کوچ نقدینگی به سمت خودرویی‌ها؟

همان‌طور که اشاره شد روز گذشته درخشش نمادهای خودرویی نماگر بورس تهران را در مسیر صعودی قرار داد. با وجود اینکه از چندی پیش نمادهای زیرمجموعه این گروه‌ با بهانه‌های گوناگون از عقد قراردادهای جدید گرفته تا عوامل بنیادی، مورد توجه فعالان بازار قرار گرفته‌اند، همچنان ریسک غیراقتصادی مربوط به برجام مانعی در برابر رشد قیمتی خودرویی‌ها به شمار می‌رود. وضعیتی که فعالان بازار را درخصوص پایداری رشد قیمتی خودرویی‌ها نگران کرده است. باید توجه داشت پایداری روند صعودی شرکت‌های خودرویی در گرو شروطی است. از یکسو خودرویی‌ها همواره از ریسک‌های غیراقتصادی بیشترین تاثیر را پذیرفته‌اند. در این خصوص ریسک تحولات سیاسی از جمله ریسک برجام به‌عنوان مانعی برابر رشد قیمتی این نمادها معرفی می‌شود. از طرف دیگر، گروه‌های کامودیتی (کالامحور) بازار سهام، رقیب اصلی خودرویی‌ها در جذب نقدینگی هستند. چرا که با توجه به تداوم عوامل بنیادی حمایت‌کننده از سهام این شرکت‌ها از جمله رشد نرخ دلار و وضعیت مطلوب قیمت‌ها در بازارهای جهانی، کالایی‌ها همچنان از قدرت زیادی برای جذب نقدینگی برخوردارند و با قیمت‌های فعلی نیز چشم‌انداز مناسبی را پیش‌روی سهامداران خود قرار داده‌اند. به این ترتیب در شرایط مزبور باید دید موج به وجود آمده در میان خودرویی‌ها، تا چه میزان در جذب نقدینگی جدید یا نقدینگی کوچ‌کرده از دیگر گروه‌ها موفق خواهد بود.

در این میان توجه به قدرت حافظه کوتاه‌مدت بازار نیز خالی از لطف نیست. در سال جاری نیز به دفعات شاهد ایجاد این فضای مثبت به بهانه‌های گوناگون در میان خودرویی‌ها با همان فرضیات سال ۹۴ بودیم. شرایطی که البته پایدار نماند و موفق به جذب نقدینگی از بازار نشد، چرا‌که پول هوشمند، مسیر خود را می‌یابد و به سمتی می‌رود که با حمایت عوامل بنیادی بتواند کسب سود کند.  در تشریح فضای معاملاتی این گروه، اشاره‌ای هر چند مختصر به وضعیت برخی نمادهای خودرویی خالی از لطف نیست. طی معاملات هفته گذشته «خپارس» به واسطه برخی اخبار مبنی بر احتمال فروش بلوکی از سوی سایپا در مسیر مثبت قرار گرفت. هر چند این خبر از سوی سایپا تکذیب شد اما بهانه لازم برای ایجاد فضایی مثبت در این نماد معاملاتی را فراهم آورد.  خودروسازان سنگین همچون «خکاوه» و «خاور» به سبب تاکید چندباره بر نوسازی ناوگان حمل و نقلی کشور در مسیر صعودی قرار گرفتند. روز گذشته نیز «خساپا» که بعد از فسخ قرارداد واگذاری سازه‌گستر متوقف شده بود، به گردونه معاملات بازگشت و تا پایان معاملات رشد بیش از ۶ درصدی را تجربه کرد. در مجموع اما کاملا عیان است که نمادهای خودرویی بیش از اینکه به عوامل بنیادی واکنش نشان دهند بیشتر با جو مثبت ناشی از انتشار اخبار و شایعات رشد می‌کنند.

