پس از سقوط شدید و در عین حال کم‌نظیر شاخص بازارهای سهام جهان در معاملات دوشنبه، طی معاملات سه‌شنبه بازگشت نسبی آرامش به بازارها رقم خورد و حتی سهام مسیر صعودی را تجربه کردند. به این ترتیب با بهبود فضای معاملات بازارهای سهام، بازارهای کالایی نیز روز نسبتا آرامی را تجربه کردند. بر این اساس بهای هر تن آلومینیوم در معاملات لندن به میزان ۳/ ۰ درصد گران شد و به ۲۱۷۸ دلار رسید. روی نیز با افزایش ۰۵/ ۰ درصدی به ۳۴۶۷ دلار در هر تن رسید. این روند در معاملات بورس تهران نیز با رشد قیمت‌های سهام کالا محور از جمله شرکت‌های فلزی قابل رویت بود. به‌طوری‌که فلزات اساسی در صدر معاملات روز گذشته بازار سهام قرار گرفتند. این موضوع سبب رشد شاخص کل بورس و فتح مجدد کانال ۹۸هزار واحدی شد. در این میان فولاد مبارکه در صدر نمادهای با یبشترین اثر مثبت بر شاخص کل قرار داشتند.این در حالی است که با توجه به تعطیلی دو روز پایانی هفته و در مقابل فعال بودن بازارهای جهانی در این دو روز، باید در انتظار نوسانات آتی این بازار در معاملات هفته آینده بورس تهران بود. به عبارت دقیق‌تر روند پرنوسان نرخ دلار و تردید‌ها نسبت به آینده قیمت‌ مواد‌خام در بازار جهانی از مهم‌ترین عوامل تعیین‌کننده روند بازار سهام در هفته آینده خواهند بود.

تثبیت شاخص در کانال ۹۸ هزار واحد

در حالی بازار سهام در نخستین روز کاری این هفته به دنبال افت ۴۱۵ واحدی شاخص، کانال ۹۸ هزار واحدی را از دست داد که با قرار گرفتن در مسیر صعودی موفق به فتح مجدد این کانال در روز دوشنبه شد. اما روند مزبور تداوم زیادی نداشت و در معاملات روز سه‌شنبه به دنبال ریزش شاخص‌های جهانی و افت چشمگیر قیمت‌ها در بازرهای جهانی کالا، بورس نیز روندی منفی در پیش گرفت. به این ترتیب مجدد کانال ۹۸هزار واحدی را ترک کرد. این روند در جریان روز گذشته با رشد نسبی قیمت سهام همراه شد و شاهد بهبود شرایط بودیم که به فتح کانال ۹۸ هزار واحدی برای دومین بار در این هفته انجامید.بررسی روند روز گذشته نشان از آن دارد که به‌نظر می‌رسد فضای رکودی کمرنگ‌تر شده و افزایش تحرک از سوی معامله‌گران به ویژه از سوی سهامداران خرد بازار ایجاد شده است. ارزندگی قیمت سهام با توجه به پشت سر گذاشتن یک روند اصلاحی و همچنین برخورداری از پتانسیل‌های بالا و عوامل بنیادی از جمله دلایل افزایش تقاضا بوده است. اما همچنان معاملات از دوران رونق سهام فاصله دارد و ارزش مبادلات چندان قابل‌توجه نیست. به‌طوری‌که در جریان روز گذشته بیش از ۶۲۷ میلیون سهم در بازار معامله شد و ارزش معاملات خرد در محدوده ۱۳۰ میلیارد تومان قرار داشت. البته در این میان بخش عمده‌ای از ارزش معاملات و همچنین رشد شاخص بر عهده تک سهم فولاد مبارکه بود.

