در این شرایط دیروز همزمان با افت قیمت فلزات و نفت خام در بازار جهانی و در شرایطی که توجه معامله‌گران به گروه خودرویی معطوف شده است، شاخص کل با افت قیمت نمادهای بزرگ بازار نظیر فولاد‌مبارکه اصفهان، پالایشگاه‌های اصفهان و بندرعباس، هلدینگ‌های خلیج‌فارس و پارسان با افت۶/ ۰ درصدی مواجه شد و به رقم ۹۷هزار و ۳۸۹ واحد رسید. در این شرایط نگاه معامله‌گران به سمت بازارهای جهانی و تحولات حاکم بر آن معطوف شده است. جایی‌که احتمال آغاز جنگ تجاری میان ایالات‌متحده و چین و وضع تعیین تعرفه بر واردات آلومینیوم و فولاد نگرانی‌هایی را در سطح بین‌الملل ایجاد کرده است. در این میان دیروز بازار شاهد رشد شاخص کل هموزن بود. شاخص کل هموزن اما با افزایش ۴۳ واحدی عدد ۱۷ هزار و ۶۶۴ واحد را به نمایش گذاشت. در تحولات کلان دیروز وزیر اقتصاد با اعلام علت انتشار اخبار نادرست ورشکستگی بانک‌ها، از افزایش سرمایه بانک صادرات از محل تجدید ارزیابی دارایی، تهاتر بدهی و مطالبات بانک‌ها و طرح تازه‌ دولت برای رتبه‌بندی بانک‌های مجاز خبر داد.

 وی توضیح داد: صورت‌های مالی مربوط به بانک‌ها هم‌اکنون براساس استاندارد بین‌المللی IFRS درحال اجراست که موجب شفاف‌سازی عملکرد بانک‌ها می‌شود. اجرای این استاندارد، عملکرد واقعی بانک‌ها را به‌ نمایش می‌گذارد. همانند سایر بنگاه‌های اقتصادی بانک‌ها نیز عملکرد مختلفی در طول سال‌های مختلف دارند و ممکن است بخشی از بانک‌ها در یک سال مالی سودده و برخی دیگر نیز در آن سال سودده نباشند. این اطلاعاتی است که باید دراختیار مردم قرار گیرد تا از آن مطلع شوند.این وزیر ادامه داد: اینکه در فضای مجازی خبری از ورشکستگی یکی از بانک‌ها (بانک صادرات) منتشر شد به هیچ عنوان صحت ندارد. بانکی که دراین اخبار به دروغ ورشکسته اعلام شده یکی از بزرگ‌ترین بانک‌ها است که دارایی و سرمایه کلانی در اختیار دارد و تنها با یک تجدید ارزیابی دارایی، سرمایه آن چندین درصد افزایش می‌یابد و ثروت کلانی در اختیار دارد. در گروه بیمه‌ای دیروز عرضه دو بلوک بیمه البرز و آسیا در بازار رقم خورد. بلوک آسیا خریداری نشد ولی بلوک البرز به تامین‌اجتماعی رسید. جای شگفتی است چرا که به‌جای واگذاری شرکت‌ها، یک شرکت مدیریتی بزرگ به تامین اجتماعی می‌رسد.در گروه غذایی مجری طرح چغندر قند از پرداخت ۵۰ درصد مطالبات چغندرکاران خبر داد و گفت: سال ۹۷ نیازی به واردات شکر نیست.

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا یزدانی با بیان اینکه در راستای مدیریت بحران آب، یکی از سیاست‌های وزارت جهاد‌کشاورزی توسعه کشت پاییزه چغندر قند است، اظهار کرد: در گذشته حدود ۱۹ استان کشور تولید چغندر بهاره را در دستور کار داشتند که به دلیل بحران آب سطح زیر کشت بهاره این محصول به‌شدت کاهش یافته است.وی با اشاره به اینکه طی سه تا چهار سال اخیر توسعه کشت پاییزه چغندر قند در دستور کار است، گفت: سطح زیر کشت پاییزه چغندر قند از حدود ۲ هزار هکتار در ۴ سال گذشته به حدود ۱۷ هزار هکتار در سال جاری رسیده است، ضمن اینکه بیشترین سطح زیرکشت پاییزه نیز در استان خوزستان است.

مجری طرح چغندر قند وزارت جهاد‌کشاورزی گفت: در سال زراعی ۹۶-۹۵ سطح زیرکشت پاییزه چغندر قند در استان خوزستان ۱۰هزارهکتار بود که از این میزان بیش از ۷۵۰ هزارتن چغندر قند تولید شد همچنین در حال‌حاضر از سطح ۱۷ هزار هکتاری چغندر قند پاییزه، ۱۲ هزار هکتار آن مربوط به خوزستان است و پیش‌بینی می‌شود بیش از ۹۰۰ هزارتن چغندر قند پاییزه در این استان تولید شود.  یزدانی با بیان اینکه در ۹ استان دیگر هم کشت پاییزه آغاز شده است، گفت: این کشت در استان‌هایی مانند فارس، اصفهان، کرمانشاه، گلستان، خراسان رضوی و دشت‌مغان اردبیل آغاز شده است و پیش‌بینی می‌شود بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزارتن چغندر قند پاییزه در کشور تولید شود.  وی با اشاره به رکورد تولید چغندر قند در کشور، افزود: امسال بیش از ۸ میلیون و ۱۰۰ هزارتن چغندر قند در کشور تولید شد که با احتساب شکر تولیدی از نیشکر میزان شکر تولیدی در کشور به یک میلیون و ۹۵۰ هزارتن رسید.یزدانی با بیان اینکه در تولید شکر خوداتکایی ۸۴ درصدی رخ داده است، تصریح کرد: با توجه به شرایط موجود در سال ۹۷، نیازی به واردات شکر نیست.  در این گروه همچنین مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران ایران گفت: بنا به دستور ستاد تنظیم بازار مبنی بر بخشودگی جرایم برخی کارخانه‌های لبنی در مقابل خرید شیرخام به نرخ هزار و ۴۴۰ تومان، نه‌تنها این مصوبه ابلاغ نشده بلکه صنایع نیز همچنان شیرخام را با قیمتی کمتر از نرخ مصوب خریداری می‌کنند.  

