در بازار کم رمق هفته گذشته تنها حرکت قابل ملاحظه بازار در گروه خودرویی در روز شنبه رقم خورد. جایی که سخنان رئیس‌جمهوری در مورد جایگزینی خودروهای باری سنگین موجب تحرک قیمتی در نمادهای خودروساز سنگین از جمله ایران‌خودرو دیزل و سایپا دیزل شد. این امر در کنار حرکت قیمتی چند قطعه‌ساز که برنامه معاملات عمده‌ای را اعلام کرده‌اند، موجب شد گروه خودرویی با تمامی مشکلات و مسائل بنیادی در صدر بازار قرار گیرد. این در حالی است که بحث‌ها و ابهاماتی در مورد طرح دولت برای جایگزینی خودروهای باری فرسوده کشور وجود دارد. از سویی موافقان طرح از تاکید چند باره دولت بر این طرح و اجرایی شدن آن سخن می‌گویند و در مقابل مخالفان عدم امکان تامین بودجه این طرح از منابع وزارت نفت و هزینه بیش از ۱۱میلیارد دلاری آن را مطرح می‌کنند. در این شرایط اما رشد قیمت نمادهای خودروها به‌صورت سنتی موجب منفی شدن نمادهای دیگر بازار و قطبی شدن معاملات شده است. معامله‌گران اکثرا رشد نمادهای خودرویی در انتهای سال ۹۴را به یاد دارند. مساله‌ای که با اصلاح صورت‌های مالی سایپا و ایران‌خودرو شروع و بدون نتیجه خاصی خاتمه یافت.

هر‌چند روند تقاضای خودرویی‌ها در دیگر روزهای هفته ادامه پیدا نکرد با این حال روز چهارشنبه نیز بازار همچنان شاهد صدر‌نشینی گروه خودرویی بود. همین امر جو ضعیف بازار در گروه‌های دیگر را رقم زد تا در پایان معاملات شاخص با اتکا به افت قیمت نمادهایی نظیر ملی مس، پالایشگاه‌های تهران، تبریز و اصفهان، گل‌گهر و هلدینگ خلیج‌فارس با افت ۱۳۹واحدی مواجه شود. با این افت ۱۴/۰ درصدی شاخص در پایان معاملات به رقم ۹۷هزار و ۹۶۲واحد رسید.

در دیگر تحولات گروه خودرویی، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: درخصوص اجرای طرح نوسازی ناوگان خودروهای سنگین ابهام وجود دارد و دولت تا کنون نتوانسته ما را درخصوص فرمول اجرایی آن قانع کند.

عزیز اکبریان در گفت‌وگو با خانه ملت، درخصوص نوسازی ناوگان خودروهای سنگین، اظهار کرد: اقدامی که دولت استارت آن را زده است کار ارزشمندی محسوب می‌شود و کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز ماه‌ها به دنبال اجرایی شدن آن توسط دولت بود.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در ناوگان خودروهای سنگین از قبیل اتوبوس، کامیون، کامیونت و مینی‌بوس، خودروهای فرسوده با عمر بسیار بالا وجود دارد که در جاده‌ها در حال فعالیت هستند و جز آلودگی و از بین بردن محیط زیست اقدام دیگری نمی‌کنند، گفت: درخصوص اجرای آن ابهام وجود دارد و دولت تا کنون نتوانسته ما را درخصوص فرمول اجرایی آن قانع کند.

نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه امیدواریم اجرای این طرح در حد حرف و شعار باقی نماند و عملیاتی شود، ادامه داد: درخصوص تسهیلاتی که باید داده شود اعلام شده است که وزارت نفت آن را پرداخت می‌کند، باید دید وزارت نفت از چه محلی قصد دارد این منابع را تامین کند.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر گفته می‌شود بانک‌ها بخشی از این منابع را تامین می‌کنند این در شرایطی است که تاکنون کمتر شاهد حرکت مثبتی از بانک‌ها در این زمینه‌ها بوده‌ایم، همچنین خودروسازان نیز بدهی فراوانی به قطعه‌سازان دارند؛ هر کدام از این موارد گره بخورد، طرح با مشکل مواجه می‌شود.