سیگنال رفت و برگشتی بازارهای جهانی

همان‌طور که اشاره شد وضعیت مناسب قیمت جهانی کالاها و همچنین رشد نرخ دلار در بازار آزاد، چشم‌انداز مطلوبی پیش‌روی صنایع کالامحور بورس تهران قرار داده است. در بازار ارز دیروز، نرخ دلار آزاد از سطح ۴۸۰۰ تومانی عبور کرد. نرخ دلار مبادله‌ای به ۸/ ۳۶۹۹ تومان رسید. همچنین پس از یک هفته نزول شدید قیمت‌ها در بازار جهانی، معاملات این هفته، امیدوار‌کننده آغاز شد. به این ترتیب قیمت مس دیروز در ساعات معاملاتی بازار، با رشد بیش از ۲ درصدی، تا ۶۸۰۰ دلار در هر تن رشد کرد البته در ادامه قیمت این فلز تا حدودی تعدیل شد. محدود شدن دامنه رشد قیمتی مس، به‌صورت آنی بورس تهران را نیز متاثر کرد.به این ترتیب از رشد قیمتی نمادهای وابسته به این کالا همچون «فملی» و «فباهنر» کاسته شد.

روی نیز که در ابتدای معاملات روز گذشته موفق به بازپس‌گیری کانال ۳۴۰۰ دلاری شده بود، مجددا این کانال را واگذار کرد و در ساعات پایانی معاملات بورس تهران، با رشد حدود یک درصدی، در سطح ۳۳۷۰ دلار در هر تن قرار گرفت. بازگشت بهای این فلز به کانال ۳۳۰۰ دلاری سبب شد تا دامنه رشد قیمتی نمادهای وابسته همچون «فاسمین» و «کروی» نیز محدود شود.

درخصوص بازارهای جهانی توجه به دو نکته ضروری به نظر می‌رسد. در وهله نخست، با توجه به نزدیک شدن به تعطیلات سال نوی چینی‌ها، به‌طور سنتی شاهد کاهش تقاضای کالاها و به دنبال آن قرار گرفتن قیمت فلزات در مسیر کاهشی خواهیم بود. موضوع دوم اما به اقتصاد آمریکا باز‌می‌گردد. در این خصوص انتشار آمار افزایش تورم این کشور در روز جمعه (۲ فوریه) آغازگر سقوط بازارهای سهام بود. به عبارتی افزایش اشتغال بیش از پیش‌بینی‌ها (۲۰۰ هزار شغل جدید) و همچنین ثبت بیشترین رشد سالانه نرخ دستمزد از پیش از بحران مالی به‌عنوان پیش‌نگری برای رشد تورم موجب رشد شاخص دلار و سقوط سایر بازارها شد.

 نوسان قیمت نفت و افت و خیز پالایشی‌ها

قیمت نفت در بازارهای جهانی هفته گذشته بدترین هفته خود از سال ۲۰۱۶، جایی که قیمت نفت WTI به کف ۲۶ دلاری خود رسیده بود، را شاهد بود. اداره اطلاعات انرژی آمریکا در هفته گذشته در برآوردهای هفتگی خود، خبر از جهش ۳۳۲ هزار بشکه‌ای نفت آمریکا داد تا این کشور به بالاترین سطح تولید از دهه ۷۰ میلادی برسد. همچنین بیکر هیوز نیز گزارش افزوده شدن بیشترین تعداد دکل‌های فعال از ژانویه ۲۰۱۷ را داد. انتظار افزایش تولیدی که از ایالات متحده با توجه به رشد قیمت نفت می‌رفت، تا حدی در بازار به واقعیت تبدیل شده و همین باعث ترس بسیاری از فعالان بازار شده است. در این هفته شاهد افت حداکثر قیمتی اکثر نمادهای پالایشی بورس تهران نیز بودیم. دیروز اما شناسایی کف قیمتی سبب شد تا بهای نفت در مسیر صعودی قرار گیرد. در ساعات معاملاتی بورس تهران، قیمت نفت تگزاس به سطوح بالای ۶۰ دلار رسید. بازگشت بهای نفت به این سطوح در کنار رشد ۰۵/ ۰ درصدی ارز مبادله‌ای (دلار) در مجموع سبب شد تا نمادهای زیرمجموعه گروه فرآورده‌های نفتی در وضعیتی مثبت قرار گیرند. در ادامه اما با افت قیمت نفت و واگذار کردن کانال ۶۰ دلاری، شاهد افت قیمت نمادهای مذکور و بعضا چرخش به محدوده‌های منفی قیمتی بودیم. در حال حاضر (ساعت ۱۶ روز دوشنبه) قیمت WTI با رشد ۷/ ۱ درصدی در سطح ۲/ ۶۰ دلار در هر بشکه و نفت برنت نیز با افزایش ۴/ ۱ درصدی، ۷/ ۶۳ دلار در هر بشکه معامله می‌شود.

