در صحنه امیدوار‌کننده بازار جهانی بهای نفت به بیش از ۶۴ دلار برای هر بشکه نفت برنت رسیده است. در همین حال بهای مس به بیش از ۷هزار دلار (در هرتن) بازگشت و به ۷۱۹۰دلار بالغ شد. بهای هرتن فلز روی و سرب نیز به ترتیب به ۳۵۷۱ دلار و ۲۶۱۲دلار رسید. این قیمت‌ها بار دیگر معامله‌گران را به تحولات آتی روبه‌رو‌ی شرکت‌های وابسته به بازار جهانی امیدوار کرد به‌طوری که بیشترین سهم در رشد شاخص کل در معاملات روز چهارشنبه را نمادهای ملی مس، گل‌گهر، پتروشیمی جم و پالایشگاه‌های اصفهان، بندرعباس و تهران بر عهده داشتند.

در همین حال بازار روز چهارشنبه همچنان شاهد ادامه افزایش ارزش دلار در برابر ریال بود اما این مساله به اتخاذ تصمیم‌های اضطراری توسط بانک مرکزی منجر شد که در بطن همه این تصمیم‌ها موضوع افزایش نرخ سود بانکی قرار داشت. به گونه‌ای که براساس اعلام از روز شنبه بانک‌ها به انتشار ۲هفته‌ای اوراق با نرخ سود ۲۰درصد می‌پردازند. موضوعی که می‌تواند در آخرین ماه سال که معمولا با کمبود نقدینگی بازار مواجه است، بر بازار فشاری وارد کند. در همین حال هر چند در خلال چند ماه اخیر با کنترل نرخ بهره قیمت اوراق به ویژه اسناد خزانه افزایش یافته و بازده آنها به مرز ۱۸تا ۱۵درصد کاهش یافته بود اما انتظار می‌رود در هفته آینده نرخ اوراق مجددا با افت قیمت آنها افزایش یابد. موضوعی که می‌تواند برای بازار سرمایه نگران‌کننده باشد.

در این شرایط هفته آینده انتظار می‌رود بازار همچنان به رصد تحولات در سه حوزه دلار، قیمت‌های جهانی و همچنین تحولات بازار رقیب بازار پول بپردازد.در بازار روز چهارشنبه نماد تازه وارد شوینده شاهد رشد ۱۰درصدی قیمت و پایداری صف خرید بود.در گروه فلزی مدیرعامل مجتمع فولاد خراسان گفت: در سال‌هایی که از تاسیس فولاد خراسان می‌گذرد، این مجتمع ۱۰ هزار میلیارد ریال سود خالص نصیب سهامداران خود کرده است که تمام آن مجددا به مجتمع برگشته و صرف طرح‌های توسعه‌ای شده است.

وی با بیان اینکه امروز ظرفیت تولید ما به مرز ۵/۱ میلیون تن فولاد خام رسیده، افزود: چشم‌انداز ما ۳ میلیون تن در سال است و تنها حلقه مفقوده زنجیره تولید ما تامین کنسانتره است که امید می‌رود آن هم حداکثر ظرف ۲ سال آینده با افتتاح پروژه کنسانتره فولاد خراسان در منطقه سنگان، مرتفع شود.همچنین مدیران این واحد از قصد صندوق بیمه عشایر به‌عنوان سهامدار عمده فولاد خراسان برای واگذاری سهام خود در این شرکت خبر دادند. براساس سیاست‌های رئیس‌جمهوری و وزیر رفاه و کار و امور اجتماعی صندوق‌های بازنشستگی و بیمه باید سهام مدیریتی خود را در شرکت‌های تحت تملک خود واگذار کنند.

در گروه معدنی انجمن زغال‌سنگ ایران به دنبال تشدید مشکلات معادن این بخش با استمداد خواهی از نمایندگان مجلس خواستار رسیدگی به مشکلات معادن زغال‌سنگ شدند. در این نامه که اعضای انجمن زغال‌سنگ به ریاست کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ارسال کرده‌اند، آمده است: در شرایطی که ذوب‌آهن کسری زغال‌سنگ خود را با قیمت‌های حدود ۲ برابر قیمت داخلی خرید می‌کند، عدم شفافیت و تعیین تکلیف قیمت داخلی موجب غیر‌اقتصادی شدن معادن زغال‌سنگ، عدم سرمایه‌گذاری جدید و نهایتا تعطیلی معادن و افزایش واردات خواهد شد. اگر یارانه‌ای به معادن زغال‌سنگ پرداخت نمی‌کنند حداقل توافقات انجام شده در قیمت‌ها را اجرایی کنید. در ادامه این نامه آمده است:

به‌رغم اینکه قیمت جهانی زغال‌سنگ در طول یک سال گذشته بیش از ۶۰ درصد رشد داشته است و از طرف دیگر قیمت جهانی فولاد و به تبع آن محصولات ذوب آهن در بازار داخلی رشد ۴۰ درصدی تجربه کرده است، با توجه به فرا رسیدن ماه‌های پایانی سال انجمن زغال‌سنگ ناگزیر بود جهت تصمیم‌گیری و تعیین قیمت سال ۹۶ نهایت همراهی و تعامل داشته باشد و نهایتا قیمت سال ۹۶ زغال‌سنگ حدود ۱۳ درصدی افزایش دهد و با توجه به اینکه ذوب‌آهن اعلام کرد حساب‌های ۶ ماهه اول را بسته و گزارش آن را به بورس داده است. مقرر شد قیمت جدید از اول مهرماه اعمال شود و مراتب صورت جلسه و طی نامه شماره ۶۰/۲۳۷۱۸۴ مورخ ۲۵ دی ماه ۹۶ ابلاغ شد. پس از این ابلاغ ذوب آهن طی نامه‌ای به بورس اعلام کرده قیمت جدید را از تاریخ اول دی ماه ۹۶ اجرایی خواهند کرد. بنابراین  مجددا طی نامه‌ای از طرف انجمن زغال‌سنگ ایران مراتب اعتراض حضور وزیر صنعت اعلام و در خواست شد ذوب آهن به توافقات به‌عمل آمده در جلسه پایبند باشد و مجدا معاونت وزیر طی نامه شماره ۶۰/۲۴۵۱۹۸ مورخ ۴ بهمن ماه ۹۶ دستور جدید وزیر صنعت را به ذوب‌آهن ابلاغ و اعلام کرد که قیمت جدید باید از تاریخ ۱ مهرماه ۹۶ اجرایی شود.

به‌رغم توافقات به عمل آمده و دستور صریح وزیر، شرکت ذوب‌آهن اصفهان تاکنون طبق توافقات و مفاد صورتجلسه اقدام خاصی نکرده است. عدم تصمیم‌گیری عملا باعث خواهد شد موضوع مشمول مرور زمان شده و معادن زغال‌سنگ کشور زیان قابل توجهی کرده و بحران مالی در ایام پایان سال گریبان‌گیر آنها شود.درگروه شرکت‌های هلدینگی محمد رضا رستمی، مدیر‌عامل سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی شده است.در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری مثبت بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به ۳۳۵میلیارد تومان و در فرابورس به ۱۹۰میلیارد تومان رسید. در پایان هفته نیز شاخص کل بدون تغییر خاصی در سطح ۹۸ هزار و ۳۴۸ واحدی قرار گرفت تا بازدهی معامله‌گران از ابتدای سال در سطح ۲۷ درصدی باقی بماند.