میرعلی اشرف عبدالله پوری‌حسینی اضافه کرد: تنها ۴ گروه از جمله کارمندان شاغل در دستگاه‌های اجرایی و بازنشستگان لشکری، کشوری و تامین اجتماعی، کارمندان فصلی ساختمانی، روستاییان و عشایری که مددجو کمیته امداد و سازمان بهزیستی نیستند و تعدادی از افرادی که پیش‌تر به‌عنوان مددجوی کمیته امداد و سازمان بهزیستی بودند اما از سال ۹۴ دیگر مددجوی این دو سازمان نیستند، جزو دریافت‌کنندگان امروز نبوده و به مرور تا پایان اسفندماه سود خود را دریافت خواهند کرد.  وی کارکنان دولت و بازنشستگان را با ۱۳ میلیون نفر و روستاییان و عشایری که تحت پوشش کمیته امداد نیستند را با ۱۵ میلیون نفر عضو، دو گروه بزرگ مشمولان سهام عدالت برشمرد که در این دوره از پرداخت‌های تکمیلی، پولی به حساب آنها واریز نخواهد شد. معاون وزیر اقتصاد در توضیح مبلغ نهایی سود مشمولان گفت: مشمولانی که در مرحله اول حدود ۲۵ هزار تومان سود دریافت کرده‌اند، در مرحله نهایی ۵۳ هزار و ۲۰۰ تومان و مجموعا حدود ۸۰ هزار تومان سود دریافت خواهند کرد. همچنین افرادی که در مرحله اول ۵۰ هزار تومان سود دریافت کرده‌اند، در این مرحله ۱۰۰ هزار تومان دیگر دریافت می‌کنند. مابقی نیز که به تازگی شماره شبا خود را ارائه کرده‌اند، از سود کامل ۱۵۰ هزار تومانی برخوردار می‌شوند. دریافت این سود به معنای تسویه حساب کامل سهام عدالت تا پایان سال ۹۵ خواهد بود. وی تشریح کرد: از ۶۰ شرکت موجود در سبد سهام عدالت، ۴۹ شرکت متعلق به سهامداران است. سود این شرکت‌ها ۳۸۰۰ میلیارد تومان برآورد شده بود که این مبلغ باید برای بیش از ۴۹ میلیون نفر مشمول به تناسب سهامی که در اختیار دارند، تقسیم شود.

به این ترتیب برای مددجویان کمیته امداد و سازمان بهزیستی و افرادی که سهام خود را تکمیل کرده‌اند، سود ۱۵۰ هزار تومانی به‌دست آمده و مابقی افراد نیز به نسبت ارزش سهام خود سود دریافت می‌کنند. پوری‌حسینی ادامه داد: از آغاز فراخوان سازمان خصوصی‌سازی درخصوص اعلام شماره شبا دارندگان سهام عدالت به این سازمان، ۳۳ میلیون نفر شماره شبا خود را ارائه کرده بودند که همگی سود مرحله اول را دریافت کرده‌اند. از ۱۴ میلیون نفر باقیمانده نیز ۲ میلیون نفر مجددا به سامانه مراجعه کرده و شماره شبای خود را وارد کرده‌ و به لیست دریافت سود اضافه شده‌اند.  وی با اشاره به ۱۲ میلیون مشمولی که تاکنون شماره شبای خود را به سازمان خصوصی‌سازی ارائه نکرده‌اند، به لزوم تعیین تکلیف این افراد تاکید کرد و گفت: هنوز تصمیم‌گیری قطعی درخصوص این افراد زود است و باید پیش از آن سود سال مالی ۹۵ به‌صورت کامل به همه مشمولان پرداخت شود. انتظار می‌رود به مرور این افراد نیز شماره شبای خود را ارائه دهند چرا‌که طی دو هفته گذشته، شاهد رجوع دو میلیون نفر به سامانه سهام عدالت و ارائه شماره شبا توسط این افراد بودیم. پوری‌حسینی تاکید کرد: احتمال دارد بسیاری از افراد به عمد شماره شبای خود را ارائه نکرده و قصد انصراف از دریافت سهام عدالت را داشته باشند، چرا‌که مخاطب اصلی سهام عدالت، اقشار ضعیف جامعه و افراد تحت‌پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند.  رئیس سازمان خصوصی‌سازی با اشاره به اینکه یک‌سوم سود سهام عدالت نوزدهم دی ماه (مرحله اول) به حساب مشمولینی که شماره شبا داشتند واریز شد، اظهار کرد: ۱۶ گروهی که امروز سود دریافت می‌کنند، ۲۲ درصد جمعیت مشمولین را تشکیل می‌دهند و ٧٨ درصد باقیمانده نیز طی ماه‌های آینده سود تکمیلی خود را دریافت خواهند کرد. وی همچنین تاکید کرد: در حال حاضر برنامه‌ای برای ثبت‌نام جدید سهام عدالت وجود ندارد. به گفته پوری‌حسینی، در نوبت قبلی معادل یک هزار میلیارد تومان سود سهام عدالت توزیع شد و امروز نیز ٦٠٠ میلیارد تومان سود نقدی حاصل از شرکت‌های حاضر در سبد سهام عدالت توزیع می‌شود. وی تاکید کرد: با توجه به تورم نسبی هر ساله در شب عید، تلاش می‌شود با توزیع سود سهام عدالت، قدرت خرید گروه‌های مشمول کمی تقویت شود. رئیس سازمان خصوصی‌سازی درخصوص مدیریت سهام عدالت و آزادسازی خرید و فروش آن نیز گفت: در حال حاضر ۴۹ میلیون نفر از مردم سود خود را دریافت کرده و می‌دانند چقدر سهام دارند. این یک اقدام بزرگ است. بخشی از کار یعنی واگذاری ورقه سهام به مشمولان و آزادسازی خرید و فروش آن باقی‌مانده است. در این‌خصوص‌ به تازگی دولت لایحه آزادسازی سهام عدالت را به مجلس داده است. این موضوع پس از تصویب بودجه ۹۷ مورد رسیدگی قرار می‌گیرد. امیدواریم این لایحه به زودی مصوب شود. علاوه بر این در صورتی که در این دستور، وظیفه‌ای بر عهده سازمان خصوصی‌سازی نهاده شود، به نحو احسن انجام خواهیم داد. باید توجه داشت تا زمانی که آزادسازی انجام نشود، امکان جایگزینی مصوبه سال ۸۹ هیات دولت وجود ندارد.