در بازار چه گذشت؟

همان‌طور که اشاره شد، در دادوستدهای روز گذشته شاخص کل بورس تهران ۱۴۲ واحد (معادل ۱۵/ ۰ درصد) رشد کرد و به رقم ۹۷ هزار و ۹۲۵ واحد رسید. در این روز نماد معاملاتی شرکت‌های سایپا، ملی صنایع مس ایران، ایران خودرو، گسترش نفت و گاز پارسیان و پارس‌خودرو در صدر نمادهای با بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص کل بازار سهام قرار گرفتند. در مقابل اما نماد معاملاتی شرکت‌های پتروشیمی جم و ارتباطات سیار ایران مانع از رشد بیشتر این نماگر شدند. دیروز ارزش معاملات خرد سهام با کاهش بیش از ۳۰ درصدی نسبت به میانگین دی ماه، به ۱۲۱ میلیارد تومان کاهش یافت و ۳۵درصد از این رقم در اختیار ۱۰ نماد قرار گرفت.

بررسی روند صنایع بورسی در روز گذشته نشان می‌دهد از ۳۸ ‌صنعت مورد بررسی، شاخص ۱۷ صنعت با رشد همراه شد و ۱۶ صنعت نیز معاملات روزانه خود را با افت شاخص پشت سر گذاشتند. (شاخص ۵ صنعت بدون تغییر ماند). بیشترین بازدهی‌های دیروز بورس تهران از آن صنعت تک‌نماد ساخت دستگاه‌ها و وسایل ارتباطی شد.به این ترتیب گروه وسایل ارتباطی به واسطه رشد قابل توجه تک نماد خود (لپارس) بیشترین بازدهی (۵/ ۴ درصد) در میان صنایع بورسی را کسب کرد.  پس از آن نیز خودرویی‌ها با رشد ۱/ ۴ درصدی همراه شدند. در مقابل اما استخراج زغال‌سنگ با تحمیل زیان بیش از یک درصدی به سهامداران خود در قعر جدول بازدهی روز گذشته صنایع بورسی قرار گرفتند. در عین حال روز گذشته خودرویی‌ها با دادوستد ۳۱میلیون سهمی به ارزش حدود ۳۷ میلیارد تومان بیشترین حجم و ارزش معاملات این روز بورس تهران را به خود اختصاص دادند.بیشترین افزایش قیمت روز گذشته بورس تهران نیز به نماد معاملاتی شرکت‌های سرمایه‌گذاری سایپا، سرمایه‌گذاری رنا، سایپا و مدیریت صنعت شوینده بهشهر اختصاص پیدا کرد. در مقابل اما نماد معاملاتی گسترش صنایع و خدمات کشاورزی، الکتریک خودرو شرق، آبسال، درخشان تهران و تایدواتر خاورمیانه بیشترین کاهش قیمت دوشنبه بورس تهران را تجربه کردند.

بورس