در این گروه ایران‌خودرو دیزل زمان برگزاری مجمع عادی به‌طور فوق‌العاده را اعلام کرد. خاور اعلام کرد که برای انتخاب اعضای هیات‌‌مدیره، اقدام به برگزاری مجمع فوق‌العاده‌ای در ساعت ۹ روز شنبه ۱۹ اسفند خواهد کرد که در محل شرکت تشکیل خواهد شد. بنابراین گزارش، این شرکت بورسی به دلیل مشمول شدن تحت ماده ۱۴۱ قانون تجارت، در فهرست شرکت‌های فرآیند تعلیق قرار دارد.در گروه واسطه‌گری مالی روز چهارشنبه بلوک مدیریتی سرمایه‌گذاری سبحان معامله شد تا گروه توسعه صنعتی که اخیرا سرمایه‌گذاری صنعت و معدن را خریداری کرده بود، این بلوک ۸/۹۰ درصدی سرمایه‌گذاری سبحان را نیز به قیمت هر سهم ۲۳۷۶ ریال به تملک خود در آورد.

در گروه فلزی بهره‌برداری از مرحله نخست کارخانه صبا فولاد خلیج فارس بندرعباس با هدف تولید آهن اسفنجی به شکل بریکت گرم عصر چهارشنبه با حضور رئیس‌جمهوری اسلامی ایران آغاز شد. به گزارش «ایرنا» مدیرعامل کارخانه صبا فولاد خلیج فارس در حاشیه مراسم راه‌اندازی این طرح در جمع خبرنگاران گفت: در مرحله نخست، یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن آهن اسفنجی به شکل بریکت گرم در این کارخانه تولید می‌شود.مرتضی یزدخواستی اظهار کرد: برای نخستین بار در کشور است که در این کارخانه آهن اسفنجی به شکل بریکت گرم تولید می‌شود.

وی ادامه داد: ماندگاری بالا و مقاومت در مقابل اکسید شدن و زنگ زدگی از مهم‌ترین ویژگی‌های بریکت گرم است. یزد‌خواستی اضافه کرد: فناوری تولید بریکت گرم در کارخانه صبا فولاد خلیج فارس برای نخستین بار در ایران به عنوان  سومین کشور خاورمیانه و نهمین کشور دنیا انجام می‌شود.وی بیان کرد: با بهره‌برداری از مرحله نخست این کارخانه، ظرفیت تولید فولاد خام در استان هرمزگان از ۳ میلیون و ۳۰۰‌هزار تن به ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تن در سال افزایش می‌یابد.وی یاد‌آور شد: ظرفیت اسمی این کارخانه تولید ۵ میلیون تن مقاطع فولادی در سه مرحله است که در مرحله نخست آهن اسفنجی به میزان یک و نیم میلیون تن تولید می‌شود.

در گروه فلزی شرکت صنعت روی زنگان درخصوص نوسان قیمت روزهای اخیر شفاف‌سازی کرد. شرکت صنعت روی زنگان در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: در پاسخ به نامه شرکت فرابورس ایران مبنی بر لزوم رعایت ماده ۱۲ دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات در فرابورس ایران به اطلاع می‌رساند از تاریخ گزارش گری قبلی صورت‌های مالی منتهی به پایان آذر‌ماه امسال، تا مقطع فعلی تغییر با اهمیتی در وضعیت مالی یا عملکرد شرکت رخ نداده است. بنابراین به نظر می‌رسد نوسان قیمت سهام شرکت طی روزهای معاملاتی اخیر با توجه به روند عادی بازار صورت گرفته است. این شرکت اعلام کرده است در صورت وقوع هرگونه رویداد با اهمیت، مراتب مطابق ماده ۱۳ دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت‌شده نزد سازمان افشا می‌شود.در گروه بیمه‌ای امروز دولت دو بلوک بیمه‌های البرز و آسیا را عرضه می‌کند. در نخستین بلوک دولت ۳۴/ ۱۷ درصد بیمه البرز را در قیمت هزار و ۲۷۵ریال عرضه می‌کند که خریدار این بلوک احتمالا مجموعه نفت خواهد بود. در همین حال بلوک ۸۴/ ۱۸‌درصدی بیمه آسیا نیز در قیمت هزار و ۹۲۰ریال عرضه می‌شود. پیش از این عرضه این بلوک‌ها به دلیل عدم تایید صلاحیت خریداران لغو شده بود. خریدار بلوک آسیا احتمالا سهامداران خارجی خواهند بود.

