در بازار دیروز این بار شاخص اسیر نگرانی از وضعیت بازارهای جهانی و افت شاخص بورس‌های عمده دنیا شد جایی که اکثر بورس‌های آمریکایی و آسیایی با ریزش شدید مواجه شدند. در این شرایط بازار با احساس نگرانی از احتمال کاهش بهای نفت و فلزات شاهد عقب‌نشینی نمادهای وابسته به این بازارها بود اما این امر محقق نشدو در پایان معاملات دیروز بهای هر بشکه نفت در کانال ۶۶ دلار پایدار ماند. بهای سه فلز مس، روی و سرب به ترتیب به ۷ هزار و ۹۵ دلار، ۳هزار و ۴۶۵ دلار و ۲ هزار و ۶۰۵ دلار بالغ شدند.

در این شرایط شاخص با توجه به افت نمادهایی نظیر چادر ملو، گل گهر، ملی مس و آسان پرداخت و پتروشیمی فجر با کاهش ۱۰۵واحدی معادل ۱۱/ ۰ درصد به رقم ۹۷ هزار و ۹۲۷ واحد رسید با این نتیجه شاخص مجددا سطح حمایتی ۹۸ هزار واحد را از دست داد. دیروز شاخص کل هموزن نیز با کاهش ۳۳ واحدی (۱۹/ ۰ درصد) به رقم ۱۷هزار و ۵۷۸واحد رسید.دیروز در تحولات کلان، بازار با خبرهای متعددی در حوزه اقتصادی و روند بررسی لایحه بودجه در مجلس شورای اسلامی مواجه بود. در مهم‌ترین خبرها رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۹۷ آخرین تصمیم درباره معافیت مالیاتی شرکت‌ها از محل افزایش سرمایه ناشی از تجدید ارزیابی دارایی را اعلام کرد.

 غلامرضا تاجگردون در گفت وگو با بورس‌پرس، در واکنش به این سوال که آیا مجلس به موضوع مهم برای بازار سرمایه و برخی شرکت‌ها که مربوط به معافیت مالیاتی از محل افزایش سرمایه ناشی از تجدید ارزیابی دارایی‌ها است، رسیدگی کرده یا خیر؟ توضیح داد: بله. در جلسه دوشنبه مجلس این موضوع مطرح اما به دلیل ابهاماتی که داشت، برگشت داده شد.وی ادامه داد: در مفاد این موضوع مواردی دارای ابهام بود و باید برطرف و جزئیات آن مشخص شود. بنابراین مقرر شد کمیسیون مربوطه مجددا بررسی‌ها و اصلاحات لازم را انجام و در صورت رفع موارد، بار دیگر مطرح شود.

دیروز همچنین وضعیت بازار ارز با دقت توسط معامله‌گران دنبال می‌شد جایی که از تب و تاب بازار کاسته شد. در همین رابطه، وزیر اقتصاد در جمع خبرنگاران درباره نوسانات نرخ ارز گفت: رئیس کل بانک مرکزی توضیحات تخصصی را در این زمینه خواهد داد اما نوسان بازار ارز را باید مدیریت کرد. وی با توصیه جدی نسبت به سوداگران در این بازار گفت: قیمت ارز قطعا کاهش می‌یابد و آنها ضرر خواهند کرد.

این در حالی است که رئیس کل بانک مرکزی نیز در گفت‌وگویی ضمن تحلیل شرایط بازار ارز، ریشه نوسانات اخیر را عوامل غیراقتصادی دانسته و با بیان توصیه‌هایی به مخاطبان بازار ارز تاکید کرده که متاسفانه برخی سعی در تشویق مردم به رویگردانی از پول ملی و هدایت آن به بازار ارز، آن هم با ایجاد سراب کسب سود از التهابات و نوسانات بازار ارز دارند. این در حالی است که نوسانات اخیر با متغیرهای بنیادین اقتصاد سازگاری ندارد و همواره تلاش بانک مرکزی هدایت نرخ ارز در مسیری منطبق با متغیرهای بنیادین اقتصاد است.در بازار دیروز در گروه بیمه‌ای عرضه بلوک ۴/ ۱۸ درصدی بیمه آسیا از سوی دولت به دلیل عدم تایید صلاحیت خریدار انجام نشد و این بلوک به سرنوشت بلوک بیمه البرز دچار شد.در بازار دیروز همچنین عرضه اولیه شرکت هلدینگ صنایع شوینده توسعه صنایع بهشهر انجام شد و این شرکت با سهمیه هر خرید ۶۲۹ سهم در قیمت ۲۷۳ تومان بورسی شد.

