شروع ضعیف بازار سهام

 در جمعه شب گذشته، برخلاف روند پنج‌شنبه و صبح جمعه، شرایطی مثبت در این بازارها شکل گرفت این شرایط موجب شد تا قیمت مس در هر تن به ۶ هزار و ۹۵۸ دلار رسید بهای دو فلز روی و سرب نیز به ترتیب به ۳ هزار و ۲۹۴ دلار و ۲ هزار و ۳۸۶ دلار در هر تن رسید.اما بازار سهام به روند مزبور توجه خاصی نشان نداد و روزی کم فروغ و با نقدینگی اندک را سپری کرد. در این شرایط، حتی عرضه‌های بازار به نماد تازه‌واردی مثل شفا دارو هم رحم نکرد و این نماد در دومین روز عرضه با ریزش صف خرید حتی تا سطح قیمت زیان برای خریداران روز چهارشنبه افت کرد.  در این میان، نمادهای پالایشگاه‌های اصفهان، بندرعباس، تهران و همچنین فولاد مبارکه و هلدینگ نفت و گاز پارسیان بیشترین سهم را در افت شاخص داشتند.در گروه فلزی، مدیرعامل فولاد مبارکه گفت: وقتی یک مکانیزم و فرمول را می‌پذیرند و به ما ابلاغ می‌کنند که اجرا کنیم باید آن را برای همه شرایط بپذیرند، نه اینکه هر جا نفع شان را تامین می‌کند به فرمول شورای رقابت استناد کنند و هر جا نفع شان را تامین نمی‌کند، مخالف آن باشند.

بهرام سبحانی، مدیرعامل فولاد مبارکه در گفت‌وگو با «ایلنا» درخصوص عرضه محصولات فولادی این شرکت گفت: با توجه به اینکه در مقطعی نیاز داخلی کم شد ولی با توجه به اینکه ضرورت داشت تولید داخلی کاهش پیدا نکند، فولاد مبارکه به سوی بازارهای صادراتی گام برداشت. شیوه فروش ما از شهریور سال ۱۳۸۲ عرضه کالا در بورس است. مکانیزم بورس هم این است که ما کالایی را با مشخصات اعلام شده و زمان عرضه، تعیین می‌کنیم و یک قیمت پایه گذاشته می‌شود. خریداران بر اساس قیمت پایه با یکدیگر رقابت می‌کنند. در این رقابت پارامترهای گوناگونی دخیل است. مثلا قیمت ارز، قیمت جهانی محصول، تقاضا در بازار و... آنچه مشخص است این است که فرآیند کشف قیمت یک فرآیند قانونی و شفاف است و کسی نمی‌تواند بگوید که فرآیند کشف قیمت در بورس کالا غیر‌شفاف و غیرواقعی است.

این در حالی است که روز گذشته نامه‌نگاری اتاق بازرگانی به دولت از اعتراض اتاق به نحوه قیمت‌گذاری فولاد حکایت داشت. مساله‌ای که باعث شد هر گونه افزایش قیمت فولاد در بورس کالا تا پایان خرداد ۹۷ ممنوع شود.در گروه انفورماتیک، معاون مالی شرکت آسان پرداخت پرشین از افزایش ۲۰ درصدی پیش‌بینی سود این شرکت برای سال مالی ۹۷ خبر داد. سعید جهانشاهلو در یک نشست با اعلام این مطلب گفت: این شرکت سود هر سهم سال مالی منتهی به پایان اسفندماه ۹۶ را با سرمایه دو هزار میلیارد ریال مبلغ یک هزار و ۳۶۹ ریال پیش‌بینی کرد که تا پایان بهمن ماه ۹۶ بیش از ۹۸ درصد این مبلغ را محقق کرده است.در گروه معدنی سرمایه‌گذاری معادن و فلزات از برگزاری مجمع افزایش سرمایه این شرکت خبر داد. براساس اعلام جلسه مجمع عمومی این شرکت در ساعت ۱۱:۰۰ روز دوشنبه مورخ ۲۸‌اسفندماه درمحل تهران، خیابان دکتر فاطمی، نبش خیابان حجاب، هتل بین‌المللی لاله، سالن همایش برگزار می‌شود.در مجموع بازار دیروز بازاری منفی و توأم با ضعف بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به ۱۷۵میلیارد تومان و در فرابورس به ۹۰۳میلیارد تومان رسید.