چهره متفاوت فاینکس 2018

شاپور محمدی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت‌وگو با خبرگزاری «سنا» درخصوص یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه گفت: از چند جهت می‌توان پیش‌بینی کرد که نمایشگاه امسال می‌تواند دستاوردهای بسیار خوبی داشته باشد. تجارب ارزشمند نمایشگاه دوره قبل به علاوه افزایش حجم و ارزش معاملات در سال ۹۶ از مواردی است که چشم اندازها نسبت به فاینکس ۲۰۱۸ را مثبت می‌کند. وی در ادامه به ویژگی‌های موثر نمایشگاه اشاره کرد و گفت: افزایش ارتباطات را می‌توان یکی از ویژگی‌های موثر نمایشگاه اعلام کرد. از سوی دیگر این نمایشگاه سواد سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه را افزایش خواهد داد. در این حالت، مردم به این سطح از دانش می‌رسند که خرید و فروش سهام را با ریسک پایین‌تری انجام دهند.

وی درخصوص حضور قابل توجه بازار پول نسبت به سال گذشته در نمایشگاه و محکم‌تر شدن حلقه ارتباطی سه بازار سرمایه، پول و بیمه اظهار کرد: بازار سرمایه باید بتواند تعامل بسیار قوی با دو بازار بانک و بیمه داشته باشد، چرا که این بازارها مکمل یکدیگر هستند و رقیب به شمار نمی‌روند. محمدی با تاکید بر اینکه این سه بازار کنار هم می‌توانند یک پرتفوی خوب تشکیل دهند، افزود: ممکن است یک نفر بیمه عمر خریداری کند و واحد صندوق سرمایه‌گذاری (یونیت) هم داشته باشد. در این حالت می‌توان شرایطی را فراهم آورد که با همکاری صنعت بیمه محصول مشترکی طراحی کرد که بیمه عمر قابل تبدیل به واحد صندوق سرمایه‌گذاری به وجود بیاید. وی درخصوص رابطه بازار پول و سرمایه گفت: بازار سرمایه همچنین می‌تواند با بازار پول ابزارهای مشترک تعریف کند؛ بحث حاشیه سود « Margin bank » و فروش استقراضی «Short sell » از مباحثی است که بازار سرمایه و بازار پول در کنار یکدیگر می‌توانند به خوبی آن را پیش ببرند.

وی همچنین در زمینه حضور سایر کشورها در این گردهمایی بزرگ مالی گفت: در این خصوص شرکت اطلاع‌رسانی و خدمات بورس با کشورهای مختلف و نهادهای ناظر هماهنگی‌هایی را صورت داده و تعدادی از این کشورها در نمایشگاه حضور خواهند داشت. همچنین دهمین نشست بازار سرمایه با حضور شرکت‌کنندگانی از کشورهای افغانستان، پاکستان، سوریه، مالزی، سنگاپور، فلسطین، مونته‌نگرو، عراق، یونان، روسیه و انگلیس در روزهای ۲۶ و ۲۷ فروردین برگزار می‌شود که این نشان از تعامل ایران با نهادهای ناظر بین‌المللی دارد.  محمدی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به حضور شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها در نمایشگاه امسال گفت: سازمان بورس از حضور گسترده و پررنگ شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها در نمایشگاه حمایت می‌کند. با این وجود برخی از این شرکت‌ها با مشکلاتی مواجه شدند که مربوط به بحث ثبت شرکت‌ها است و سازمان بورس در تلاش است با کمک به این شرکت‌ها، حضور موثری از استارت‌آپ‌ها را در نمایشگاه امسال رقم بزند.

نگاهی به برنامه‌های سال ۹۷

دیدار نوروزی مدیران ارشد بازار سرمایه عصر روز دوشنبه با حضور فعالان بازار تشکیل شد. این نشست با اظهارات شاپور محمدی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادارهمراه شد. سکاندار بورس ضمن تشریح اقدامات صورت گرفته از سوی سازمان بورس در سال ۹۶ به بررسی اهداف و استراتژی‌های سال جدید پرداخت. به گزارش «دنیای اقتصاد»، رئیس سازمان بورس در ادامه به اقدامات مهم صورت گرفته در سال گذشته اشاره کرد و گفت: به‌روز‌رسانی و بهره‌برداری از سامانه معاملات، بهره‌برداری از سامانه جدید نظارت موسوم به سامانه «اسمارت»، راه‌اندازی کدال ۳۶۰‌درجه و سامانه اطلاع رسانی تکالیف ناشران بورسی از مهم‌ترین سامانه‌های ایجاد شده در سال گذشته بود.