در گروه ارتباطات درحالی که وضعیت نماد متوقف «های وب» همچنان نامشخص است و از این نظر فشار قابل ملاحظه‌ای به سهامداران این شرکت وارد شده است، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: در برنامه ششم توسعه دولت مکلف شده، 90 درصد روستاهای بالای 20 خانوار کشور را به شبکه‌های ارتباطی متصل کند.به گزارش «ایرنا» محمد‌جواد آذری جهرمی افزود: در 6 ماه اول آغاز به‌کار دولت دوازدهم، 88 درصد روستاهای استان یزد زیر پوشش شبکه‌های ارتباطی قرار گرفته‌اند. با راه‌اندازی خدمات ارتباطی در روستاها، اطلاعات مناسب برای ترویج موضوع کشاورزی به‌صورت آنلاین در اختیار روستاییان قرار می‌گیرد.در گروه قطعه‌سازی،‌ سخنگوی انجمن قطعه‌سازان از افزایش ۳۰۰ تومانی نرخ ارز مرجع برای قیمت‌گذاری قطعات خودرو خبر داد و گفت: این موضوع در جلسه‌ای با حضور مسوولان وزارت صنعت و خودروسازان مصوب شد.

فرهاد به‌نیا در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با اشاره به افزایش ۵۰ درصدی نرخ ارز و توقف پرداخت ارز مبادله‌ای به صنعت قطعه‌سازی اظهار کرد: قیمت تمام شده قطعات در پی رشد نرخ ارز، روندی افزایشی داشته و از همین رو، قطعه‌سازان از سال گذشته تاکنون خواستار تغییر نرخ ارز مبنای قیمت‌گذاری تولیداتشان بودند. به گفته وی، نرخ ارز مرجع قیمت‌گذاری قطعات خودرو ۳۲۰۰ تومان بود که حالا به ۳۵۰۰ تومان افزایش یافته است.

به‌نیا در ادامه با اشاره به مطالبات ۸ هزار میلیارد تومانی قطعه‌سازان از دو شرکت خودروساز سایپا و ایران‌خودرو گفت: در حال حاضر ایران‌خودرو، مطالبات قطعه‌سازان را چهار ماهه پرداخت می‌کند، ولی این مدت در مورد سایپا بیش از چهار ماه است و گاهی تا ۱۸۰ روز نیز می‌رسد. قطعه‌سازان در حالی ماه‌های پایانی سال را پشت سر می‌گذارند که باید عیدی و حقوق کارگران را پرداخت کنند و این در شرایطی است که هیچ برنامه‌ای از طرف خودروسازان در مورد پرداخت مطالبات قطعه‌سازان اعلام نشده است.  سخنگوی انجمن قطعه‌سازان همچنین با اشاره به انعقاد قراردادهای شرکت‌های خودروساز ایرانی با خودروسازان خارجی گفت: رنو و پژو هیچ گام اجرایی برای سرمایه‌گذاری در ایران برنداشته و پولی به ایران نیاورده‌اند. وی با بیان اینکه طی یک سال اخیر شاهد فروش خودرو از طرف رنو و پژو در کشور بودیم، گفت: قطعه‌سازان در مورد ساخت پلت‌فرم مشترک با خودروسازان خارجی با ابهامات زیادی روبه‌رو هستند، هر چند قراردادهایی بین برخی قطعه‌سازان ایرانی با خودروسازان خارجی امضا شده، ولی مشخص نیست که در این قراردادها چه پیش‌بینی در مورد قیمت تمام‌شده قطعات و تاثیر نرخ ارز صورت گرفته است.

