ ساله بوده و نشان از بدنه قوی در اقتصاد کشور دارد. در ابتدا اولین قانون توسعه برنامه ۷ساله بود که توسط مجلس وقت به تصویب رسید و این نظام بازار سرمایه نشان از تجارت ارزشمندی است که توانسته به توسعه خود در بازار دست یابد. معاون سازمان بورس با بیان اینکه از میان کشورهای همسایه در توسعه برنامه ریزی از سایر کشورها پیشتاز بودیم ادامه داد: اولین قانون برنامه ریزی در ایران در سال ۱۳۲۸ به تصویب مجلس رسید و امروز می‌توانیم از تجربه نیم قرن بازار سرمایه استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه اولین معاملات بورس روی تخته سیاه و با گچ نوشته و انجام شده است، گفت: همه کارگزاران دور میز معاملاتی از ساعت ۹ تا ۱۰ صبح می‌نشستند و به تبادل سفارش‌ها می‌پرداختند. ساعت ۱۰ تا ۱۱ یک تعطیلی موقت صورت می‌گرفت و پس از آن مجدد از ساعت ۱۱‌تا ۱۲ ظهر شاهد ازسرگیری معاملات بودیم. ضمن اینکه معاملات فقط در روزهای یکشنبه انجام می‌شده است. سعیدی در ادامه افزود: شورای عالی بورس در سال ۱۳۴۵ تشکیل و اولین معامله نیز در ۱۵ بهمن ۱۳۴۶ انجام شد. همچنین خردجو اصلی ترین فرد در سازمان بورس و از زبده‌ترین افراد این حوزه بود.نایب رئیس هیات مدیره سازمان بورس گفت: بانک توسعه صنعتی و معدنی و نفت پارس اولین نماد‌های معاملاتی بورس بوده‌اند و سال‌های اول تنها اوراق قرضه معامله شده است. تعداد افراد متخصص بورس در آن دوره بسیار قابل توجه بوده و اولین دبیر کل بورس آقای مهدی بود که به نمایندگی از بانک صنعت و معدن در بورس حضور داشت. وی درخصوص حجم اولیه معاملات در بورس گفت: طی سال‌های ۱۳۴۶ تا ۱۳۵۷ حجم معاملات معادل ۱۵ میلیارد تومان بود که ۷ میلیارد تومان آن مربوط به مبادلات اوراق قرضه و ۸ میلیارد تومان معاملات سهام بوده است. طی این سال‌ها معاملات بر حسب دلار زیاد نبوده اما در کتاب بازار سرمایه که منتشر شده است، همه آمار و ارقام و اندازه بورس به دلار نوشته شده تا بتوان محاسبات روز را هم انجام داد. به گفته سعیدی، تا سال ۱۳۵۴ معاملات سهام قابل توجه نبود. چراکه شرکت‌های سودآور حاضر به تقسیم سود خود با سایرین نبودند. در این میان شرکت‌هایی که وضع مالی خوبی نداشتند هم اجازه ورود به بازار سرمایه را نداشتند. سعیدی با بیان اینکه بورس در ایران به راحتی شکل نگرفته است، گفت: در طول نیم قرن گذشته اقدامات بسیار زیادی برای توسعه بازار سرمایه در کشور انجام شده است. در واقع امروز بورس، سرمایه ملی برای کشورمان محسوب می‌شود. وی گفت: در آن زمان خصوصی‌سازی تحت عنوان سازمان گسترش مالکیت واحدهای تولیدی در کشور آغاز به کار کرد. تا سال ۱۳۵۸ به دلیل تغییر قانون برخی از شرکت‌ها از بورس خارج شدند و از سال ۱۳۶۸ به محض اتمام جنگ تحمیلی، خصوصی‌سازی به‌صورت مجدد مطرح و چراغ بورس روشن شد.

