همان‌طور که اشاره شد دیروز ارزش معاملات در بازارهای چندگانه فرابورسی حدود ۵۷ درصد افزایش یافت. بخش عمده این رشد، وامدار بهبود تقاضا و رشد گردش نقدینگی در بازار اوراق با درآمد ثابت بود. گردش نقدینگی در بازار اوارق با درآمد ثابت در پایان معاملات دیروز به رقم قابل‌توجه ۱۱۱ میلیارد تومان رسید که نسبت به روز دوشنبه بیش از دو برابر شده است. این نکته نیز قابل ذکر است که حدود ۸۲ درصد ارزش معاملات دیروز در بازار اوراق با درآمد ثابت به معاملات اسناد خزانه اسلامی اختصاص یافت. در این میان، اوراق اسناد خزانه با نماد «سخاب۶» توجه بیشتری از سوی معامله‌گران جلب کرد و در صدر فهرست اوراق این بازار با بیشترین ارزش معاملات قرار گرفت. اوراق «سخاب۶» بر مبنای قیمت پایانی دیروز بیشترین نرخ سود موثر (۸/ ۱۸ درصد) را به دست داده است.

طی روزهای اخیر شاهد افزایش نرخ سود موثر اوراق بدهی هستیم. «دنیای اقتصاد» در گزارش پیشین خود تحت عنوان «نوسان سود در بازار بدهی» دلایل این موضوع را بررسی کرد. بر اساس بررسی‌های انجام شده، به نظر می‌رسد که دو دلیل عمده موجب رشد نرخ سود موثر این اوراق شده است. یکی، افزایش عرضه از سوی سرمایه‌گذاران به دلیل نیاز بیشتر به نقدینگی در پایان سال است و دیگری، انتظارات صعودی فعالان بازار با تقویت گمانه‌زنی‌ها نسبت به افزایش نرخ سود بانکی از سوی سیاست‌گذار. به نظر می‌رسد این دو عامل بخش اصلی افزایش نرخ سود بدون ریسک در بازار بدهی را توضیح می‌دهد. نرخ سود موثر اوراق اسناد خزانه اسلامی تا هفته ابتدایی بهمن‌ماه در محدوده ۱۵ درصد نوسان می‌کرد. در ادامه شاهد توقف سیر نزولی بازده اوارق بدهی و چرخش نرخ سود در مسیر افزایشی بودیم. نرخ سود موثر اوراق بدهی در دو هفته اخیر وارد کانال ۱۷ درصدی شده است. در عین حال، بررسی منحنی بازده اوراق بدهی در افق زمانی نشان‌دهنده ثبات نرخ سود بلندمدت در محدوده ۱۷ درصد است.

مروری بر سهام فرابورسی

همزمان با رونق در بازار بدهی شاهد افزایش حجم و ارزش معاملات سهام در بازار اول و دوم بودیم. روز گذشته حدود ۱۳۷ میلیون سهم به ارزش ۳۳ میلیارد تومان در معاملات خرد بازار اول و دوم دست‌به‌دست شد. به بیان دیگر، حجم و ارزش دادوستد سهام خرد در پایان معاملات دیروز به ترتیب رشد روزانه ۱۸ درصد و ۱۴ درصدی را به نمایش گذاشت. حاصل این دادوستدها رشد ۴/ ۱ درصدی(۱۵ واحدی) شاخص کل فرابورس بود. در نتیجه رفت و برگشت‌های اخیر، سرانجام نماگر فرابورس در پایان معاملات دیروز با قدرت در اوج تاریخی خود، یعنی مرز ۱۱۰۷ واحد ایستاد.

