کاهش پی در پی شاخص بورس‌های عمده به ویژه آمریکایی که توام با کاهش بهای نفت و فلزات بود، انگیزه معامله‌گران را کمرنگ کرد. بهای نفت در هفته گذشته از مرز ۷۰دلار تا ۶۴ دلار برای نفت برنت عقب‌نشینی کرد. امری که خبری نامناسب برای اقتصاد کشور به شمار می‌رود. در همین حال بهای فلزات نیز به‌صورت آشکاری زیر فشار کاهش قیمت سهام جهانی بود. هر چند هنوز نشانه‌ای از بروز یک رکود جدید در بازارهای جهانی به چشم نمی‌خورد. در بازارهای جهانی بهای هر تن مس به ۶هزار و ۸۶۰دلار رسیده است. بهای دو فلز روی و سرب نیز به ترتیب ۳هزار و ۴۱۶دلار و ۲هزار و ۵۲۸دلار رسیده است.  در این شرایط روز چهارشنبه شاخص کل بورس با رشد قابل ملاحظه ۳۷۲واحدی معادل۴/ ۰ درصد مواجه شد و به رقم ۹۸هزار و ۳۰۰ واحد رسید. نمادهای فولاد مبارکه، هلدینگی‌های نفت و گاز تامین، نفت و گاز پارسیان، ملی مس ایران و فولاد خوزستان بیشترین سهم را در رشد شاخص سهام داشتند. با این کارنامه در کل هفته شاخص توانست به رشد ۱۸۴واحدی معادل ۲/ ۰ درصد دست یابد و بازدهی خود در سال جاری را به ۲۷درصد برساند. در همین حال شاخص کل هم‌وزن اما با افزایش ۳۰ واحدی عدد ۱۷ هزار و ۶۰۹ واحد را به نمایش گذاشت.  روز چهارشنبه در مهم‌ترین خبرهای منتشرشده بانک مرکزی نقدینگی در آذرماه سال جاری را بیش از یک هزار و ۴۴۵ هزار میلیارد تومان اعلام کرد که نسبت به اسفندماه سال گذشته ۳/ ۱۵ درصد رشد داشته است.  در بازار روز چهارشنبه در گروه خودرویی جعل نامه تصمیم مجدد ایران خودرو برای عرضه بلوک ۱۵درصدی و شایعه تایید صلاحیت خریدار به توقف نماد منجر شد. در این اقدام مجرمانه برخی افراد با انتشار نامه‌ای جعلی سعی در فروش سهام داشتند که معاملات انجام شده روی نماد ایران خودرو از ساعت ۱۱به بعد ابطال شد.  براساس اعلام بورس نماد «خودرو» به‌منظور بررسی وضعیت شفافیت اطلاعاتی ناشر، نماد معاملاتی حداکثر تا ۵ اسفند تعلیق می‌شود. در همین رابطه معاون اقتصادی ایران خودرو نامه جعلی مربوط به آگهی مجدد بلوک۸/ ۱۵درصدی را رسما تکذیب کرد و از پیگیری قضایی با افراد خاطی خبر داد.  در گروه خودرویی همچنین سایپا با انتشار اطلاعیه‌ای از ابطال واگذاری‌های درون‌گروهی سال ۹۵خود خبر داد. براساس اعلام این شرکت، در سال ۱۳۹۵ تعداد ۲ میلیارد و ۸۵۳ میلیون و ۸۳۷ هزار و۴۱۴ سهم از سهام شرکت تولیدی موتور، گیربکس و اکسل سایپا (سهامی خاص) و تعداد یک میلیارد و ۸۱ میلیون و ۹۹۹ هزار و ۹۷۴ سهم شرکت مهندسی و مشاور سازه گستر سایپا (سهامی خاص) به شرکت‌های تجارت الکترونیک خودرو تابان تاخت (سهامی خاص)، پیشگامان خوراک تابان (سهامی خاص) و ستاره سفیران آینده (سهامی خاص) با انعقاد صلح نامه از شرکت سایپا به شرکت‌های فوق واگذار شده است.

لیکن به منظور اهمیت تامین پایدار و کنترل موثر بر زنجیره تامین مواد و قطعات تولیدی شرکت سایپا در نظر دارد نسبت به اقاله صلح‌نامه‌های واگذاری شرکت‌های مذکور تا پایان سال ۱۳۹۶ اقدام کند. گفتنی است اقاله صلح‌نامه‌های واگذاری و انتقال شرکت‌های مگاموتور و سازه‌گستر به شرکت سایپا فاقد هرگونه اثر سود و زیانی بر عملکرد جاری و صورت‌های مالی شرکت اصلی است. لیکن آثار سود و زیانی این رویداد بر صورت‌های مالی تلفیقی نامشخص است و در صورت تعیین آثار مالی آن مراتب بلافاصله به اطلاع آن سازمان محترم رسانده خواهد شد. در گروه قطعه‌سازها  الکتریک خودرو شرق در گزارشی از افزایش سرمایه ۱۰۰درصدی خود خبر داده است.

پیشنهاد افزایش سرمایه از مبلغ ۳۱۵ میلیارد ریال به مبلغ ۶۳۰میلیارد ریال از محل آورده نقدی سهامداران، مطالبات حال‌شده سهامداران و آورده نقدی به‌منظور پروژه‌های ایجاد جوینت ونچر با شرکت تایوانی برای تولید کانکتور و ترمینال در ایران، پروژه تولید دسته سیم‌های پژو۳۰۱و همین‌طور پروژه تولید نودهای الکتریکی شبکه اکوماکس که ۱۹بهمن سال جاری به تصویب هیات‌مدیره رسیده است. در گروه بیمه‌ای، بلوک ۳۴/ ۱۷ درصدی سهام شرکت بیمه البرز و بلوک۸۴/ ۱۸ درصدی سهام بیمه آسیا روز ۱۲ اسفندماه امسال دوباره در بورس اوراق بهادار عرضه می‌شوند.

