در این شرایط اما شاخص کل هموزن دیروز با رشد ۲۴واحدی به ۱۷هزار و ۵۳۸ واحد رسید تا نشان از مثبت بودن شمار قابل ملاحظه‌ای از نمادها داشته باشد.  در گروه تجهیزات، شرکت ماشین‌آلات صنعتی پس از واگذاری به شرکت مادر‌تخصصی مجتمع تراکتورسازی تبریز از امروز شنبه فعالیت خود را به شکل محدود از سر گرفت.  به گزارش «ایرنا» استاندار آذربایجان شرقی روز شنبه در مراسم آغاز به کار این کارخانه با اشاره به واگذاری‌های انجام شده در سال‌های قبل گفت: مجموعه‌های مهمی از جمله ریخته‌گری، آهنگری، ماشین‌آلات صنعتی تراکتورسازی در استان به بخش خصوصی واگذار شد. مجید خدابخش با بیان اینکه محصولات بیل و لودر شرکت ماشین‌آلات صنعتی مجتمع تراکتورسازی بازار داشت، اظهار کرد: به‌دلیل واگذاری و مدیریت ناموفق این شرکت دچار مشکل شد.وی اضافه کرد: دادگستری و مسوولان استان آذربایجان شرقی برای رفع مشکلات این واحد و بازگشت به تولید، کار بسیار بزرگی را در زمان کمی انجام دادند.

خدابخش افزود: تراکتورسازی از کارخانه‌های مهم استان است و مدیریت آن توانست در دوران رکود این شرکت را از بحران خارج کند.وی ادامه داد: در ایران ۳۰۰ هزار تراکتور فرسوده وجود دارد که ضروری است همچون خودروهای فرسوده تراکتورهای جدید جایگزین شود.استاندار آذربایجان شرقی گفت: اگر بخواهیم ناوگان تراکتور را مانند ناوگان حمل و نقل شهری نوسازی کنیم برای تراکتورسازی بیش از ۱۰ تا ۱۵ سال کار و تولید ایجاد می‌شود.در گروه معدنی، طبق نظرسنجی رویترز از ۱۸ تحلیلگر، قیمت سنگ‌آهن با عیار ۶۲ درصد برای تحویل به چین به ۶۲ دلار در هر تن در سال ۲۰۱۸ می‌رسد که در مقایسه با حدود ۷۱ دلار در سال گذشته کاهش نشان می‌دهد.

ویوک دهار، تحلیلگر بانک «کامن‌ولث استرالیا» که انتظار دارد قیمت هر تن سنگ‌آهن در فاصله دسامبر تا اکتبر ۵۵ دلار و در کل سال ۲۰۱۸ به۶۰ دلار برسد، اظهار کرد: در طول سال میلادی جاری رشد عرضه سنگ‌آهن به خصوص در چین و خارج از استرالیا و برزیل، قیمت‌ها را تحت فشار منفی قرار می‌دهد.قیمت فولاد در چین حدود ۵۰ درصد در سال ۲۰۱۷ افزایش یافت؛ اما با وجود قیمت‌های بالاتر فولاد، قیمت سنگ‌آهن برای تحویل فوری ۸ درصد کاهش داشت که به‌دلیل رکورد بالای سنگ‌آهن دپو شده در بنادر چین بود. قیمت بالای سنگ‌آهن در طول سال ۲۰۱۷ تولید این ماده خام فولاد‌سازی در چین را ۷ درصد افزایش داد و کمک کرد صادرات سنگ‌آهن از سوی تولیدکنندگان کوچک‌تر شامل ایران و هند به مقصد چین رشد پیدا کند.

شرکت واله تولیدکننده شماره یک در بین بزرگ‌ترین‌ تولیدکنندگان سنگ‌آهن، بیشترین افزایش تولید را در سال ۲۰۱۸ داشته باشد و تولید سنگ‌آهن از معدن ‌«اس ۱۱ دی» این شرکت در برزیل از ۳۶۵ میلیون تن به ۳۹۰ میلیون تن افزایش خواهد یافت. اگرچه اکثر صادرکنندگان بزرگ سنگ‌آهن به حاشیه سود متمرکز شده‌اند، شرکت «کلارکسون پلاتو سکیوریتیز» اعلام کرده انتظار ندارد تولید فولاد چین به حدی رشد کند تا تولید جدید جهانی را جذب کنند و یک کاهش تدریجی قیمت‌ها را پیش‌بینی می‌کند. در مجموع بازار دیروز بازاری منفی و ضعیف بود که در آن ارزش معاملات در بورس (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) به ۲۳۲ میلیارد تومان و در فرابورس به ۱۱۹ میلیارد تومان بالغ شد.