در بازار دیروز مهم‌ترین‌ دلیل ترس بازار در کنار افت ۲درصدی بهای نفت برنت در شامگاه جمعه و همچنین ادامه نگرانی‌ها از مسائل سیاسی، نامه وزیر صنعت و معدن به معاون این وزارتخانه جهت بررسی پیشنهاد قیمت‌گذاری فولاد و فلزات رنگین در قالب لحاظ ارز مبادله‌ای بود. امری که نگرانی فعالان بازار را به دنبال داشت. این نامه که در صورت تصویب نهایی می‌تواند نرخ‌گذاری در بورس کالا را براساس نرخ ارز مبادله‌ای صورت دهد، سبب خواهد شد تا حداقل ۳۰درصد از فروش شرکت‌های تولیدی به‌صورت رانت راهی جیب خریداران شود. این امر همچنین به شرایط بحرانی شرکت‌های تولیدی خواهد افزود و می‌تواند هزاران میلیارد تومان رانت در مقابل مابه‌التفاوت نرخ ارز آزاد و مبادله‌ای ایجاد کند.

در همین حال دیروز در بازار ارز آزاد بهای هر دلار آمریکا در ورای مرز ۵هزار تومان تثبیت شد و به مرز ۵هزار و ۲۰۰تومان رسید.در این شرایط دیروز شاخص کل با افت ۴/ ۰ درصدی ناشی از افت قیمت نمادهای بزرگی از جمله فولاد مبارکه، هلدینگ نفت و گاز پارسیان و پالایشگاه‌های تهران و بندرعباس مواجه شد. شاخص کل هم‌وزن نیز با کاهش ۶۱ واحدی عدد ۱۷ هزار و ۲۷۲ واحد را به نمایش گذاشت.دیروز در گروه واسطه گری‌های مالی، ۶۶/ ۱ درصد از سهام شرکت بورس اوراق بهادار تهران از طرف کارگزاری آگاه به‌طور یکجا و نقد به قیمت پایه هر سهم ۳۷۵ تومان عرضه شد که در قیمت پایه معامله شد.در گروه معدنی، روزهای گذشته بازار سنگ‌آهن وارداتی در چین در جو تعطیلات چند روزه بود و آخرین قیمت سنگ‌آهن خلوص ۶۲ درصد وارداتی ۶۳ دلار هر تن خشک سی اف آر رسید. به گزارش فولاد ایران، قرارداد سوآپ ماه مه ‌نیز ۳/ ۶۲ دلار بود که تنها ۱۵ سنت افت داشت. بازار چین ۵ تا ۷ آوریل در تعطیلات بود که بر روند بازار اثر گذاشت.

 در کل چشم‌انداز بازار سنگ‌آهن در ابهام به سر می‌برد و برخی انتظار دارند روزهای آتی پس از تعطیلات موجی از خریدهای سنگ‌آهن انجام شود. از آنجا که موجودی فولاد بازار هم اخیرا افت داشته، افزایش خرید سنگ‌آهن دور از انتظار نیست.در گروه بیمه‌ای دیروز اعلام شد، حق بیمه شخص ثالث ۱۰ درصد افزایش یافته است. براساس جداول منتشر شده بیمه مرکزی، حق بیمه پایه سالانه انواع وسایل نقلیه برای بیمه اجباری خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه در سال ۹۷ با توجه به تعیین خسارت ۳۰۸ میلیون تومانی تعهدات بدنی (دیه) و ۷/ ۷ میلیون تومانی تعهدات مالی نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد افزایش یافته است.

