بررسی‌های صورت گرفته در این زمینه نشان از آن دارد که یک عامل مهم در این ثبات بازدهی، تغییر پرتفوی مناسب و بجای صندوق‌های سرمایه‌گذاری بوده است. به‌طوری ‌که مدیران صندوق‌های مزبور با توجه به شرایط کنونی اقتصاد و بازار سرمایه به چینش جدیدی برای صندوق‌های تحت مدیریت خود اقدام کرده‌اند. بررسی پرتفوی صندوق‌های مزبور نشان از آن دارد که در حال حاضر صنایع بیشترین سهم را در این سبد به خود اختصاص داده‌اند که با توجه به نرخ دلار و قیمت کالاها چشم‌انداز مناسبی از آینده آنها انتظار می‌رود. چشم‌انداز مطلوبی که از سهام صادرات‌محور هم به لحاظ قیمت‌های جهانی و هم از نظر نرخ دلار وجود دارد، سبب ‌شده تا در حال حاضر فلزات اساسی بیشترین سهم را در پرتفوی صندوق‌های سرمایه‌گذاری داشته باشد.در حالی حدود ۱۳ درصد از پرتفوی کل صندوق‌های سرمایه‌گذاری در فروردین ماه سال جاری به سرمایه‌گذاری در گروه و سهام فلزات اساسی تعلق داشت که در حال حاضر این صنعت، ۲۴ درصد از سبد سرمایه‌گذاری‌های صندوق‌ها را به خود اختصاص می‌دهد.

به این ترتیب مشاهده می‌شود سهم صنایع در پرتفوی کل صندوق‌ها از ابتدای سال جاری تا‌کنون تغییرات قابل توجهی داشته است. در همین رابطه محصولات شیمیایی نیز در حالی در ابتدای سال جاری سهم ۸ درصدی در پرتفوی این نهادها داشت که سهم این صنعت اکنون به ۱۲ درصد رسیده است. صنعت مخابرات از دیگر صنایعی بوده که در این مدت با افزایش در پرتفوی صندوق‌ها همراه شده است. بر این اساس سهم ۸ درصد سرمایه‌گذاری در صنعت مخابرات در ابتدای سال به ۱۳ درصد در حال حاضر افزایش یافته است.این در حالی است که فروردین ماه سال جاری، سرمایه‌گذاری در سهام بانک‌ها و موسسات اعتباری با استقبال زیادی از مدیران صندوق‌ها همراه بوده که حدود ۱۹ درصد از سبد سهام به این صنعت اختصاص داده شده بود. اما در حال حاضر سرمایه‌گذاری در این بخش به ۱۱ درصد کاهش یافته است. صنعت پالایشی نیز روالی مشابه را در پرتفوی این نهادها تجربه کرده است. به این ترتیب سهم سرمایه‌گذاری در گروه پالایشی از ۹درصد در ابتدای سال به ۴ درصد رسیده است.

نگاهی به بازدهی صندوق‌ها

بررسی‌های صورت گرفته در روند صندوق‌های سرمایه‌گذاری فعال در بازار سرمایه بیانگر آن است که این نهادها توانسته‌اند عملکردی تقریبا قابل قبول از خود برجای گذارند. البته در این میان در برخی موارد از بازار سهام نیز سبقت گرفته‌اند. به‌طوری‌که در حالی بازدهی بورس طی یک سال (تا پایان ۱۶ بهمن ماه) به ۲۸ درصد رسید که در این میان ۳۸ درصد از کل صندوق‌ها در این بازه زمانی عملکرد مناسبت‌تری نسبت به شاخص کل بورس داشته‌اند. بر این اساس صندوق سرمایه‌‌گذاری آواری ثروت کیان توانسته بازدهی حدود ۷۹ درصدی را کسب کند. بررسی پرتفوی صندوق مزبور نیز نشان از آن دارد که فلزات اساسی سهم ۲/ ۲۱ درصدی در سبد مزبور دارد. همچنین محصولات شیمیایی نیز با سهم ۱/ ۳۵ درصدی، بخش قابل‌توجهی از پرتفوی این صندوق را به خود اختصاص داده است.

در این یک‌سال صندوق کارگزاری پارسیان نیز توانسته با کسب بازدهی ۵۱ درصدی، عملکردی قابل قبول را به نمایش گذارد. این صندوق نیز ۲۵ درصد از پرتفوی خود را به سرمایه‌گذاری در صنعت فلزات اساسی و ۲۷ درصد را نیز به گروه پالایشی اختصاص داده است. صندوق‌های سرمایه‌گذاری آسمان یکم، مشترک خوارزمی، فیروزه موفقیت، قابل معامله آسمان آرمانی سهام و پاداش سرمایه پارس نیز از دیگر صندوق‌هایی بودند که توانستند سودی بیش از ۴۰ درصد را به سرمایه‌گذاران خود اعطا کنند.همچنین صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک مبین سرمایه، بانک مسکن، شاخص ۳۰ شرکت بزرگ فیروزه، گنجینه رفاه، سبحـان، قابل معامله هستی بخش آگاه، صبا، مشترک دماسنج و بانک دی نیز از دیگر صندوق‌های برتری بودند که در یک سال اخیر بازدهی بیش از ۳۰ درصدی را به ثبت رساندند.این در حالی است که در مدت مزبور صندوق‌هایی از جمله توسعه صادرات، مشترک نیکوکاری رفاه کودک، پردیس و یکم سهام گستران شرق با زیان همراه شدند. به‌طوری‌که صندوق یکم سهام‌گستران شرق با زیان بیش از ۱۸ درصدی مواجه شده است.