در گروه واسطه‌گری‌های مالی شرکت بورس اوراق بهادار تهران بعد از کاهش ۲۴ درصدی سود هر سهم از ۲۸۲ به ۲۱۵ ریال و توقف نماد اعلام کرد: درآمد شرکت از محل کارمزد عضویت کارگزاران در آخرین پیش‌بینی با اعمال فرمول‌های جدید درآمدی و با توجه به سهم هر یک از کارگزاران طبق الگوی دوره گذشته برآورد شده بود.در ۶ ماه دوم عملا سهم کارگزاران از بازار از الگوی سال گذشته تبعیت نکرده و با تغییر مواجه شد. با این تغییر، عمده ارزش معاملات به تعداد معدودی از کارگزاران اختصاص یافت و همچنین با توجه به اعمال سقف حق عضویت برای کارگزاران مذکور، درآمد حق عضویت کارگزاران در مقایسه با پیش‌بینی قبل، کاهش قابل ملاحظه‌ای داشته است.

همچنین سود سپرده بانکی برآورد شده در پیش‌بینی قبل با فرض دریافت ۲۵ میلیارد تومان رهن واحدهای اداری و تجاری و همچنین مبلغ ۴/ ۴۵ میلیارد تومان تسهیلات بانکی برای تکمیل ساختمان محاسبه شده بود که با توجه به عدم تحویل واحدها تا تاریخ تهیه این گزارش، رهن واحدهای مذکور دریافت نشده است.  در گروه کانی غیر فلزی نیز کارخانه‌های تولیدی شیشه دارویی رازی هم علت کاهش ۲۶ درصدی سود (از ۲۹۰ به ۲۱۵ ریال) را کاهش فروش شرکت از ۵/ ۵۰ به ۳/ ۴۲ میلیارد تومان و ناشی از شرایط نامناسب شرکت‌های داروسازی و افزایش زیان تسعیر ارز تسهیلات ارزی از ۱/ ۳ به ۶/ ۶ میلیارد تومان متناسب با افزایش نرخ یورو و تسعیر تسهیلات ارزی به نرخ ۵هزارو ۴۰۰‌تومان به ازای هر یورو اعلام کرد.

در گروه هلدینگی، سرمایه‌گذاری غدیر زمان برگزاری مجمع سالانه را اعلام کرد.  سهامداران «وغدیر» در ساعت ۹:۳۰ روز چهارشنبه ۲۳ اسفند در پژوهشگاه نیرو واقع در شهرک غرب جهت تصویب صورت‌های مالی به این مجمع روانه می‌شوند.در گروه فلزی بلوک ۶۷/ ۱۶ درصدی ذوب‌آهن هفته آینده عرضه می‌شود. سازمان خصوصی‌سازی سه‌شنبه ۱۵ اسفند ماه تعداد ۵ میلیارد و ۵۳۰ میلیون  سهام فرابورس عرضه می‌کند.در گروه فلزی، لوله و ماشین‌سازی ایران اعلام کرد با تغییر نرخ پایه بلوک شرکت هامون نایزه این بلوک عرضه نمی‌شود.در گروه شوینده، صنایع بهداشتی ساینا در مجمع عمومی خود ۳۰۰ریال سود نقدی داد.

در گروه شیمیایی، گروه توسعه ملی آگهی عرضه ۴۸/ ۱۵‌درصدی سهام دوده صنعتی پارس با قیمت پایه ۴هزار و ۵۷۵ریال را اعلام کرد. انتظار می‌رود این بلوک به لاستیک کرمان منتقل شود.  در مجموع بازار روز چهارشنبه بازار ضعیفی بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به ۳۳۲میلیارد تومان و در فرابورس به ۱۵۷میلیارد تومان بالغ شد. با این کارنامه در مجموع هفته نیز شاخص با افت ۱۹۶واحدی مواجه شد و در نهایت با واگذاری یک کانال در سطح ۹۷ هزار و ۹۶۲ واحد ایستاد.