اقبال سهامداران عمده به نمادهای بانکی

بورس تهران در اولین روز کاری در سال جدید شاهد رشد ۱۳۶ واحدی نماگر اصلی خود بود. تغییر مالکیت‌های صورت گرفته در جریان معاملات این روز(یکشنبه هفته گذشته) نیز نشان از جابه‌جا‌یی ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومانی نقدینگی به نفع سهامداران حقوقی دارد. نماد بانک صادرات که در روزهای پایانی سال ۹۶ پس از توقفی ۲۰ ماهه به گردونه معاملات بازگشته بود، در اولین روز معاملاتی سال ۹۷ با صف ۴۵ میلیون سهمی در مرحله پیش گشایش روبه‌رو‌ شد و در همان دقایق ابتدایی معاملات موجب ارتقای شاخص سهام شد.

در ادامه معاملات اما به دلیل تغییرات بیش از ۲۰ درصدی قیمت سهم طی ۴ روز کاری، با توقف نماد معاملاتی روبه‌رو‌ شد.  با این وجود در همان زمان کوتاه، خالص تغییر مالکیت در این سهم معادل ۱۸ میلیون و ۹۰۰ هزار سهم به ارزش یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به نفع معامله‌گران حقوقی بازار بود. شرکت گروه مالی سپهر صادرات (سهامدار ۳ درصدی بانک صادرات) مهم‌ترین خریدار سهام این شرکت در روز یکشنبه بود که ۱۵ میلیون سهم «وبصادر» را خریداری کرد.  پس از آن نیز «فملی» بیشترین تغییر مالکیت به نفع حقوقی‌ها را شاهد بود. به این ترتیب نماد معاملاتی شرکت ملی صنایع مس ایران طی معاملات اولین روز کاری سال ۹۷ شاهد تغییر مالکیت ۲ میلیون سهمی به ارزش ۵۵۵ میلیون تومان به نفع معامله‌گران حقوقی بازار بود.

تداوم خرید حقوقی‌ها

طی معاملات روز دوشنبه، حقوقی‌ها بار دیگر از معامله‌گران حقیقی بازار سبقت گرفتند و خالص تغییر مالکیت نمادهای بورسی را به نام خود ثبت کردند. به این ترتیب تغییر مالکیت‌ به ثبت رسیده در جریان معاملات روز دوشنبه نشان از جابه‌جایی حدود ۱۰ میلیارد تومانی نقدینگی از سبد سهام حقیقی‌ها به پرتفوی معامله‌گران حقوقی دارد. در این میان باردیگر «وبصادر» در کانون توجه حقوقی‌ها قرار داشت و شرکت گروه مالی سپهر صادرات ۱۱۳ میلیون سهم دیگر از سهام بانک صادرات را به پرتفوی خود افزود. نماد تازه‌وارد سرمایه‌گذاری شفادارو دیگر نماد مورد توجه فعالان حقوقی بود.

 خالص خرید حقوقی‌ها در این نماد طی معاملات روز دوشنبه به ۵۴۰ میلیون تومان بالغ شد.  در این روز شرکت سرمایه‌گذاری توکافولاد اقدام به خریداری یک میلیون سهم «حتوکا» کرد.  در نماد معاملاتی شرکت تامین سرمایه امید نیز روز دوشنبه شاهد عرضه ۲۴ میلیون و ۵۵۰ هزار سهمی توسط صندوق سرمایه‌گذاری امید ایرانیان بودیم. در آنسوی بازار اما حقیقی‌ها بیشترین خرید خود را در نماد معاملاتی شرکت فولاد خوزستان ثبت کردند. به این ترتیب روز دوشنبه حدود ۲ میلیون و ۵۰۰‌هزار سهم «فخوز» به ارزش یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان از پرتفوی حقوقی‌ها به سبد سهام معامله‌گران حقیقی بازار منتقل شد.

دو نماد بانکی در صدر خرید سهامداران عمده

بازار سهام روز سه‌شنبه نیز با افزایش ۱۰۷ واحدی شاخص کل همراه شد. در این شرایط خالص تغییر مالکیت به میزان ۱۰ میلیارد تومان و به نفع معامله‌گران حقوقی بازار رقم خورد. دو نماد بانک صادرات و بانک تجارت در این روز بیشترین خالص خرید حقوقی‌ها را تجربه کردند. سرمایه‌گذاری شفادارو و فولاد خوزستان دیگر نمادهای مورد‌توجه فعالان حقوقی بازار طی معاملات روز سه‌شنبه بودند. در آنسوی معاملات روز سه‌شنبه شاهد فعالیت حقیقی‌ها در نماد معاملاتی شرکت‌های پتروشیمی فناوران، پتروشیمی خارک و حفاری شمال در مجموع به ارزش یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بودیم.

از نکات قابل‌توجه معاملات این روز عرضه ۹۴۰ میلیون سهم «وبصادر» توسط شرکت گروه مالی سپهر صادرات بود. این شرکت طی دو روز ابتدای هفته مورد بررسی مهم‌ترین‌ خریدار سهام این بانک بود. شرکت سرمایه‌گذاری پویا نیز در این روز ۴میلیون سهم «وپارس» را به پرتفوی خود افزود.

تحرک حقیقی‌ها در سمت خرید

بورس تهران آخرین روز کاری هفته گذشته را به سبب حمایت محسوس نمادهای فولادی و معدنی با رشد ۳۵/ ۰ درصدی شاخص کل پشت‌سر گذاشت و در یک قدمی ورود به کانال ۹۷هزار واحدی قرار گرفت. در این روز سهامداران حقیقی خالص تغییر مالکیت را به سمت خود تغییر دادند. به این ترتیب روز چهارشنبه ۸۰۰ میلیون تومان از پرتفوی حقوقی‌ها به سبد سهام معامله‌گران حقیقی بازار منتقل شد. در این روز بیشترین خالص خرید حقیقی‌ها در میان فلزی‌ها به میزان بیش از ۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان ثبت شد. بانکی‌ها نیز در این روز مورد توجه فعالان حقوقی قرار گرفتند. شرکت گروه مالی سپهر صادرات در این روز بار دیگر مهم‌ترین‌ خریدار «وبصادر» به میزان یک میلیارد و ۶۷ میلیون سهم بود.

بررسی‌های «دنیای‌اقتصاد» نشان می‌دهد در این روز بیشترین میزان خالص خرید معامله‌گران حقیقی به نماد معاملاتی شرکت فولاد خوزستان اختصاص داشت. به این ترتیب طی معاملات روز چهارشنبه، حدود ۶ میلیون سهم «فخوز» به ارزش ۳‌میلیارد تومان به پرتفوی حقیقی‌ها منتقل شد. پس از «فخوز» نیز بیشترین خالص خرید حقیقی‌ها در نماد معاملاتی فولاد مبارکه شکل گرفت. به‌طوری‌که خالص خرید حقیقی‌ها در نماد «فولاد» به بیش از ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار سهم به ارزش ۲‌میلیارد و ۲۰۰‌میلیون تومان رسید. در این میان دو بانک صادرات و پارسیان در کانون توجه حقوقی‌ها قرار داشتند.