در گروه فلزی، اولین قطار حامل کنسانتره به کارخانه گندله‌سازی مجتمع فولاد خراسان وارد شد. در آستانه راه‌اندازی کارخانه گندله‌سازی مجتمع فولاد خراسان و آغاز رسمی تولید گندله سنگ آهن در این مجتمع صنعتی که از معادن چادرملو به مقصد فولاد خراسان بارگیری شده بود، وارد این مجتمع شد و در محل انبار کنسانتره شرکت تخلیه شد.  سید‌حسین احمدی، مدیر‌عامل مجتمع فولاد خراسان، در مراسمی که فرمان نمادین تخلیه نخستین واگن حامل کنسانتره را در محل واحد «واگن برگردان» این شرکت صادر کرد، گفت: همزمان با فرا‌رسیدن دهه فجر و گرامیداشت سی و نهمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، نخستین قطار حامل کنسانتره با ۴۵ واگن از چادرملو وارد فولاد خراسان شد تا همه مقدمات تولید گندله در این شرکت فراهم شود.  در گروه خودرویی مدیرعامل سایپا با پیش‌بینی تولید ۸۵۰ هزار دستگاه در سال آینده، برنامه جانشین پراید و اثر افزایش دلار بر محصولاتی مانند سراتو را اعلام کرد.  محسن جهرودی در جریان جلسه با نمایندگان فروش و خدمات پس از فروش استان‌های تهران و البرز اعلام کرد: هدف‌گذاری سایپا برای سال ۹۷، تولید ۸۵۰ هزار دستگاه خودرو است و فروش این تعداد محصول صرفا از طریق شبکه نمایندگی‌های سایپا صورت خواهد گرفت.

 این مقام مسوول با اشاره به اینکه سبد محصولات اقتصادی در گروه خودروسازی سایپا ناقص است، ادامه داد: نبود محصولی بعد از پراید کاملا احساس می‌شود و توسعه و تکمیل سبد محصولات با جدیت دنبال خواهد شد. در این رابطه مذاکرات جدی برای تولید محصول با یک پلت‌فرم متوسط ۶ خودرویی آغاز شده که از نظر رده قیمتی بتواند جایگزین پراید شود.  وی با تاکید بر تولید محصولات سودآور، در مورد اثر افزایش ارز هم گفت: نرخ ارز روی محصولات سی‌کی‌دی گروه سایپا بسیار تاثیرگذار است و چنانچه بتوانیم ۵‌درصد از هزینه‌های محصولات سی‌کی‌دی را کاهش دهیم، بخش زیادی از هزینه‌های سایپا را پوشش خواهیم داد.  در گروه تصفیه نفت سرمایه‌گذاری صنعت نفت دیروز متوقف شد. این شرکت اخیرا شاهد درج نماد شرکت کنترل گاز اکباتان در بازار SME (بازار شرکت‌های کوچک و متوسط فرابورس) بوده است. در گروه واسطه‌گری مالی برنامه سازمان اقتصادی کوثر متعلق به بنیاد‌شهید برای فروش سرمایه‌گذاری سبحان دیروز رسما اعلام شد. براساس این گزارش، سازمان اقتصادی کوثر اعلام کرده بیش از ۱/ ۱ میلیارد سهم «وسبحان ۴» را با قیمت پایه هرسهم ۲۳۷۶ ریال و به ارزش ۵/ ۲۸۰ میلیارد تومان به‌طور نقد یا نقد و اقساط روانه میز فروش می‌کند. این عرضه چهارشنبه ۹ اسفند سال‌جاری انجام خواهد شد و میزان سپرده حضور در رقابت ۴/ ۸ میلیارد تومان و کارگزار عرضه‌کننده هم بانک رفاه کارگران است.  در مجموع بازار دیروز بازاری منفی و کم‌رمق بود که در آن ارزش معاملات در بورس به ۳۶۳میلیارد تومان و در فرابورس به ۲۲۸میلیارد تومان بالغ شد.