طی معاملات روز گذشته، فعالان بازار شاهد جابه‌جایی افزون بر ۲۷۹ میلیون ورقه بهادار به ارزش حدود ۲۳۰ میلیارد تومان در بازارهای چندگانه فرابورس بودند. بیشترین افزایش قیمت در این روز به نماد معاملاتی شرکت‌های مبین وان کیش، شیر و گوشت زاگرس شهرکرد، سرمایه‌گذاری سبحان و توسعه خدمات دریایی و بندری سینا اختصاص پیدا کرد.همان‌طور که اشاره شد دیروز بیشترین اثرگذاری منفی بر آیفکس بر دوش نماد معاملاتی «مارون» بود. پتروشیمی مارون بزرگترین شرکت فرابورسی از نظر ارزش بازار (بیش از ۱۶ هزار میلیارد تومان) به شمار می‌رود. بر این اساس معاملاتی هر چند کم حجم در این نماد نیز تاثیری بزرگ بر کلیت بازار برجا می‌گذارد. روز گذشته نیز تنها ۸ هزار و ۵۳۱ سهم «مارون» به ارزش ۳۴ میلیون تومان مورد معامله قرار گرفت که با توجه به افت بیش از یک درصدی قیمت «مارون»، همین حجم از دادوستد تاثیر مثبت بیش از ۳ واحدی بر افت آیفکس داشت.

روز دوشنبه، طی اطلاعیه‌ای در فرابورس اعلام شد که سازمان اقتصادی کوثر در نظر دارد ۸/ ۹۰ درصد از سهام شرکت سرمایه‌گذاری سبحان را در بازار اول فرابورس به فروش برساند. به این ترتیب با این عرضه، سازمان اقتصادی کوثر کاملا از جمع سهامداران شرکت سرمایه‌گذاری سبحان خارج می‌شود. این موضوع سبب شد روز گذشته نماد معاملاتی این شرکت شاهد افزایش تقاضا و تشکیل صف خرید در همان ساعات ابتدایی معاملات باشد. در نهایت نیز معامله حدود ۲ میلیون سهمی «وسبحان» به ارزش ۳۲۶ میلیارد تومان، سبب رشد قیمتی این نماد در سقف قیمتی روزانه شد. نماد معاملاتی پتروشیمی زاگرس نیز روز گذشته پس از به روزرسانی پیش‌بینی سودآوری خود روی سامانه کدال مورد توجه معامله‌گران قرار گرفت. به این ترتیب گزارش جدید «زاگرس» خبر از تعدیل مثبت سود هر سهم این شرکت نسبت به گزارش پیشین آن داد. «زاگرس» مهمترین دلیل افزایش سود خود را افزایش نرخ فروش متانول صادراتی به دلیل افزایش نرخ جهانی متانول و همچنین افزایش نرخ تبدیل ارز عنوان کرده است.

رصد فعالیت معامله‌گران در فرابورس

فرابورس ایران روز سه‌شنبه در مجموع شاهد خالص تغییر مالکیت بیش از ۹ میلیون سهمی به ارزش حدود ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان به نفع معامله‌گران حقوقی بود. به این ترتیب پس از گذشت یک هفته خالص تغییر مالکیت در این بازار به سمت معامله‌گران حقوقی بازار برگشت. در این میان نماد معاملاتی کشت و صنعت شهداب ناب خراسان بیشترین مشارکت بازیگران حقوقی را به خود دید. بررسی خالص تغییر مالکیت این شرکت طی روز معاملاتی گذشته حکایت از جابه‌جایی ۶ میلیون و ۳۰۰‌هزار سهم «غشهداب» به ارزش یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان از سوی بازیگران حقوقی به حقیقی دارد. پس از «غشهداب» نیز «میدکو» شاهد بیشترین تغییر مالکیت به نفع معامله‌گران حقوقی به ارزش ۵۰۴ میلیون تومان بود. در آن سوی بازار نماد معاملاتی شرکت توسعه خدمات دریایی و بندری سینا شاهد بیشترین تغییر مالکیت سهام به نفع حقیقی‌ها بود. بر این اساس دیروز حدود ۴۷۰ هزار سهم «حسینا» به ارزش ۴ میلیارد تومان از پرتفوی حقوقی‌ها به سبد سهام معامله‌گران حقیقی منتقل شد.