معاملات دیروز فرابورس ایران درحالی به اتمام رسید که فولاد هرمزگان جنوب، پتروشیمی مارون، هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه و پالایش نفت لاوان با تاثیر منفی به ترتیب ۱۱/ ۲، ۴/ ۱، ۱۷/ ۱ و ۰۶/ ۱ واحدی بیشترین نقش را در افت آیفکس بر عهده داشتند. همچنین بیشترین افزایش قیمت در این روز نیز به نام نمادهای مربوط به شرکت‌های بیمه کوثر، سرمایه‌گذاری مسکن زاینده‌رود و گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان ثبت شد. در مقابل، نمادهای مربوط به شرکت‌های بازرگانی و تولیدی مرجان‌کار، شیر پاستوریزه پگاه فارس و سرمایه‌گذاری تدبیرگران فارس و خوزستان بیشترین کاهش قیمت این روز را به خود دیدند.

همگام با صنایع فرابورسی

رصد معاملات روز گذشته صنایع فرابورس نیز از افت شاخص قیمت‌ها حکایت می‌کند. دیروز ۲۲ صنعت از صنایع ۲۴گانه فرابورسی با کاهش شاخص مواجه شد و فقط شاخص ۲ صنعت با رشد بسیار پایین (تقریبا معادل صفر) مواجه شدند تا یکی از بدترین روزها برای صنایع رقم بخورد. در این میان، گروه‌های سایر محصولات کانی غیر‌فلزی، خودرو و ساخت قطعات و یارانه به ترتیب در رتبه‌های اول تا سوم فهرست صنایع با بیشترین نزول شاخص قرار گرفتند. در بین گروه‌های بزرگ به لحاظ ارزش بازاری نیز فلزات اساسی با ثبت افت ۲ درصدی در شاخص قیمتی، بیشترین افت را داشت و پس از آن گروه‌های پالایشی و سپس پتروشیمی با کاهش یک و ۴/ ۰ درصدی، در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. در مقابل، تنها معاملات گروه‌های محصولات کاغذی و سیمان با رشد بسیار اندک (رشد کمتر از یک ده‌هزارم درصدی) مواجه شدند. در معاملات دیروز فرابورس، بیش از نیمی از جریان نقدینگی بازارهای اول و دوم در دو صنعت محصولات شیمیایی و فلزات اساسی به گردش درآمد. همچنین گروه‌های محصولات غذایی و آشامیدنی، انبوه‌سازی و املاک و مستغلات، حمل و نقل و فرآورده‌های نفتی به ترتیب در رتبه‌های سوم تا پنجم جدول صنایع فرابورسی با بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند. به‌طور کلی، ترکیب تقاضا در مقیاس صنایع در کنار افت شاخص کل طی معاملات دیروز حاکی از افت قابل‌توجه تقاضای سهام در دو بازار اول و دوم است.

توازن خرید سهامداران حقیقی و حقوقی

در میان رویدادهای روز گذشته در بازارهای اول و دوم، شاهد تغییر مالکیت اندک سهام به نفع سهامداران حقیقی بودیم. به عبارتی با وجود اینکه سهامداران حقوقی نسبت به سهامداران حقیقی حدود ۹ میلیون سهم بیشتر خریدند، اما خالص ارزش تغییر مالکیت سهام، حدود ۶۰ میلیون تومان به نفع حقیقی‌ها بود. در این بین سهامداران حقوقی این دو بازار بیشترین خالص خرید را به ترتیب در سهام شرکت‌های تبرک، شرکت آهن و فولاد ارفع و آتیه داده‌پرداز به ثبت رساندند. در مقابل بیشترین خالص خرید از سوی سهامداران حقیقی در نماد شرکت‌های پتروشیمی زاگرس، ریل پردازسیر و زرین معدن آسیا به ثبت رسید.

اخراج ۱۸ شرکت از بازار پایه «ب»

طبق اعلام سازمان فرابورس، ۱۸ شرکت به دلیل عدم احراز حدنصاب ضریب نقد‌شوندگی حضور در تابلوی پایه «ب»، به بازار پایه «ج» تبعید شدند. سازمان فرابورس با انتشار اطلاعیه‌ای رسما اعلام کرد ۱۸ شرکت صنایع پتروشیمی دهدشت، پشم‌بافی توس، سرمایه‌گذاری توسعه عمران زاگرس، تولیدی پلاستیک شاهین، پتروشیمی امیرکبیر، سیمان ممتازان کرمان، ورزیران، نیوپان ۲۲ بهمن، هنکل پاک‌وش، تامین مسکن جوانان، تولید خاک‌نسوز استقلال آباده، جوش و اکسیژن ایران، سرمایه‌گذاری ارزش‌آفرینان، قند ارومیه، کارخانجات پشم‌بافی افشار یزد، مالیبل سایپا، آرتاویل‌تایر و مهندسی فیروزا به دلیل عدم احراز حدنصاب ضریب نقدشوندگی به بازار پایه «ج» منتقل می‌شوند. در اطلاعیه معاون پذیرش ناشران فرابورس، همچنین آمده است: ۸ شرکت پتروشیمی فسا، شیمیایی رنگین، بیمه سرمد، شیرین دارو، سولیران، لیزینگ آریا‌دانا، فرآورده‌های سیمان شرق و پتروشیمی داراب هم در بازار پایه «ب» ماندنی شدند.

رصد بازارهای «اخزا» و «تسه»

روز گذشته نیز همچون روز شنبه باوجود فضای منفی حاکم بر معاملات سهام فرابورسی، شاهد بهبود حجم و ارزش معاملات در بازار اوراق با درآمد ثابت بودیم. به عبارت دقیق‌تر، ارزش معاملات با درآمد ثابت طی روز گذشته به رقم ۱۶۸ میلیارد تومان رسید. در این بین، جریان نقدینگی در بازار اوراق خزانه با رشد ۹۰ درصدی نسبت به معاملات روز شنبه، به سطح ۷۹ میلیارد تومان رسید. برآیند معاملات، از جابه‌جایی‌ حدود یک میلیون و ۹۰۰ هزار ورقه از اوراق مشارکت، اجاره و اوراق خزانه در هزار و ۱۹۶ نوبت معاملاتی به ارزش تقریبی ۱۷۰ میلیارد تومان حکایت دارد. میانگین نرخ سود موثر ۱۶ مرحله از اوراق خزانه نیز در پایان معاملات روز گذشته در سطح ۳/ ۲۱ درصد به ثبت رسید.

همچنین دیروز شاهد رشد قیمت  بالای یک درصد اکثر نمادهای امتیاز تسهیلات مسکن بودیم. البته حجم و ارزش معاملات این گروه طی روز گذشته در مقایسه با روز شنبه، افت ۱۶ درصدی داشتند. به عبارتی دیروز حدود ۵۲ هزار امتیاز تسهیلات مسکن به ارزش حدود ۳ میلیارد تومان بین فعالان این بازار دست‌به‌دست شد. در این میان، اوراق تسهیلات مسکن مهر ۹۵ با افت ۵ درصدی مواجه شد و به قیمت ۶۰ هزار و ۱۵۹ تومان معامله شد. در مقابل، اوراق تسهیلات مسکن فروردین ۹۶ با رشد ۶/ ۲ درصدی، به قیمت ۵۸ هزار و ۹۳۰ تومان رسید.