واگذاری سهام بانک‌ها و بیمه‌ای‌ها

رئیس سازمان خصوصی‌سازی در ادامه به موضوع واگذاری سهام بانک‌ها اشاره کرد و گفت: اگر مجامع بانک‌ها برگزار شود، قیمت‌های ما باطل خواهند شد و باید قیمت‌های جدید را اعلام کنیم. از آبان‌ماه به بعد صورت‌های حسابرسی شده و کارشناسی شده را در هیات واگذاری مصوب می‌کنیم. تاخیر صورت گرفته در سال جاری نیز به دلیل تغییر دو عضو در هیات واگذاری بود. پوری‌حسینی درباره سهام باقیمانده دولت در سه شرکت بیمه‌ای که قرار است هفته آینده به فروش بروند نیز توضیح داده و گفت: از آنجا که این سه شرکت بورسی هستند، قیمت‌گذاری آنها بر اساس قیمت درج شده در تابلوی معاملاتی بورس انجام می‌شود و مشکلی از این بابت وجود ندارد.

جلوگیری از دخالت بیش از حد دولتی‌ها

وی درباره شرکت‌هایی که بخشی از سهام آن به بخش خصوصی واگذار شده اما دولت همچنان در مدیریت آن دخالت می‌کند، اظهار کرد: طبق قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، دولت می‌تواند از شرکت‌های گروه دو، حداکثر ۲۰ درصد سهام را در اختیار خود نگه دارد. با این وجود در برخی شرکت‌ها گفته می‌شود دولت با همین سهم خود بیشتر ترکیب هیات مدیره را در اختیار دارد. چنین مواردی درباره برخی شرکت‌های خودروسازی اتفاق افتاده است. رئیس‌جمهور نیز با اطلاع از این موضوع به شدت برآشفت و دستور داد که در موارد این‌چنینی که دولت بیش از سهم خود دخالت می‌کند، به سرعت درصد سهام باقیمانده دولت نیز واگذار شود. وی درباره علت افزایش عرضه سهام دولتی در دو ماه پایانی سال گفت: از آنجا که مجامع عمومی شرکت‌ها تیرماه برگزار می‌شود، قیمت‌گذاری‌های پیشین هیات واگذاری ابطال می‌شود و باید برنامه‌ریزی مجدد انجام شود که سبب می‌شود بررسی‌ها تا آبان ماه به طول انجامد. معاون وزیر اقتصاد درباره فروش سهام به سرمایه‌گذاران خارجی نیز توضیح داد: از آنجا که در مسیر نقل و انتقال پول به داخل کشور مشکلاتی وجود دارد، سرمایه‌گذاران خارجی با موانعی رو به رو هستند. از این رو قرار شده حساب‌های بانک مرکزی به این سرمایه‌گذاران اعلام شود تا وجوه به این حساب‌ها واریز و معادل ریالی آن به ازای ارز مبادله‌ای در شبکه بانکی کشور به حساب سرمایه‌گذاران واریز شود.