بلوک ۳۴/ ۱۷ درصدی سهام شرکت بیمه البرز و بلوک ۸۴/ ۱۸درصدی سهام بیمه آسیا در حالی به ترتیب در ۱۶ و ۱۷بهمن ماه امسال در بورس اوراق بهادار توسط سازمان خصوصی‌سازی عرضه شدند که این سازمان به‌دلیل عدم احراز شرایط متقاضیان توسط شرکت بورس موفق به فروش سهام دولت در این دو شرکت بیمه‌ای نشد.  در گروه واسطه‌گری مالی، شرکت در آستانه واگذاری سرمایه‌گذاری صنعت ومعدن در نامه‌ای از فروش زمین و مستحدثات کارخانه آبفر به ارزش پایه ۲۰ میلیارد تومان خبر داد.

مشخصات این دارایی شامل زمین ۱۳ هزار و ۸۷۵ مترمربع، مستحدثات ۶ هزار و ۲۱۶ متری، ساختمان نیمه تمام هزار و ۹۹۵ متری، چاه آب به عمق ۱۲۰ متر و خروجی ۴ اینچ با منبع هوایی، KVA ۶ ۸۱۸ برق و گاز شهری است که به‌صورت قطعی و نقدی برای فروش گذاشته شده است.  در گروه دارویی، تولید مواد اولیه داروپخش از بهره‌برداری طرح و پروژه جدید شربت اپیوم ومتادون با ظرفیت اسمی ۱۱ میلیون شیشه با سرمایه‌گذاری ۵/ ۴ میلیارد تومانی خبر داد که از ۱۷ بهمن شروع و یک سال به طول خواهد انجامید. حدود ۷ و ۱۲ درصد فروش سال جاری آینده «دتماد» از محل فروش شربت‌ها است.  در گروه پتروشیمی روز چهارشنبه پتروشیمی زاگرس با تعدیل ۶/ ۳۵ درصدی سود سال مالی جاری ( از ۳/ ۱ به ۸/ ۱ هزار میلیارد تومان)، افزایش نرخ فروش متانول صادراتی به‌دلیل رشد جهانی متانول و همچنین افزایش نرخ تبدیل ارز را علت این رویداد اعلام کرد.   در گروه فلزی، مدیرعامل فولاد مبارکه در واکنش به اظهارات یکی از نمایندگان مجلس مبنی برقطعی شدن خرید ۵۲ درصدی سهم تامین اجتماعی در ذوب‌آهن گفت: بحث خرید سهام وجود داشت؛ اما در حال حاضر زمان مناسبی برای خرید سهام ذوب‌آهن نیست.

بهرام سبحانی در واکنش به اظهارات یکی از نمایندگان مجلس مبنی برقطعی شدن خرید ۵۲ درصدی سهم تامین اجتماعی در شرکت ذوب‌آهن گفت: بحث خرید سهام ذوب‌آهن توسط فولاد مبارکه وجود داشت؛ اما شرکت طبق بررسی‌های به عمل آمده به این نتیجه رسید که در حال حاضر زمان مناسبی برای خرید سهام ذوب‌آهن نیست.  وی با اشاره به اینکه طی جلساتی این نتیجه حاصل شد که فولاد مبارکه به ذوب‌آهن کمک کند تا چرخ این شرکت بچرخد، تاکید کرد: کمک همیشه الزاما خرید سهام نیست. کمک‌های ما درقالب پشتیبانی مالی و مدیریتی خواهد بود.

در همین حال مدیرعامل ذوب‌آهن از منتفی شدن محل افزایش سرمایه ۹۰ درصدی از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها و استفاده از آورده نقدی و مطالبات سهامداران خبر داد.  به دنبال توقف نماد ذوب‌آهن اداره نظارت بر ناشران فرابورسی هم در نامه‌ای به مدیرعامل ذوب‌آهن اعلام کرد: با عنایت به نامه ۱۴ بهمن در مورد افزایش سرمایه شرکت از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها، به استحضار می‌رساند با توجه به توضیحات ارائه‌شده در نامه و ارائه گزارش توجیهی بدون ارزیابی کارشناسان رسمی دادگستری و عدم تصویب مبلغ افزایش سرمایه هیات‌مدیره و همچنین عدم طرح موضوع تجدید ارزیابی در لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ و وجود ابهام در مورد گنجاندن موضوع در قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی و عدم تعیین تکلیف افزایش سرمایه قبلی(از محل مطالبات و آورده نقدی) بنابراین انتشار اطلاعیه «پیشنهاد هیات‌مدیره به مجمع عمومی فوق‌العاده درخصوص افزایش سرمایه» در ۱۰ بهمن ۹۶، با توجه به ابهامات اساسی ذکر شده موضوعیت ندارد و قابل اتکا نیست. در این خصوص لازم است تکلیف پیشنهاد افزایش سرمایه قبلی (از محل مطالبات و آورده نقدی) مورخ ۲ دی ۹۶ در سامانه کدال در اسرع وقت مشخص شود.  در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری مثبت بود که ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به ۳۵۰میلیارد تومان و در فرابورس به ۱۳۶میلیارد تومان بالغ شد.