پتانسیل بالای بازار سرمایه

سعیدی در ادامه با اظهار این مطلب که دولت در دهه ۷۰ اقدام به سرمایه‌گذاری و در دهه ۸۰ رسما خصوصی‌سازی را آغاز کرد، گفت: در حال حاضر بازار سرمایه پتانسیل زیادی برای تبدیل شدن به موتور محرک اقتصاد کشور دارد و شرایط را برای رسیدن به اهداف سال ١٤٠٤ پیدا کرده است. در این مدت توانستیم منابع خوبی را از سایر کشورها در بازار سرمایه جذب کنیم و به محض تسهیل مبادلات مالی و پولی شاهد دوران رونق بزرگ برای بازار سرمایه خواهیم بود.وی افزود: به‌طور قطع ۵٠سال بعد بازار سرمایه در کشور و در اقتصاد حرف اول را می‌زند چرا که از تکنولوژی‌های مدرن در این حوزه استفاده می‌کنیم. سعیدی در ادامه توضیح داد: تجربیات زیادی اکنون منجر به شکل‌گیری نهادهای سرمایه‌گذاری و ابزارهای متنوع بورسی شده است، این در حالی است که بازار سرمایه ایران شفاف است و تا حد زیادی پتانسیل بالایی برای تبدیل شدن به یک منبع اصلی تامین مالی در اقتصاد کشور دارد.

معاون سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: تخصص در بازار سرمایه امروز در جنبه‌های مختلف وجود دارد و این یک نقطه تمایز برای ایران است. البته برخی محدودیت‌های بین‌المللی سبب شده تا بورس ایران در برخی موارد با کندی پیشرفت کند.سعیدی ادامه داد: البته اکنون سرمایه‌گذاران خارجی در بورس ایران وجود دارد و البته نهادهای مالی بین‌المللی نیز در ایران دفاتری را دایر کرده‌اند که به نظر می‌رسد ۵۰ سال آینده بورس بسیار روشن خواهد بود و بازار سرمایه در کشور به لحاظ استفاده از تکنولوژی‌های مدرن بسیار پیشرو خواهد بود. سعیدی با اشاره به تحولات پس از برجام در بازار سرمایه اظهار کرد: در دو ماه اول پس از برجام شاهد ورود کارگزاران بزرگ آمریکایی به کشور برای مذاکره با مدیران بورسی بودیم، اما با ورود ترامپ این همکاری‌ها متوقف ماند. در این راستا حتی کارگزاران آمریکایی ریسک نوسان ارز در ایران را هم پذیرفتند. اما با تغییر رئیس‌جمهور آمریکا تمام این فعالیت‌ها متوقف شد. سعیدی در ادامه خاطرنشان کرد: در بخش بین‌المللی اقدامات موثری در بازار سرمایه انجام و منابع خوبی از سرمایه‌گذاران خارجی جذب شده و با رفع مشکلات نقل و انتقالات این فرآیند بهبود می‌یابد.

استفاده از تکنولوژی روز دنیا

سعیدی در ادامه با بیان اینکه در بخش بین‌المللی اقدامات موثری در بازار سرمایه انجام شده و منابع خوبی از سرمایه‌گذاران خارجی جذب شده اذعان کرد: امیدواریم با رفع مشکلات، نقل و انتقالات سرمایه به کشور تسهیل شود که بدون شک آثار خود را بر بازار سهام خواهد گذاشت.معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس همچنین با بیان اینکه یکی از خصوصیت‌های کنونی و متمایز بازار سرمایه استفاده از تکنولوژی روز دنیا در مقایسه با سایر بازارها از جمله بازار پول و بانک‌ها است، گفت: این موضوع نشان می‌دهد بازار سرمایه واسطه‌گری را با هزینه کمتری نسبت به بانک‌ها انجام می‌دهد. وی تاکید کرد: بر این اساس با توجه به جذابیت‌هایی که بازار سهام دارد به سرمایه‌گذاران توصیه می‌شود از سرمایه‌گذاری به‌صورت مستقیم در بورس صرف‌نظر کنند. بنابراین بهتر است این دسته از معامله‌گران به‌صورت غیرمستقیم و با استفاده از پتانسیل صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بورس حضور داشته باشند. سعیدی درخصوص اولویت‌های مردم درخصوص خرید سهام به جای ورود به بازار ارز و طلا گفت: ما خیلی علاقه‌مند به خرید سهام از سوی مردم نیستیم بنابراین عموم مردم باید حضور غیرمستقیم در بازار بورس داشته باشند. این در حالی است که در دو ماه اخیر صدور واحدهای سرمایه‌گذاری از طریق شعب ممنوع شده بود. در این میان سازمان بورس، سپرده‌گذاران صندوق‌های بانکی را متعلق به خود می‌داند.وی افزود: هدف اصلی سازمان ارتباط با سرمایه‌گذاران از طریق پلت فرم‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری بود. به این ترتیب با دو میلیون نفر از سپرده‌گذاران در صندوق‌ها از طریق پلت‌فرم‌ها ارتباط داریم. سعیدی در ادامه با اظهار این مطلب که صندوق‌ها پول را آگاهانه وارد بورس می‌کنند و بنابراین مردم عادی درگیر هیجانات بورسی نمی‌شوند، گفت: مردم اگر قرار است وارد بازار سرمایه شوند و اقدام به خرید سهام کنند، حتما از طریق صندوق‌ها به سرمایه‌گذاری بپردازند.

