جزئیات بیشتر از جابه‌جایی‌های هفته گذشته

بررسی جزئیات جابه‌جایی‌ها نشان از آن دارد که از دومین هفته بهمن ماه(یازدهمین هفته متوالی معاملات) جابه‌جایی سهام در مقیاس هفتگی به نفع مالکان حقوقی تغییر کرده است. شناسایی فرصت خرید از یکسو و همچنین حمایت از برخی سهام، سبب شد تا معامله‌گران حقوقی‌، خریدهای قابل‌توجهی را در هفته منتهی به پایان ۲۲ فروردین‌ماه به ثبت رسانند. به‌طوری‌که خالص خرید حقوقی‌ها هفته گذشته به ۱۱۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان رسید. در حالی بازار سهام معاملات روز شنبه را با نوسان منفی ۳۷۱ واحدی شاخص کل پشت سر گذاشت که نخستین افت نماگر بورس در سال ۹۷ به ثبت رسید. در این روز حدود ۱۴ میلیارد تومان نقدینگی از سبد سهامداران حقیقی به پرتفوی معامله‌گران حقوقی منتقل شد. در این میان، نمادهای بانک صادرات، گل‌گهر و ایران‌خودرو بیشترین خرید را از سوی سهامداران حقوقی بازار تجربه کردند. این روند در جریان معاملات روز یکشنبه با رشد قابل‌توجهی ادامه یافت. به‌طوری‌که خالص خرید حقوقی‌ها در این روز به حدود ۴۳‌میلیارد تومان افزایش یافت. در این میان، ضمن توجه به نمادهای خریداری‌شده در روز شنبه، حقوقی‌ها به خرید سهام ایران ترانسفو نیز تمایل نشان داده و خالص خرید بیش از ۳/ ۵ میلیارد تومانی را در این نماد به ثبت رساندند. در این میان بیشترین خرید از سوی شرکت صنعت و تجارت آداک که سهامدار ۰۳/ ۲۹ درصدی «بترانس» است، دنبال شد. تغییر مالکیت‌های صورت گرفته در جریان معاملات روز دوشنبه در حالی در مسیر پرتفوی حقیقی به حقوقی ادامه یافت که در این روز حجم جابه‌جایی‌ها در مقایسه با روزهای قبل بسیار کمتر بود. البته در بخش دیگر بازار، شاهد تقویت خریدهای صورت گرفته از سوی سهامداران خرد بازار بودیم. این موضوع سبب شد تا برآیند جابه‌جایی با حجم کمتری نسبت به روزهای قبل ادامه یابد. در نهایت ثبت خالص خرید ۶/ ۲ میلیارد تومانی در کارنامه معامله‌گران حقوقی را شاهد بودیم. بیشترین حجم جابه‌جایی‌ها در این روز مربوط به خریدهای صورت گرفته در نمادهای بانکی و همچنین ایران خودرو بود. در مقابل سهامداران حقیقی به خرید سهام فولاد مبارکه اصفهان و نمادهای پتروشیمی تمایل نشان دادند. در این میان، خالص خرید ۲/ ۷ میلیارد تومانی در نماد‌ «فولاد»، ۶/ ۳ میلیارد تومانی در نماد «شفن» و ۸/ ۱ میلیارد تومانی در نماد «شاراک» توسط سهامداران خرد به ثبت رسید.

بازار و شوک دلار

بازار سهام در حالی معاملات روز سه‌شنبه را با شوک ناشی از تک‌نرخی شدن ارز پشت سر گذاشت که مالکان حقوقی همچنان با قدرت در سمت خرید سهام ظاهر شدند. در این روز، شاهد ثبت جابه‌جایی حدود ۱۵ میلیارد تومانی نقدینگی از سبد سهامداران حقیقی به پرتفوی معامله‌گران حقوقی بودیم.  سهامداران حقوقی در این روز ضمن تداوم توجه و حمایت از سهام بانکی، خریدهای قابل توجهی را در گروه فلزی و فولادی به ثبت رساندند. همچنین مالکان حقوقی در این روز در نمادهای خودرویی بیشتر فروشنده بودند تا خریدار. البته در این میان، نماد سایپا با خرید ۵۰۰ هزار سهم توسط شرکت سرمایه‌گذاری گروه صنعتی رنا روبه‌رو‌ شد. ضمن اینکه ۵۰۰ هزار سهم دیگر این نماد خودرویی را نیز شرکت توسعه سرمایه رادین خریداری کرد. در نماد گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان نیز عرضه سهم از سوی بانک پارسیان ادامه یافت. به‌طوری که این سهامدار حقوقی روز سه‌شنبه نیز بیش از ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار سهم «خگستر» را به فروش رساند.

