به این ترتیب نماگر بازار سهام در پایان معاملات دیروز به ۹۵ هزار و ۸۲۰ واحد رسید تا احتمالا باز‌پس‌گیری سطح ۹۶ هزار واحدی در آخرین روز معاملاتی سال جاری ممکن شود. در بازار دیروز شاخص کل هم‌وزن نیز با افزایش ۸۱ واحدی عدد ۱۷ هزار و ۱۴۹ واحد را به نمایش گذاشت. دیروز نماد معاملاتی شرکت‌های پتروشیمی اصفهان، بانک سینا، قطعات اتومبیل ایران، گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو، صنایع شیمیایی سینا، اختیار خرید و فروش تبعی گروه دارویی برکت، گروه دارویی برکت، شیر پگاه آذربایجان غربی، قند شیرین خراسان، ایرکاپارت صنعت، سرمایه‌گذاری غدیر و سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی از سوی ناظر بازار سهام متوقف و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های سرمایه‌گذاری توسعه گوهران امید، تولید و صادرات ریشمک، فولاد خوزستان، سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی، بیسکویت گرجی، اوراق اختیار خرید و فروش تبعی فولاد خوزستان، کیسون و حق تقدم خرید سهام آن، پتروشیمی گلستان، سازه پویش و سیمان شمال بازگشایی شدند.

در مهم‌ترین تحولات روز گذشته، نماد بانک صادرات به صف خرید رسید و بخشی از زیان معامله‌گران را جبران کرد. به این ترتیب در گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری روز گذشته شاهد شدت گرفتن تقاضای بازار در سمت خرید «وبصادر» بودیم تا این نماد با صف خرید ۸۵ میلیون سهمی همراه شود. قیمت این نماد بانکی سبب شد تا برخی دیگر از نمادهای هم‌گروه آن نیز با رشد تقاضا همراه شده و از این رو رشد قیمت را تجربه کنند. «وپارس» اما به این رالی صعودی نپیوست و از همان ساعات ابتدایی معاملات با افزایش فشار فروش معامله‌گران در کف مجاز قیمتی قرار گرفته و صف فروش شد.

همچنین دیروز معامله عمده رینگ‌سازی مشهد انجام شد تا فرصت تعدیل سود برای دو شرکت قطعات اتومبیل و گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو فراهم شود. در بازار دیروز همچنین نگاه‌ها به دو عرضه اولیه آخرین روز سال بود. در نخستین عرضه سهام شرکت ماداکتو استیل کُرد امروز در بازار شرکت‌های کوچک و متوسط فرابورس عرضه می‌شود. این شرکت کوچک و در حال ساخت تولید‌کننده سیم‌های تایرهای رادیال است. امروز همچنین بیش از ۲۲۳ میلیون سهم از کل سهام شرکت گروه کارخانجات صنعتی تبرک در بازار دوم فرابورس عرضه اولیه می‌شود.

در بازار دیروز در خبرهای مهم مدیرعامل شستا با بیان اینکه ارزش کل حاصل دارایی‌های شستا حدودا مبلغ ۳۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است، گفت: خروج از حالت بنگاهداری به معنای چوب حراج زدن به دارایی آنها یا به مخاطره انداختن امنیت شغلی شاغلان و تعطیلی فعالیت‌های اقتصادی این بنگاه بزرگ نیست. به گزارش «ایلنا‌» مرتضی لطفی گفت: اعلام عرضه عمومی بنگاه‌ها از طریق جراید، نشست سه‌جانبه با استانداران، فعالان اقتصادی و مسوولان و واگذاری شرکت‌های تابعه شستا به‌صورت ادواری که تاکنون در سه استان صورت گرفته است - که درصدد هستیم این کار در سایر استان‌ها نیز صورت بگیرد – از جمله اقدامات عملیاتی و استراتژی‌هایی است که درخصوص اصلاح ساختار و خروج از بنگاهداری در دستورکار داشته‌ایم.

مدیرعامل شستا با بیان اینکه ذی‌نفعان و کارگران عزیز بدانند این خروج از حالت بنگاهداری به معنای چوب حراج زدن به دارایی آنها یا به مخاطره انداختن امنیت شغلی شاغلان و تعطیلی فعالیت‌های اقتصادی این بنگاه بزرگ نیست، اظهار کرد: ما درصدد هستیم با استفاده از منابع حاصل از واگذاری این بنگاه‌ها، مشارکت در طرح‌های بزرگ ملی و انجام پرتفوی‌گردانی همچنان به فعالیت اقتصادی خود ادامه بدهیم و از این طریق، نسبت به بازدهی بیشتر سرمایه در اختیار مبادرت خواهد شد.

لطفی افزود: برای مثال، اخیرا با فروش کلیه ساختمان‌های مازاد حاصل از ادغام شرکت‌ها یا انتقال دفاتر شرکت‌ها به محل استقرار کارخانه‌ها پیش‌بینی شده است تا در پروژه ملی بزرگراه‌ها با وزارت راه و شهرسازی در جهت ارتقای امنیت مسافران جاده‌ای و گسترش زیرساخت‌ها برای توسعه متوازن و پایدار کشور مشارکت داشته باشیم. همچنین امیدواریم بتوانیم در پروژه‌های ملی با توجه به تخصص‌های مختلفی که در زیرمجموعه شستا وجود دارد و همچنین ماشین‌آلات پیشرفته‌ای که در اختیار داریم، بتوانیم با مشارکت دولت و بخش خصوصی در پروژه‌های بزرگ نقش‌آفرینی کنیم.