در جداول منتشر شده حق بیمه وسایل نقلیه کمتر از چهار سیلندر ۸۳۶ هزار تومان، پیکان، پراید و سپند ۹۹۰ هزار تومان، سایر وسایل نقلیه چهار سیلندر یک میلیون و ۱۶۳ هزار و ۸۰۰‌تومان و بیش از چهار سیلندر یک میلیون و ۳۰۲ هزار و ۴۰۰‌تومان تعیین شده است.در گروه خودرویی رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی از پیش‌بینی تسهیلات ۳۲ هزار میلیارد تومانی نوسازی در سال جاری خبر داد. محمدرضا نجفی منش از پیش‌بینی تسهیلات ۳۲ هزار میلیارد تومانی نوسازی در سال جاری خبر داد و با تاکید بر اینکه از این میزان عدد مشخصی برای صنعت قطعه پیش‌بینی نشده گفت: به هر میزان تقاضایی که برای دریافت این تسهیلات وجود داشته باشد، امکان پرداخت وجود خواهد داشت و محدودیتی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه شرایط استفاده از تسهیلات نوسازی برای همه قطعه سازان فراهم است، گفت: هرچند این حرکت از سال گذشته آغاز شده اما تاکنون هیچ قطعه‌سازی موفق به دریافت این تسهیلات نشده است. دلیل این امر روند دشوار و طولانی دریافت تسهیلات نوسازی است، مشکل بزرگی که در استفاده از این تسهیلات برای قطعه سازان وجود دارد، وثیقه و ضمانت دریافت بوده که لازم است در سال جاری اقداماتی در جهت تسهیل این امر انجام شود.این فعال حوزه قطعه‌سازی با تاکید بر اینکه به‌طور قطع روند دریافت تسهیلات و نوسازی واحدها، فرآیندی زمانبر است، گفت: لازم است قطعه سازان اقدامات لازم را برای نوسازی واحدهای خود انجام دهند. نوسازی واحدها منجر به ارتقای کیفیت و روزآمدی کالاها خواهد شد اما در عین حال نباید به اثرگذاری آن بر قیمت تمام شده و کاهش آن نیز بی‌توجه بود.

در این گروه آمار تولید و فروش ۱۲ ماهه سال گذشته ایران خودرو با تولید ۷۰۵ هزار و ۳۰۷ دستگاه و فروش ۷۰۳ هزار و ۲۰۹ دستگاه همراه شد.در گروه پتروشیمی قیمت متانول CFR هند در روز جمعه با ۳۸‌دلار افزایش نسبت به پنج‌شنبه قبل به ۴۲۲ دلار رسید. بازار هند به ویژه در این هفته با عرضه‌های محدود مواجه بود. ایران بزرگترین صادرکننده متانول به هند است.همچنین شرکت پتروشیمی زاگرس کارخانه شماره ۲ خود در عسلویه با ظرفیت تولید ۶۵/ ۱ میلیون تن در سال را در روز یکشنبه به منظور اجرای برنامه‌های تعمیرات و نگهداری به مدت ۵۰ روز تعطیل خواهد کرد. این در حالی است که پتروشیمی فن‌آوران نیز تولید کارخانه یک میلیون تنی خود را در ۲۰ آوریل و به مدت ۲۰ تا ۳۰ روز جهت اجرای تعمیرات و نگهداری متوقف خواهد کرد.

قیمت متانول CFR چین نیز با ۵ دلار کاهش نسبت به پنج‌شنبه قبل به ۳۶۵ دلار در هر تن رسید. بازار چین در هفته گذشته، هفته تجاری تقریبا کوتاهی را به دلیل تعطیلات Qing Ming Jie که از چهارشنبه شروع شده بود، پشت سر گذاشت.در گروه معدنی توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه، پیشنهاد هیات‌مدیره به مجمع عمومی فوق‌العاده درخصوص افزایش سرمایه را اعلام کرد. براساس این تصمیم سرمایه «میدکو» از مبلغ ۲۳ هزار و ۷۶۰ میلیارد ریال به مبلغ ۳۶ هزار میلیارد ریال (معادل ۵۲ درصد)، افزایش خواهد یافت. این افزایش سرمایه از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی به منظور سرمایه‌گذاری و اجرای پروژه‌های عظیم تولید فلزات اساسی انجام خواهد شد.در مجموع بازار دیروز بازاری ضعیف و کم‌حجم بود که در آن ارزش معاملات در بورس(با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) به ۱۴۲میلیارد تومان و در فرابورس به ۱۵۰ میلیارد تومان رسید.