محمدی در ادامه توضیح داد: سال گذشته بهره‌برداری اولیه از سامانه معاملات آغاز شد و امسال نیز قرار است سامانه فرابورس به بهره‌برداری برسد. در این راستا و همچنین بر مبنای حمایت از شرکت‌های داخلی، سامانه معاملاتی جدید را به کمک دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی عملیاتی خواهیم کرد. به گفته محمدی، ایجاد حد اعتباری، اجرای دستورالعمل توقف و بازگشایی نمادها و اصلاح توقف‌های بلندمدت و بازگشایی نماد بانک‌ها از دیگر اقدامات مهم سازمان بورس در سال گذشته بود. وی در ادامه درخصوص بازگشایی نمادهای بانکی توضیح داد: بازگشایی نمادهای بانکی از تعهدات اولیه ما بود که خوشبختانه محقق شد. در حال حاضر نیز اکثر نمادهای بانکی به جز یکی دو مورد باز هستند. این در حالی است که پیگیری‌ها برای بازگشایی دیگر نمادهای بانکی متوقف را نیز در امسال خواهیم داشت.

محمدی در ادامه اظهاراتش به مهمترین برنامه‌ها و اهداف برای سال جاری اشاره کرد و گفت: عملیاتی کردن حساب معاملاتی کارگزاران، اصلاح و یکسان‌سازی اساسنامه صندوق‌های سرمایه‌گذاری، اصلاح دستورالعمل خرید اعتباری، تدوین برنامه جامع پیشگیری از تخلفات، تدوین دستورالعمل صندوق املاک و مستغلات، بازنگری در آیین نامه انضباطی و یکسان‌سازی دستورالعمل ثبت‌های حسابداری کارگزاران، رسیدگی به موارد مهمی همچون دامنه نوسان و حجم مبنا، تدوین دستورالعمل اوراق وکالت و اوراق جعاله، تدوین دستورالعمل قراردادهای آتی و اختیار معامله روی سبد سهام و تدوین دستورالعمل فروش استقراضی از جمله این برنامه‌ها خواهد بود.

سکاندار بورس در ادامه به اقدامات در دست برای حوزه بین‌المللی اشاره کرد و گفت: پیگیری جدی برای تاسیس بورس بین‌المللی را داریم. در این راستا راه‌اندازی تابلوی معاملات ارزی در بورس کیش در آینده نزدیک صورت خواهد گرفت. محمدی در ادامه افزود: پیاده‌سازی گزارشگری بر مبنای گزارش‌های مالی بین‌المللی بر اساس IFRS از دیگر اقدامات در این حوزه خواهد بود. همچنین عضویت دائم بورس در نهادهای بین‌المللی را درسال جاری پیگیری خواهیم کرد. وی در ادامه خاطر نشان کرد: شرکت سپرده‌گذاری مرکزی امسال اولین مجمع الکترونیکی را برگزار خواهد کرد. به گفته محمدی، شناسایی فاز دوم گلوگاه‌های فساد پیرامون حوزه نهادهای مالی و ناشران، پیاده‌سازی سامانه مدیریت ریسک نامک، تکمیل پروژه سامانه ساتنا، راه‌اندازی پرتال جامع آموزش سرمایه‌گذاران در راستای ارتقای سواد مالی،تدوین برنامه جامع آموزش در بازار سرمایه،طراحی و راه‌اندازی سیستم مدیریت استعداد، بهبود سامانه سکنا، عملیاتی کردن و توسعه سامانه معاملاتی جدید به کمک دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش بنیان داخلی از دیگر موارد مورد نظر در سال جاری است.

وعده‌های مهم سکاندار بورس

محمدی در ادامه و در پاسخ به سوالات مطرح شده از سوی فعالان بازار، با مواردی موافقت کرد و وعده‌هایی برای اجرای آنها داد. موافقت با درخواست بازنگری در هزینه‌های شرکت‌های کارگزاری، پیگیری مکاتبات با بانک مرکزی جهت دریافت مجوز کارگزاران زیرمجموعه بانک‌ها برای تاسیس صندوق‌های سرمایه‌گذاری، بررسی تمکن مالی خریداران شرکت‌ها در کمیسیون تخصصی شورای عالی بورس و تدوین قانون حاکمیت شرکتی در بورس و فرابورس از جمله این وعده‌ها بود.