وی درباره ارزش کالاها و خدمات فروخته‌شده در شستا بیان کرد: براساس عملکرد واقعی شستا در قالب گزارش‌های مالی تلفیقی حسابرسی شده، جمع کل کالا و خدمات فروخته شده در شستا در سال منتهی به پایان خرداد امسال، مبلغ ۲۷ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان محقق شده است. بنابراین از مقایسه این مبلغ با ارزش کل تولید ناخالص داخلی کشور به قیمت جاری در سال ۹۵ به مبلغ ۲ میلیون و ۳۱۳ هزار و ۸۷۶ میلیارد تومان، سهم شستا از اقتصاد ملی حدود ۲/ ۱ درصد است؛ بنابراین اینکه گفته می‌شود سهم شستا از اقتصاد ملی حدود ۳۰ درصد است، کاملا اشتباه است. مدیرعامل شستا اضافه کرد: ارزش کل حاصل دارایی‌های شستا حدودا مبلغ ۳۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است که در مقایسه با ارزش کل بازار بورس، حدود ۷ تا ۱۰درصد طی سه سال گذشته در نوسان بوده است.

در گروه بانکی دیروز بانک سینا نیز از برنامه فروش دو زیرمجموعه به ارزش ۷۲۶ میلیارد تومان خبرداد.

بانک سینا نیز آگهی مزایده فروش ۱۰۰ درصدی سهام دو شرکت سهامی خاص به نام‌های مدیریت سرمایه‌گذاری کوثر بهمن و توسعه سینا را به ارزش ۷۲۶ میلیارد تومان اعلام کرد. بر‌اساس این گزارش، زمان بازگشایی پاکت‌های این دو مزایده ساعت ۱۰ صبح امروز اعلام شده که به ترتیب شامل ۱۰۰ میلیون و ۹۴۰ میلیون سهم است. قیمت پایه هر سهم سرمایه‌گذاری کوثر بهمن۵۲هزارو۸۸۱ریال و توسعه سینا۲۱۱۱ ریال و به ارزش ۵۲۸ و ۱۹۸ میلیارد تومان تعیین شده است. درگروه تجهیزات، شرکت پرحاشیه بورسی آذرآب زمان برگزاری مجمع عادی به‌طور فوق‌العاده را تعیین کرد.  با این اوصاف، سهامداران «فاذر» در ساعت ۱۵ روز پنج‌شنبه ۲۳ فروردین در ساختمان استانداری اراک برای تصویب صورت‌های مالی منتهی به اسفند سال ۹۵ به مجمع عادی به‌طور فوق‌العاده روانه می‌شوند. در گروه معدنی، سنگ‌آهن وارداتی در چین اخیرا باز هم کاهش یافته، چرا‌که چشم‌انداز آینده نزدیک بازار بدتر شده است. به گزارش فولاد ایران، آخرین قیمت جمعه اخیر برای سنگ آهن خلوص ۶۲ درصد با افت ۷۵/ ۱ دلاری، ۵/ ۶۹ دلار در هر تن سی اف آر چین بود. در بورس دالیان هم قیمت قرارداد سنگ‌آهن ماه می ‌یک دلار افت داشت و در بورس شانگهای قیمت قرارداد میلگرد ۳ دلار ارزان‌تر شد. جو بازار چندان مثبت نیست، چرا‌که عرضه فولاد از تقاضای آن پیشی گرفته است. با اینکه زمان محدودیت تولید کارخانه‌های چینی به اتمام رسیده بعید است تولید رشد چشمگیری داشته باشد، چون مازاد عرضه در بازار مشهود است. در گروه فلزی، نمادهای فولادی برخلاف لیدر خود مسیر رشد قیمت را در پیش گرفتند. به این ترتیب «فولاد» به‌عنوان نماینده این گروه، معاملات دیروز خود را با افت قیمت به پایان رساند و اثری کاهنده بر رشد شاخص کل بازار به جا گذاشت. در مقابل اما «کاوه» از همان ساعات ابتدایی معاملات با افزایش تقاضای معامله‌گران همراه شد و رشد ۵/ ۲ درصدی را تجربه کرد.  در گروه محصولات شیمیایی نیز خرید و فروش نمادهای متانولی در محدوده مثبت قیمتی با پیشروی «زاگرس» در حال انجام است.  در گروه دارویی، دیروز «برکت» از قصد شرکت برای فروش ۱۰۰هزار متر زمین این شرکت خبر داد. گروه خودرو در معاملات دیروز به لحاظ حجم و ارزش معاملات در صدر برترین گروه‌های صنعت قرار گرفت. در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن ارزش معاملات در بورس (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) به ۲۵۰میلیارد تومان و در فرابورس به ۲۴۲میلیارد تومان بالغ شد.