نگاهی به عملکرد یک ماه اخیر

بررسی عملکرد یک ماه اخیر (منتهی به پایان ۱۶ بهمن ماه) نشان از آن دارد که از ۸۱ صندوق سرمایه‌گذاری فعال در بازار، ۴۲ صندوق توانستند بازدهی بیشتری از شاخص کل بورس داشته باشند. به‌طوری‌که شاخص در حالی با ثبت بازدهی ۸/ ۱ درصدی در این مدت همراه شده که صندوق سرمایه‌‌گذاری آواری ثروت کیان در این یک ماه نیز به‌عنوان برترین صندوق شناخته‌شده و جایگاه نخست خود را حفظ کرده است. به‌طوری‌که صندوق مزبور حدود ۵/ ۶ درصد بازدهی را در کارنامه خود به ثبت رساند. این صندوق در مدت ۳ ماه اخیر نیز سوددهی ۷/ ۳۵ درصدی و در ۶‌ماه نیز ۳/ ۴۹ درصد سوددهی داشته است.در مدت یک ماه اخیر دو صندوق سرمایه‌گذاری فیروزه موفقیت و مشترک سیب دیگر نیز با ثبت بازدهی ۳/ ۶ درصدی به‌طور مشترک در رتبه‌ دوم قرار گرفتند. ضمن اینکه صندوق سرمایه‌گذاری فیروزه موفقیت در دوره ۳ ماهه با بازدهی ۱۸ درصدی و در دوره ۶ ماهه نیز با سود ۲۵ درصدی همراه شده است.در ادامه بررسی‌های مزبور صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک افتخار حافظ، قابل معامله سپهر کاریزما، تصمیم‌نگاران پیشتاز، صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه ارمغان الماس و زرین پارسیان به ترتیب با کسب بازدهی ۵/ ۵، ۷/ ۴، ۳/ ۴، ۱۳/ ۴ و ۱/ ۴ درصدی در رتبه‌های سوم تا هفتم جای گرفتند.

همچنین ۳۲ صندوق دیگر نیز توانستند در یک ماه اخیر به بازدهی به نسبت بالاتر از عملکرد شاخص بازار سهام دست یابند که در این میان می‌توان به صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک پیشرو، باران کارگزاری بانک کشاورزی، صندوق سرمایه‌گذاری مشترک پیشتاز، مشترک خوارزمی، افق روشن بانک خاورمیانه، سپهر اول کارگزاری بانک صادرات، آسمان یکم، یکم دانا، گنجینه رفاه، مشترک پویا و ذوب‌آهن اشاره کرد.این در حالی است که برخی از دیگر صندوق‌ها از جمله شاخصی کارآفرین، صبا، ایساتیس، سینا و مشترک تدبیرگران فردا در جایگاه‌های پایین‌تر از شاخص ایستادند.اما در یک ماه مورد گزارش ۱۵ صندوق با زیان مواجه شدند. صندوق‌های قابل معامله آتیه درخشان مس، نیکوکاری ندای امید، مشترک نوین پایدار، یکم آبان، پردیس، مشترک رشد سامان، مشترک نواندیشان، مشترک بانک خاورمیانه، مشترک آرمان، مشترک مبین سرمایه، بانک اقتصاد نوین، سهم آشنا، مشترک بورسیران، یکم سهام گستران شرق و توسعه صادرات در فهرست این نهادها قرار گرفتند. زیان این صندوق‌ها از محدوده ۰۴/ ۰ درصدی تا ۸/ ۳ درصد در نوسان بود.

جذابیت صندوق‌ها در برابر بازارهای رقیب

گرچه بورس در سال جاری بازدهی مناسبی را به ثبت رسانده است، اما همچنان بازدهی که از تغییرات شاخص کل به دست آمده از سقف بازدهی که امکان حصول آن طی یک سال اخیر وجود داشت، بسیار پایین‌تر است؛ کارنامه صندوق‌های سهام کاملا گویای این موضوع است. بر این اساس برخی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهام که در بالا به آن اشاره شد طی یک سال بازدهی را که یک سرمایه‌گذار می‌توانست در مدت ۴ سال به دست آورد، به ثبت رسانده‌اند. در شرایط کنونی جولان نقدینگی در بازارهای هدف نوسانات شدید و نابجای قیمتی مانند نرخ دلار را به دنبال داشته است. این در حالی است که تمامی مدیران اقتصادی کشور به عموم مردم درباره سرمایه‌گذاری در این بازارها هشدار می‌دهند.در صورتی‌که سرمایه‌گذار دید دقیقی از وضعیت بازارهای مختلف مانند بورس داشته باشد، می‌تواند به کسب بازدهی‌های قابل توجه در این بازارها امیدوار باشد. باید به این موضوع نیز توجه کرد که یکی از دلایل کسب این چنین بازدهی‌ها در نهادهای سرمایه‌گذاری سهام، مخفی ماندن این بخش از نگاه سرمایه‌گذاران است. صندوق‌های سهام که کارنامه آنها در این گزارش مرور شد کاملا بر بازدهی قابل توجهی که در یک سال اخیر به دست آمده است، تاکید دارد. علاوه بر این به نظر می‌رسد این هدف سرمایه‌گذاری از نگاه عموم بازار تا حدود زیادی پنهان باقی مانده است. البته سرمایه‌گذاری این‌چنینی در صندوق‌های سهام نیز باید با در نظر گرفتن ریسک و فرصت کلی بورس و همچنین کارنامه صندوق‌ها انجام شود.

بورس

بورس