به این ترتیب، در جریان روز سه‌شنبه بیشترین خرید حقوقی‌ها در نماد فولاد خوزستان با جابه‌جایی بیش از ۳ میلیارد تومانی نقدینگی در مسیر حقیقی به حقوقی صورت گرفت. توسعه معادن روی ایران و چادرملو نیز از دیگر نمادهای مورد توجه حقوقی‌ها در این بازار بودند که هر کدام خالص خریدی در محدوده ۳ میلیارد تومان را تجربه کردند.  همچنین در نماد «کروی» خرید سنگین سهام از سوی سهامدار عمده شرکت به ثبت رسید. به این ترتیب شرکت گسترش سرمایه‌گذاری تک تار به‌عنوان سهامدار عمده «کروی»، اقدام به افزودن یک میلیارد سهم این شرکت به پرتفوی خود کرد. در نهایت با حفظ و تثبیت جایگاه سهامدار عمده در این نماد، درصد مالکیت خود را به ۰۳/ ۵۰ درصد افزایش داد. همچنین در این روز، خرید ۹ میلیون سهم دیگر از سهام «کروی» از سوی صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه زرین‌شهر به ثبت رسید. این صندوق در جریان معاملات روز چهارشنبه نیز خرید خود در سهام مزبور را تکرار کرد و ۵/ ۱ میلیون سهم دیگر را به پرتفوی خود افزود.

تغییر مالکیت‌۳۸ میلیارد‌تومانی در پایان هفته

روند تغییر مالکیت‌های به ثبت رسیده در جریان معاملات روز چهارشنبه با جابه‌جایی ۳۷ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان در مسیر پرتفوی حقیقی به حقوقی به پایان رسید. در این روز، بیشتر خریدهای صورت گرفته به نماد ایران خودرو تعلق داشت که با جابه‌جایی ۳/ ۳ میلیارد تومانی نقدینگی، از سبد سهامداران حقیقی این نماد به پرتفوی مالکان حقوقی آن دنبال شد.  بانک صادرات و فولاد مبارکه نیز از دیگر نمادهای مورد توجه معامله‌گران حقوقی‌ در بازار روز چهارشنبه بودند که هر کدام به ترتیب با خالص خریدی معادل ۲/ ۳ و ۳ میلیارد تومان همراه شدند. در مقابل سهامداران حقیقی بیشترین خرید را در نماد واسپاری ملت به ثبت رساندند که با جابه‌جایی ۴۴۰ میلیون تومانی در مسیر حقوقی - حقیقی دنبال شد. در این راستا گروه مالی ملت به‌عنوان سهامدار عمده «ولملت» اقدام به عرضه ۵۰۰ هزار سهم کرد.

خریدهای پرحجم در نمادهای بانکی

همان‌طور که عنوان شد در مجموع هفته گذشته بیش از ۱۱۲ میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی معامله‌گران حقیقی به حقوقی منتقل شد که حدود ۳۰ درصد از این رقم به خریدهای صورت گرفته در نمادهای گروه بانکی اختصاص داشت.

پس از بازگشایی نمادهای بانک صادرات و پارسیان در اواخر اسفندماه سال گذشته، در اکثر روزها شاهد خرید و جمع‌آوری سنگین سهم از سوی بازارگردان‌های این نمادها بودیم. این امر طی هفته گذشته نیز تکرار شد و عاملی در جهت جلوگیری از افت قیمت سهام مزبور شد. به‌طوری‌که، نماد بانک صادرات نوسان صفر درصدی را در مجموع هفته تجربه کرد و در همان نرخ ۶۲۲ ریال ثابت ماند. به این ترتیب، «وبصادر» بیشترین خالص خرید را از سوی حقوقی‌ها در هفته گذشته تجربه کرد. به عبارت دقیق‌تر، تغییر مالکیت ۱۸ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومانی نقدینگی از سبد سهامداران حقیقی این نماد به پرتفوی معامله‌گران حقوقی‌ آن به ثبت رسید. در این راستا گروه مالی سپهرصادرات به همراه صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی سپهرآتی خوارزمی بیشترین خرید را در نماد «وبصادر» داشتند. به‌طوری‌که در مجموع حدود ۳۳۰ میلیون سهم را در هفته خریداری کردند.  روندی مشابه در نماد بانک تجارت و پارسیان دنبال شد؛ در این میان خالص خرید حقوقی‌ها در نماد «وتجارت» به بیش از ۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان رسید. بخش عمده‌ای از این خریدها توسط صندوق بازارگردانی این بانک یعنی صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی تجارت ایران صورت گرفت. به‌طوری‌که در مجموع هفته بیش از ۱۰۵ میلیون سهم بانک تجارت را جمع‌آوری کرد. این حمایت‌ها هرچند جلوگیری از افت قیمت سهم را به دنبال داشت، اما تنها نوسان مثبت یک ریالی در کارنامه هفتگی «وتجارت» به ثبت رسید. شرکت سرمایه‌گذاری پویا نیز به‌عنوان حقوقی فعال در نماد بانک پارسیان در تمامی روزهای هفته به حمایت از سهم پرداخت؛ «وپارس» که وضعیت نسبتا مطلوب‌تری از دو بانک دیگر داشت، توانست بازدهی مثبت ۵/ ۰ درصدی را در هفته گذشته به نمایش گذارد. در این میان همان‌طور که عنوان شد شرکت سرمایه‌گذاری پویا که سهامدار ۳۸/ ۲ درصدی «وپارس» است، بیشترین فعالیت را در این نماد داشت. به‌طوری‌که این حقوقی حدود ۲۰ میلیون سهم مزبور را در هفته گذشته خریداری کرد. در نهایت تغییر مالکیت ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی را در مسیر پرتفوی معامله‌گران حقیقی به حقوقی «وپارس» شاهد بودیم.

10-01