دیروز شاخص کل هموزن نیز با رشد ۶۰واحدی معادل ۳۵/ ۰ درصد به رقم ۱۷هزار و ۵۰۹واحد رسید تا یک روز مثبت با اکثریت نمادهای مثبت در بازار به ثبت رسد. در بازار دیروز در گروه انفورماتیک وزیر ارتباطات با انتشار خبری از توافق برای تعلیق تصمیم جهت از کار افتادن کدهای دستوری خبر داد. کدهای دستوری سهم مهمی در درآمدهای برخی از شرکت‌های خدمات‌دهنده کارت‌های کامپیوتری و همراه اول دارد. در همین حال تغییرات جدید شاپرک در اعلام واریز وجوه با تاخیر ۲۴ساعته موجب بروز تنش در ارائه خدمات کارت‌های بانکی شده است. در همین رابطه در حالی که جایگاه‌داران سوخت مدعی طلب ۱۲ هزار میلیارد تومانی از بانک ملت شده‌اند، مدیرعامل شرکت «به‌پرداخت ملت» این موضوع را رد کرده و بر این باور است که بانک ملت هیچ بدهی به جایگاه‌داران سوخت ندارد.

 در گروه فلزی دیروز اعلام شد که در آخرین روز بهمن ماه امسال بلوک ۵۳/ ۱۹ درصدی سهام شرکت آلومینیوم ایران به ارزش بیش از ۱۸۷ میلیارد و ۸۷۲ میلیون تومان از سوی صندوق حمایت و بازنشستگی کارکنان فولاد روانه میز فروش بورس تهران می‌شود. بر این اساس در ۳۰ بهمن ماه امسال یک میلیارد و ۱۵ میلیون و ۵۲۸ هزار و ۸۳۰ سهم معادل ۵۳/ ۱۹ درصد از کل سهام شرکت آلومینیوم ایران به ارزش ۱۸۷ میلیارد و ۸۷۲ میلیون و ۸۳۳ هزار و ۵۵۰ تومان از سوی موسسه صندوق حمایت و بازنشستگی کارکنان فولاد روانه میز فروش بورس تهران می‌شود. شرایط واگذاری این تعداد سهام به‌صورت یکجا و نقد و قیمت پایه آن نیز به ازای هر سهم ۱۸۵ تومان اعلام شده است. بلوک مزبور از سوی کارگزاری سی ولکس کالا و از طریق دو کد حقوقی بورسی عرضه خواهد شد. به این ترتیب با خروج صندوق حمایت و بازنشستگی کارکنان فولاد پازل واگذاری سهام کنترلی «فایرا» به بخش خصوصی خریدار سهام شرکت‌های آلومینیومی تکمیل خواهد شد.حدود ۳۰ درصد از سهام شرکت آلومینیوم ایران در سبد سهام عدالت قرار دارد. در گروه بانکی دیروز مجمع بانک صادرات پس از مدت‌ها انتظار با مدیرعامل جدید برگزار شد. در این مجمع مدیرعامل بانک صادرات با اعلام برنامه‌های کوتاه، میان و بلند‌مدت از بازگشایی نماد در آینده نزدیک و رسیدن به سودآوری در سال ۹۸ خبر داد. در این مجمع صیدی با بیان اقدامات اولیه کوتاه‌مدت جهت بازگشایی نماد، گفت: در ابتدا این قطار(بانک) باید روی ریل قرار گرفته و روند زیان‌دهی آن متوقف شود تا نماد باز شود. صورت‌های مالی ۶،۳ و ۹ ماهه باید حسابرسی شده و تلفیقی روی کدال قرار گیرد. همچنین صورت‌های مالی ۳و ۶ ماهه حسابرسی نشده و گزارش تفسیری مدیریت را احتمالا طی ۲ تا ۳ هفته آینده نهایی کرده و روی کدال می‌گذاریم. مدیرعامل بانک صادرات با اشاره به چهارمین اقدام که عدم پوشش مابه‌التفاوت بین درآمد و هزینه‌های بانک است، گفت: بهای بالای تمام شده پول باید اصلاح شود. اقدام پنجم هم مربوط به بحث محدودیت‌های بین‌المللی از جمله سوئیفت و مسائل اروپا و منطقه است. با توجه به وجود ۸ شعبه بانک در امارات که جزو مهم‌ترین بانک‌های این کشور هستند، باید حتما بانک‌های موجود فعال‌تر شوند.

صیدی اظهار امیدواری کرد این ۵ اقدام میان مدت اصلاح خواهد شد تا بتوانیم سال ۹۸ را سال سودآور بانک ببینیم. در سال ۹۷ نباید انتظار سودآوری داشت بلکه باید کاهش زیان صورت گیرد.در گروه شرکت‌های هلدینگی نیز سرمایه‌گذاری امید بعد از اعلام افزایش ۳۵ درصدی سود از فک رهن بیش از ۲/ ۱ میلیارد سهم ۴ شرکت بورسی به ارزش ۴/ ۳ هزار میلیارد تومان خبر داد؛ سرمایه‌گذاری امید که روز گذشته بعد از اعلام افزایش ۳۵ درصدی سود سال مالی اسفند جاری (به دلیل رشد سود گل‌گهر، چادرملو و شناسایی سود از گهر زمین) با توقف نماد روبه‌رو‌ و برای امروز آماده بازگشایی شد، بار دیگر دست به افشای اطلاعات با اهمیت و از نوع «ب» زد. این شرکت اعلام کرد: از آنجا که سهام فوق به منظور ضمانت اوراق سلف شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر ( عگلسانت ۲) توثیق شده بود و با توجه به سررسید شدن اوراق مذکور در تاریخ۵ آبان ۹۶، رفع توثیق سهام در شرکت سپرده‌گذاری مرکزی انجام شده است.

در گروه غذایی دیروز مدیرکل دفتر مقررات و استانداردهای بازرگانی جهاد کشاورزی اعلام کرد: با توجه به افزایش تولید و موجودی ذخایر، ممنوعیت واردات شکر برای سال آینده ادامه دارد و فعلا نیازی به واردات نداریم. سید‌جمال مدرسی درباره آخرین تصمیمات مربوط به واردات شکر به «ایسنا» گفت‌: وضعیت تولید شکر در سال‌های گذشته بسیار مناسب بوده و میزان افزایش تولید آن در سال جاری بسیار خوب ارزیابی شده است. بنابراین فعلا نیازی به واردات نداریم.

وی ادامه داد: حدود دو میلیون و ۲۰۰ هزار تن میزان نیاز سالانه کشور به شکر است که پیش‌بینی تولید امسال و نیمه اول سال آینده نشان می‌دهد هیچ نیازی به واردات شکر نداریم.در گروه قندی همچنان بازار با بحث‌هایی در مورد کمک شرکت‌های قندی به چغندر‌کاران مواجه است. در گروه پتروشیمی، پیشنهاد هیات‌مدیره به مجمع عمومی فوق‌العاده پتروشیمی امیر کبیر دیروز منتشر شد. در این پیشنهاد افزایش سرمایه شرکت از مبلغ ۳هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال به مبلغ ۱۰ هزار و ۸۰۰میلیارد ریال (معادل ۲۰۰ درصد) از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی به منظور اجرای پروژه NGL۲۳۰۰ جهت تامین خوراک صورت خواهد گرفت.در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت و متعادل بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) به ۱۶۸میلیارد تومان و در فرابورس به ۱۸۰میلیارد تومان رسید.