علیرضا عزیزاللهی در گفت‌وگو با «ایرنا» درباره ادعای برخی کارخانه‌های لبنی مبنی بر خرید شیرخام به نرخ  هزار و ۴۴۰  تومان و مشکلات دامداری‌ها در اثر کاهش تعرفه واردات گوشت گوساله منجمد به ۱۲ درصد افزود: در ۱۰ روز اخیر دو اتفاق مهم بخشنامه ستاد تنظیم بازار مبنی بر بخشودگی جرایم کارخانه‌های لبنی گرانفروش با خرید شیرخام از دامداران به قیمت مصوب و کاهش تعرفه واردات گوشت گوساله رخ داده است. به‌طوری که به تازگی تعداد زیادی کارخانه‌های لبنی به دلیل افزایش قیمت و گرانفروشی در برخی محصولات خود در تعزیرات جریمه شدند و موضوع به ستاد تنظیم بازار کشیده شد.وی تصریح کرد: بنا به دستور ستاد تنظیم بازار برای همکاری با صنایع لبنی مقرر شد در صورت توافق بین کارخانه‌های لبنی و دامداران بخشودگی جرایم تعزیراتی این کارخانه‌ها در صورت خرید شیرخام به قیمت ۱۴۴۰ تومان اعمال شود.

در گروه معدنی عضو هیات مدیره انجمن سنگ‌آهن از پایان قیمت‌گذاری دستوری سنگ‌آهن خبر داد و گفت: فولادی‌ها خواستار افزایش شفافیت هستند.  قدیر قیافه در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفت: کشف قیمت منصفانه و خروج از شرایط یک‌طرفه‌ای که بر اساس آن قیمت پایه محصول نیم ساخته، ملاک نرخ‌گذاری دستوری بود تا از این پس روند قیمت‌ها برگرفته از نرخ‌های جهانی تعیین شود؛ زیرا در برنامه‌های توسعه‌ای کشور نیز تحقق این امر دنبال می‌شود که در اقتصاد، قیمت‌ها واقعی شده و با نزدیک‌تر شدن به قیمت‌های جهانی بتوان در صحنه بین‌المللی حضور پیدا کرده و رقابت کنیم.  در گروه پتروشیمی دیروز معامله‌گران شاهد دو تعدیل مثبت بودند. در اولین گزارش پتروشیمی خراسان سود هر سهم را از ۱۱۹۰ ریال با تعدیل مثبت ۱۹ درصدی به ۱۴۱۳ ریال افزایش داد. در دومین تعدیل سود هر سهم مارون از حدود ۴۰۸۰ ریال به ۴۷۷۶ ریال افزایش یافت و با تعدیل مثبت ۱۷ درصدی مواجه بوده است. شرکت در بیان دلایل تعدیل گفته است که تعدیل پیش‌بینی سود هر سهم برای سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند سال جاری به دلیل افزایش درآمد حاصل از فروش با توجه به افزایش نرخ فروش و همچنین افزایش نرخ برابری دلار(مبادله‌ای و آزاد) بوده است. 

در گروه بانکی بانک ایران زمین که با توقف ۳۴ ماهه نماد روبه‌رو‌ است، زمان برگزاری دو مجمع عادی به‌طور فوق العاده و فوق العاده را اعلام کرد.  سهامداران این بانک ۴۰۰ میلیارد تومانی حاضر در بازار اول معاملات فرابورس، ابتدا ساعت ۹ صبح چهارشنبه ۲۳ اسفند شاهد برگزاری مجمع فوق العاده با دستور جلسه اصلاح اساسنامه خواهند بود و سپس در ساعت ۱۰ صبح، بعد از استماع گزارش عملکرد هیات مدیره و حسابرس، در مورد صورت‌های مالی اسفند سال گذشته تصمیم‌گیری خواهند کرد.  در گروه سیمانی دیروز برخی نمادهای این گروه با صف خرید همراه بودند. سازمان بورس مجوز افزایش سرمایه ۱۰۰ درصدی سیمان مازندران را از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی صادر کرد. به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، شرکت سیمان مازندران با سرمایه ۲/ ۸۲ میلیارد تومانی که در ۹ دی ماه برنامه افزایش سرمایه ۱۰۰ درصدی را اعلام کرده بود، توانست مجوز سازمان بورس را بگیرد تا سرمایه فعلی را به ۴/ ۱۶۴ میلیارد تومان برساند. تامین مالی «سمازن» از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی و جهت اصلاح ساختار مالی و تقویت بنیه مالی شرکت صرف می‌شود.در مجموع بازار دیروز بازاری منفی بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به ۵۶۱میلیارد تومان و در فرابورس به ۲۷۲میلیارد تومان بالغ شد.