با راه‌اندازی این سامانه، فضای ابهام برانگیز کنونی کاهش یافته و سرمایه‌گذاران قادر هستند تا به اطلاعات درست دستیابی داشته باشند. اسماعیل درگاهی، مدیر پذیرش بورس تهران در نشست خبری روز گذشته که به مناسبت عرضه اولیه شفادارو برگزار شد، گفت: بااحتساب عرضه ۱۰ درصدی «شفا»، شاهد عرضه اولیه ۷ شرکت در سال‌جاری بوده‌ایم. این در حالی است که به احتمال زیاد هفته آینده نیز عرضه اولیه سهام سامان‌پرداخت با ورود ۱۰ درصد از سهام شرکت به‌عنوان آخرین عرضه اولیه سال جاری باشد. وی در ادامه با اشاره به این موضوع که در حال‌حاضر پرونده ۳۰ شرکت در دست هیات پذیرش بورس تهران قرار دارد، عنوان کرد: هیات پذیرش در حال بررسی این شرکت‌ها برای ورود به بازار است. از این میان می‌توان به شرکت‌های پتروشیمی مروارید، تامین سرمایه بانک ملت، تامین سرمایه نوین، ملی نفتکش ایران، سیمرغ، تولید فولاد سراب و پتروشیمی فارس اشاره کرد.

درگاهی در ادامه به شرکت‌هایی که در لیست عرضه قرار گرفته‌اند اشاره و تاکید کرد: افزون بر این چند شرکت تمامی مقدمات عرضه خود را طی کرده و در لیست عرضه قرار گرفته‌اند. در این راستا می‌توان به شرکت‌های توسعه و صنعت پرشیا، لیزینگ پارسیان، آسیاتک، نفت جی، ترانسفورماتور زنگان، سامان‌پرداخت و توسعه نیرو برق جهرم اشاره کرد. وی در ادامه توضیح داد: چنانچه تمامی موارد درخواستی و گزارش‌هایی که از شرکت سامان‌پرداخت درخواست کرده‌ایم آماده شود، این سهم در هفته آینده عرضه خواهد شد. به گفته درگاهی اصلاحات در برخی گزارش‌های عملکرد ماهانه و همچنین درخواست تعهدنامه به‌صورت جداگانه به منظور صحت اطلاعات ارسال شده توسط شرکت از دیگر مواردی بود که از «سپ» درخواست داشتیم تا ارسال کند. این موارد از طرف شرکت اعلام شده و تعهدنامه مزبور نیز امروز در سامانه کدال قرار خواهد گرفت. به این ترتیب از نظر موارد درخواستی و اطلاعات مورد‌نیاز، مورد خاصی برای عرضه باقی نمی‌ماند و در صورتی که سازمان بورس مجوز عرضه را صادر کند، اقدام به درج آگهی عرضه خواهیم کرد. البته در عرضه‌های اولیه دیگر شرایطی از قبیل وضعیت شرکت و بازار نیز سنجیده می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به انتشار ۱۰ مورد اوراق در بازار بدهی بورس، گفت: در سال جاری ۱۰ مورد اوراق از جمله اوراق مرابحه ایران خودرو، اوراق اجاره سایپا، سایپا یدک و دو مورد اوراق شهرداری از جمله این موارد بوده است. افزون بر این یک مورد دیگر انتشار اوراق را در برنامه داریم که چنانچه بحث مجوز آن نهایی شود تا پایان سال منتشر خواهد شد.

مدیر پذیرش بورس تهران در ادامه افزود: در این راستا دو‌راهی افزایش عرضه‌های اولیه یا کاستن از آنها وجود دارد؛  برخی فشارها به‌ویژه در شبکه‌های اجتماعی روی بورس و فرابورس این احساس را به‌وجود آورده که گروه‌های خاصی به دنبال تخریب این بازارها و یا دستیابی به مطامع خود و حتی باج‌خواهی از شرکت‌ها هستند. این امر افزایش سرعت در عرضه‌های اولیه را با کندی همراه می‌کند. به این ترتیب دوراهی برای چگونگی عرضه‌های اولیه آتی تشکیل شده است. درگاهی در ادامه با اظهار این مطلب که اگر در رسانه‌ها تحلیلی صورت می‌گیرد، نباید مغرضانه باشد، گفت: در جلسات معارفه عرضه‌های اولیه سهام برخی اشخاص به‌جای پرداختن به عملکرد همواره به دنبال حاشیه‌ها هستند. این روند در فضاهای مجازی و کانال‌های خبری مجازی نیز دنبال می‌شود.

وی راهکار برون‌رفت از این شرایط را تعریف فضایی مشخص عنوان کرد و گفت: با تدابیر انجام شده به احتمال زیاد در آینده‌ نزدیک فضاهای تعریف‌شده در شبکه‌های مجازی در اختیار شرکت‌های مشاوره سرمایه‌گذاری قرار خواهد گرفت، تا ضمن طرح مباحث مختلف نسبت به وضعیت شرکت‌ها به‌ویژه در عرضه‌های اولیه نقد و بررسی منصفانه شود. درگاهی در ادامه اظهاراتش افزایش شفافیت را یکی از مهم‌ترین اهداف بورس دانست و گفت: تمامی تلاش خود را در راستای افزایش شفافیت در بازار سهام به‌کار گرفته‌ایم و این موضوع را به‌طور جدی پیگیری می‌کنیم. در این راستا سختگیری‌هایی درخصوص شرکت‌هایی که خواهان ورود به بازار هستند‌، ایجاد کرده‌ایم تا قراردادها، تعهدات و وظایف آنها به‌طور شفاف اطلاع‌رسانی شود. به این ترتیب ابهامات کاسته‌شده و بعد از عرضه اولیه نیز سهم به روال طبیعی خود و با کمترین توقف‌ها همراه خواهد بود.