رشد فولادی شاخص

در جریان معاملات روز گذشته سهام فولاد مبارکه اصفهان با رشد محسوس قیمتی سهم بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل بورس داشت.  این در حالی است که عصر روز گذشته فولاد مبارکه اصفهان با تعدیل مثبت ۲۶ درصدی سود هر سهم سال جاری را از ۵۴۶ ریال به ۶۸۶ ریال افزایش داد. «فولاد» دلایل این تغییرات را پیش‌بینی افزایش درآمد فروش به میزان ۸ درصد عنوان کرده که عمدتا ناشی از افزایش نرخ فروش محصولات بوده است. همچنین شرکت پیش‌بینی کاهش بهای تمام‌شده کالای فروش رفته را نسبت به پیش‌بینی پیشین معادل ۲ درصد کاهش داده است. تغییرات در این دو سرفصل، افزایش ۲۳درصدی سود ناخالص «فولاد» را به دنبال داشته است. به همین ترتیب پیش‌بینی سود عملیاتی شرکت نیز ۲۵ درصد رشد را نشان می‌دهد. همچنین «فولاد» در دوره ۱۰ ماه نخست سال جاری توانسته ۵۷۱ ریال معادل ۸۳ درصد از بودجه پیش‌بینی شده سال مالی ۹۶ را پوشش دهد. انتظار برای رشد سودآوری شرکت فولاد مبارکه پیش از این نیز وجود داشت و به نظر می‌رسد فعالان بازار استقبال این رشد سودآوری طی معاملات روزهای اخیر رفته‌اند. در این راستا سایت تحلیلی «دنیای بورس» روز سه‌شنبه در گزارشی با عنوان «ذره‌بین روی انتظارات ۹۷ فولاد» به بررسی سودآوری این نماد در سال جاری و سال آینده پرداخته بود که آخرین پیش‌بینی فولاد با انتظارات موجود مطابقت دارد. بررسی تاثیر مثبت «فولاد» بر شاخص کل بورس نشان از آن دارد که این نماد به تنهایی ۱۷۶واحد تاثیر بر روند حرکتی این نماگر داشته است. در مقابل تاثیر مثبت دیگر نمادها در محدوده ۴۰ واحد بود. به‌طوری‌که نمادهای «تاپیکو»، «پارسان»، «فملی» و «پترول» در مجموع ۱۳۲ واحد تاثیر مثبت بر رشد نماگر بازار داشتند.در ادامه روند صعودی حاکم بر گروه فلزی می‌توان به رشد فولاد کاوه جنوب کیش اشاره کرد؛ نماد «کاوه» با برخورداری از حمایت نسبی خریداران حقوقی بعد از «فولاد» بیشترین میزان رشد در این گروه را تجربه کرد. در این روز ۷۳ درصد از خریدهای به ثبت رسیده در «کاوه» از سوی حقوقی‌های بازار بود.

در این گروه ملی مس ایران نیز هر چند تاثیر ۳۰ واحدی در شاخص کل بورس برجای گذاشت اما نتوانست نوسان مثبت زیادی را تجربه کند. «فملی» در پی رشد نسبی قیمت مس در ساعات ابتدایی معاملات فلزات در بورس لندن مسیر صعودی را در پیش گرفت اما در ادامه معاملات دیروز بورس فلزات لندن قیمت مس بار دیگر در مسیر نزولی قرار داشت و به سطح ۷۰۴۵دلار در هر تن رسید. به نظر می‌رسد همچنان هراس از نوسانات قیمتی مس در بازار جهانی سدی در برابر رشد «فملی» است.  در مجموع ارزش معاملات گروه فلزات اساسی در روز گذشته با دادوستد بیش از ۹۲ میلیون سهم به ۵/ ۲۸ میلیارد تومان رسید و این صنعت در صدر دیگر صنایع بورسی از لحاظ ارزش معاملات قرار گرفت. البته حدود نیمی از این رقم به ارزش معاملات فولاد مبارکه تعلق داشت. در این روز معامله حدود ۴۲ میلیون سهم «فولاد» به ارزش ۴/ ۱۲ میلیارد تومان به ثبت رسید.در جریان روز گذشته گروه شیمیایی و خودرویی نیز معاملات قابل‌توجهی را در بازار دیروز تجربه کردند. بر این اساس ارزش کل معاملات این دو گروه به ترتیب معادل ۲۸ میلیارد تومان و ۲۳ میلیارد تومان بود. البته معاملات گروه خودرویی به واسطه ایران خودرو با روندی به مراتب مناسب‌تر همراه بود، اما انتشار اخباری مبنی بر عرضه بلوکی «خودرو» و جعلی بودن این نامه، روند مزبور را متوقف کرد؛ در ساعت پایانی بازار برخی شایعات از آگهی عرضه بلوک ۸۵/ ۱۵ درصدی سهام ایران‌خودرو خبر داد که نهایتا این شایعات منجر به توقف این نماد شد تا شفاف‌سازی‌های لازم صورت گیرد.