جزئیات بیشتر از مراسم نکوداشت

معاون نظارت بر نهاد‌های مالی سازمان بورس در ادامه درخصوص جزئیات مراسم نکوداشت ۵۰‌سالگی بازار سرمایه به ارائه توضیحاتی پرداخت و گفت: با توجه به اینکه در بهمن ماه امسال بازار سرمایه به ۵۰ سالگی حضور خود رسیده است مراسم نکوداشتی با حضور ۲ هزار میهمان در روز هشتم بهمن ماه امسال در سالن سران کشورهای اسلامی برگزار می‌شود.وی با اشاره به اینکه مکاتبات لازم برای حضور رئیس‌جمهور در این مراسم انجام شده و امیدواریم با توجه به مشغله و فشردگی برنامه‌ها، رئیس‌جمهور نیز در مراسم نکوداشت ۵۰ سالگی بورس حضور داشته باشند، افزود: بر این اساس تلاش شده از چهره‌های مختلف اقتصادی و بورسی که در ۵۰ سال گذشته اثرگذاری زیادی در شکل‌گیری و قوام بازار سرمایه داشته‌اند در این مراسم حضور داشته باشند. این مقام مسوول همچنین درخصوص محورهای این همایش گفت: تاثیرات بازار سرمایه بر اقتصاد کشور، نقش بورس در تامین مالی صنایع، جایگاه بازار سرمایه در اقتصاد کشور و چشم‌انداز بازار سرمایه در سال‌های پیش‌رو مهم‌ترین محورهای این مراسم را شامل می‌شوند. وی همچنین از رو‌نمایی سکه بورس در مراسم نیم قرن فعالیت بازار سرمایه خبر داد و گفت: ارزش این سکه ۵هزار ریال خواهد بود و با همکاری وزارت اقتصاد و بانک مرکزی این سکه ضرب شده و از این پس، جزو سکه‌های کشورمان خواهد بود.

اقدامات توسعه‌ای بازار

سعیدی در ادامه به اقدامات توسعه‌ای در راستای پیشرفت هر چه بیشتر بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: امروزه با توجه به فعالیت چهار بورس در کشور و وجود سپرده‌گذاری اوراق بهادار، به دنبال ارتقای جایگاه در نظام تسویه بازار سرمایه هستیم. پیش‌بینی می‌شود با توجه به روند کنونی، جهش‌های مناسبی را در پیش داشته باشیم. این موضوع افزایش ساعت معاملاتی را به دنبال خواهد داشت. به‌طوری‌که ساعات معاملاتی از ۹ صبح تا ۴ بعداز ظهر ادامه یابد. وی اظهار کرد: به دنبال این هستیم تا بتوانیم معاملات را گسترش داده و باید به سمتی برویم که اختیار معامله با قیمت‌های مختلف صورت گیرد.