روزهای کم‌نوسان بازار سهام

دیروز همچنین شاخص کل هم‌وزن (با اثرگذاری یکسان نمادها) با افت حدود ۴/ ۰ درصدی روبه‌رو‌ شد. موضوعی که نشان‌دهنده افت عمومی قیمت سهام است. از مهم‌ترین‌ نکات معاملات روز گذشته بورس تهران، فروکش تب و تاب خودرویی‌ها و عدم جایگزینی یک گروه پیشرو دیگر بود. به این ترتیب در بازار دیروز معامله‌گران با توجه به افزایش عرضه در گروه خودرویی که روز شنبه صدر‌نشینی این گروه را متزلزل کرد، شاهد ریزش قیمت اکثر نمادهای خودرویی بودند. هر چند برخی از نمادها نظیر نماد معاملاتی سایپا دیزل، شاهد تداوم صف خرید بودند اما اکثر نمادهای عمده خودرویی با کاهش قیمت مواجه شدند. در این شرایط گروه دیگری از سهام نتوانست جایگزین گروه پیشرو بازار شود. با این افت که با توجه به کاهش قیمت نمادهای عمده‌ای نظیر مخابرات، سایپا، ملی مس و پارس خودرو ثبت شد، شاخص در پایان معاملات به ۹۸هزار و ۸۰واحد رسید.

در بازاردیروز، نماد معاملاتی شرکت‌های معدنی کیمیای زنجان‌گستران، سیمان آرتا اردبیل، ریل‌سیر کوثر، محورسازان ایران‌خودرو، پاکسان، پخش البرز و حمل‌ونقل پتروشیمی از سوی ناظر بازار سهام متوقف و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های سرمایه‌گذاری ساختمانی نظام مهندسی ایران، پشم شیشه ایران، سرمایه‌گذاری صنعت و معدن، پالایش نفت تهران، ایتالران، پخش البرز و حق‌تقدم خرید سهام آن، ریل‌سیر کوثر، حق‌تقدم خرید سهام ملی صنایع مس ایران، لعاب ایران، کشت و صنعت شهداب ناب خراسان و حق‌تقدم استفاده نشده بانک حکمت ایرانیان بازگشایی شدند.  در بازار دیروز مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس گفت: نماد دو بانک صادرات و پارسیان در صورت تکمیل اطلاعات قبل از سال جاری باز می‌شود.  سعید محمد علیزاده در گفت‌وگو با بورس پرس، درباره بازگشایی نماد دو بانک صادرات و پارسیان که بعد از برگزاری مجمع سالانه در ۱۵ و ۱۶ بهمن، طی روزهای گذشته اقدام به انتشار گزارش‌های میان‌دوره‌ای کرده‌اند، اظهار کرد: بانک صادرات در حالی دیروز مجمع عادی به‌طور فوق‌العاده برای انتخاب هیات مدیره را برگزار کرد که تاکنون اطلاعات میان‌دوره‌ای سه ماه اول، دوم و سوم به همراه گزارش تفسیری را داده است.

وی ادامه داد: «وبصادر» در برابر ارسال این اطلاعات، هنوز گزارش فعالیت ماهانه از اول سال تا آخر ماه گذشته را نداده و با توجه به زیان ۹ ماهه، باید توضیحاتی در مورد ابهامات مطروحه ارائه دهد. علاوه بر این باید در مورد ذخایر مدنظر بانک مرکزی و اقدامات انجام شده در مورد تکالیف اعلامی، توضیح دهد.این مقام مسوول افزود: در صورت ارائه این موارد، شفاف‌سازی سازمان بورس هم منتشر می‌شود تا نماد این بانک ۵ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومانی قبل از پایان سال جاری باز شود.علیزاده در مورد بانک پارسیان هم که از ۱۵ آبان سال گذشته با توقف نماد روبه‌رو‌ است، توضیح داد: این بانک هم گزارش عملکرد ۳ و ۶ ماهه را ارائه کرده اما گزارش ۹ ماهه را تا امروز نداده و باید گزارش‌های فعالیت ماهانه را تکمیل کند که از قرار معلوم بعد از ارائه گزارش ماهانه سه ماه اول سال در روزهای گذشته، از دیروز در حال تکمیل است.

