دیروز بیشترین اثرگذاری مثبت بر آیفکس بر دوش نماد معاملاتی «مارون» بود. پتروشیمی مارون بزرگ‌ترین‌ شرکت فرابورسی از نظر ارزش بازار (بیش از ۱۶ هزار میلیارد تومان) به شمار می‌رود. بر این اساس معاملاتی هر چند کم حجم در این نماد نیز تاثیری بزرگ بر شاخص کل بازار برجا می‌گذارد. روز گذشته نیز تنها ۱۰ هزار و ۶۰۰ سهم «مارون» به ارزش ۴۴ میلیون تومان مورد معامله قرار گرفت که با توجه به رشد افزون بر یک درصدی قیمت «مارون»، همین حجم از دادوستد تاثیر مثبت بیش از ۳ واحدی بر آیفکس گذاشت.

  رصد فعالیت معامله‌گران در فرابورس

فرابورس ایران روز چهارشنبه در مجموع شاهد تغییر مالکیت بیش از ۹ میلیون سهمی به ارزش حدود ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی به نفع معامله‌گران حقوقی بود. در این میان نماد معاملاتی گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان بیشترین مشارکت بازیگران حقوقی را به خود دید. بررسی خالص تغییر مالکیت این شرکت طی روز معاملاتی گذشته حکایت از جابه‌جایی ۸ میلیون و ۷۰۰ هزار سهم «وگستر» به ارزش ۹۷۵ میلیون تومان از سوی بازیگران حقیقی به حقوقی‌ها دارد.  

   میهمان جدید بازار بدهی

در بازار اوراق با درآمد ثابت فرابورس نیز دیروز حدود یک میلیون ورقه به ارزش ۸۰ میلیارد تومان در ۸۵۷ نوبت معاملاتی مورد دادوستد قرار گرفت. همچنین حدود ۷۷۰ هزار ورقه اسناد خزانه اسلامی در ۵۵۸ نوبت معاملاتی به ارزش ۶۴ میلیارد تومان در محدوده قیمتی ۷۱ تا ۹۹ هزار تومان دادوستد شدند. همچنین روز گذشته فرابورس ایران شاهد عرضه دور جدیدی از اسناد خزانه اسلامی در نماد «اخزا۶۱۵» با تاریخ سررسید ۲۰ آبان ۹۸ بود. به این ترتیب دیروز ۷ میلیون ورقه از این اوراق در مجموع به ارزش ۷۰۰ میلیارد تومان در بازار بدهی فرابورس ایران عرضه و ۷۲۷ هزار و ۶۴۷ ریال قیمت خورد. در پایان نیز دادوستد ۴ هزار و ۸۲۸ سهمی «اخزا۶۱۵» قیمت این اوراق را به ۷۳۲ هزار و ۱۰۹ ریال رساند تا نرخ سود موثر و معادل بانکی آن به ترتیب در سطح ۱/ ۲۰ و ۵/ ۱۸ درصد قرار گیرد.