دیروز نمادهای زیرمجموعه گروه پتروشیمی بیشترین نقدینگی این دو بازار را به نام خود ثبت کردند. همچنین دو نماد بزرگ این گروه یعنی نماد پتروشیمی مارون و پتروشیمی زاگرس در صدر فهرست نمادهای تاثیرگذار بر شاخص قرار گرفتند. گرچه نماد «مارون» به تنهایی تاثیر قابل‌توجه ۸ واحدی را بر شاخص فرابورس بر جای گذاشت، اما بررسی نوسان قیمت‌های عمومی سهام حاکی از تاثیرگذاری مثبت سایر نمادهای فرابورسی بر نماگر است. در این میان، افزون بر گروه پتروشیمی، صنایع فلزات اساسی و حمل‌ونقل‌ نیز بخش زیادی از نقدینگی موجود در بازار را جذب کردند.

به رغم افت قیمت متانول در بازار جهانی مواد خام، همچنان شاهد افزایش تقاضا در سهام بزرگ‌ترین متانول‌ساز بازار یعنی پتروشیمی زاگرس هستیم. به نظر می‌رسد که با روند شتابنده نرخ دلار در روزهای اخیر و نزدیک شدن به مرز ۵ هزار تومانی، سهام صادراتی بازار همچنان می‌تواند متقاضیان را به سمت خود جلب کند. در مجموع نمادهای پتروشیمی مرتبط با محصول متانول در روز گذشته معاملات مثبتی را پشت سر گذاشتند. در عین حال، تک‌نماد اوره ساز فرابورس یعنی نماد معاملاتی پتروشیمی خراسان، ضمن ثبت ارزش معاملات بالا، همسو با دیگر اوره‌ساز‌های بازار با افت قیمت مواجه شد.

همچنین شاخص گروه پالایشی فرابورس در پایان معاملات دیروز با رشد روبه‌رو شد. نمادهای زیرمجموعه گروه پالایشی فرابورس مانند نمادهای این گروه در بورس تهران شاهد رشد دسته‌جمعی بودند. به نظر می‌رسد که رشد قیمت نفت در بازار جهانی طی معاملات دیروز و عبور نرخ دلار مبادله‌ای افزایش تقاضا در این نمادها را به دنبال داشته است.هر چند بازار جهانی طی هفته گذشته اصلاح سنگین قیمت‌ها را تجربه کرد و فشار بر قیمت سهام مرتبط را به دنبال داشت، اما در سه روز گذشته، بازار جهانی مواد خام فضایی نسبتا آرام را پشت سر گذاشت و به همین دلیل، قیمت‌ها در بازار سهام وارد مدار صعودی شدند. در این میان، سهم نفت و فلزات اساسی بیش از بقیه بود.

مروری بر شاخص صنایع فرابورسی نشان می‌دهد که ۱۰ صنعت فرابورسی رشد شاخص را ثبت کرده‌اند. در این میان، گروه‌های واسطه‌گری مالی، محصولات شیمیایی و انبوه‌سازی به ترتیب با رشد ۵/ ۳‌، ۵/ ۲ و ۲ درصد بیشترین افزایش شاخص را در مقیاس صنایع ثبت کردند. در مقابل، شاخص ۱۳ گروه فرابورسی در پایان معاملات دیروز با افت روبه‌رو شد. عنوان بیشترین افت شاخص به گروه دارویی فرابورس تعلق گرفت. همچنین شاخص گروه خودرو که در روز دوشنبه بیشترین رشد را تجربه کرده بود، روز گذشته در رتبه دوم فهرست صنایع با بیشترین افت شاخص قرار گرفت. افزون بر این، شاخص گروه سیمان فرابورس نیز به دلیل توقف تک‌نمادش یعنی نماد سیمان لار سبزوار بدون تغییر ماند.

قدرت‌نمایی حقیقی‌ها در سمت خرید

از دیگر تحولات دیروز فرابورس تغییر خالص مالکیت به نام سهامداران حقیقی بازار اول و دوم بود. به بیان دیگر، فعالان حقیقی بازار در روز گذشته بیشتر خریدار سهام بودند تا فروشنده. بر همین اساس بیش از ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به ارزش دارایی اشخاص حقیقی اضافه شد. این تغییر مالکیت، حاصل خالص خرید مثبت سهامداران حقیقی در دادوستدهای ۲۲ نماد معاملاتی رقم خورد.