وی ادامه داد: در صورت تکمیل اطلاعات، «وپارس» هم می‌تواند قبل از پایان سال در تابلو معاملات حاضر باشد. در گروه بانکی روز گذشته اعضای جدید هیات مدیره بانک صادرات ایران انتخاب شدند. مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده بانک صادرات ایران به منظور انتخاب اعضای هیات مدیره، با حضور بیش از ٨٦ درصد از صاحبان سهام برگزار شد و دکتر حجت‌الله صیدی، پرویز مقدسی و رضا صدیق به‌عنوان اعضای جدید هیات مدیره بانک برگزیده شدند. در گروه غذایی، رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران با اینکه ٧٦ میلیارد تومان از مشوق صادراتی لبنیات باقی مانده، گفت: انتظار می‌رود ستاد تنظیم بازار این هفته قیمت مصوب ١٤٤٠ تومانی هر کیلو شیر را اعلام کند.احمد مقدسی با بیان اینکه مرحله سوم مشوق صادراتی لبنیات هنوز به کارخانه‌های لبنی پرداخت نشده به خبرگزاری مهر گفت: ٧٦ میلیارد تومان از این یارانه باقی مانده که امیدواریم سازمان برنامه و بودجه هرچه سریع‌تر این مبلغ را تخصیص دهد تا بازارهای صادراتی لبنیات دچار مشکل نشود. وی با اشاره به خرید توافقی شیر خام در استان‌هایی مانند چهارمحال‌و‌بختیاری، اصفهان، فارس و خراسان رضوی ادامه داد: میزان خرید در این استان‌ها کم بوده و کارخانه‌های لبنی در حال جمع‌آوری شیر دامداران هستند و به همین دلیل، میزان خرید توافقی کاهش یافته است.

در گروه معدنی- فلزی روز گذشته به‌رغم استقبال اولیه بازار از اعلام واگذاری سهام توسعه معادن روی صف خرید این نماد پایدار نماند. عصر شنبه سهامداران شرکت توسعه معادن روی بلوک مدیریتی این شرکت را برای واگذاری آگهی کردند. شرکت افق نیلی خلیج فارس اصالتا و وکالتا از طرف شرکت‌های خدماتی آینده‌نگر مهر، سرمایه‌گذاری مهر اقتصاد و نگین رویال ساحل، اقدام به عرضه بیش از یک میلیارد و ۲۰۷ میلیون و ۸۱۰ هزار سهم «کروی» می‌کند. بهای هر سهم این واگذاری ۶۶۱۴ ریال است که ۲۰ اسفند به‌صورت نقد و اقساط ۵ ساله از سوی کارگزاری مهر اقتصاد در بورس تهران انجام خواهد شد. درگروه انفورماتیک، معاون ناشران و اعضای شرکت بورس در مورد زمزمه‌های انصراف آسیاتک از بورس و عرضه‌های اولیه تا پایان سال توضیحاتی داد. روح‌الله حسینی‌مقدم درخصوص زمزمه‌هایی مبنی بر انصراف آسیا تک از حضور در بورس به پایگاه خبری «بورس پرس» گفت: شرکت‌هایی که فرآیند پذیرش و درج آنها کامل شود، برای عرضه اولیه آماده می‌شوند. همان‌طور که شرکت مدیریت صنعت شوینده توسعه صنایع بهشهر پذیرش و عرضه شد، بنابراین شرکت آسیا تک هم قصد انصراف از بورس را ندارد.

وی با بیان اینکه معارفه شرکت شفا دارو برگزار خواهد شد، افزود: اگر گزارش قیمت‌گذاری این شرکت کامل شود، با توجه به کشش بازار برای عرضه اولیه آماده خواهد شد. حسینی‌مقدم درباره برنامه عرضه‌های اولیه تا پایان سال نیز گفت: به نظر می‌رسد شفادارو نزدیک‌ترین و دست‌به‌نقد‌ترین شرکت برای عرضه اولیه باشد، چرا‌که گزارش ارزش‌گذاری آن مشاهده شده و معارفه آن نیز برگزار می‌شود. همچنین گزارش‌های آن در کدال وجود دارد. عرضه بقیه شرکت‌ها در صورت آماده‌سازی همانند نیروگاه جهرم و سامان پرداخت نیز پس از شفادارو، اطلاع‌رسانی خواهد شد.در گروه شرکت‌های شوینده گلتاش مجمع عمومی عادی سالانه دوره ۱۲ ماه منتهی به ۳۰ آذر ۹۶، با تقسیم سود ۷۰۰ریالی موافقت کرد. این رقم ۸۶ درصد سود شرکت را در بر می‌گرفت. در مجموع بازار دیروز بازاری منفی و ضعیف بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به ۳۲۳ میلیارد تومان و در فرابورس به ۱۸۰ میلیارد تومان بالغ شد.