رصد صنایع فرابورسی

رصد معاملات روز گذشته صنایع فرابورس از افت شاخص قیمت‌ها در بازارهای اول و دوم حکایت می‌کند. دیروز ۱۴ صنعت از صنایع ۲۴گانه فرابورسی با افت قیمت مواجه شدند. در مقابل، در ۹ صنعت با رشد قیمتی مواجه بودیم. شاخص صنعت سیمان نیز بدون تغییر ماند. در این بین، گروه‌های خرده فروشی، زراعت و محصولات کاغذی با نزول به ترتیب ۹/ ۴، ۶/ ۲ و ۴/ ۲ درصدی در رتبه‌های اول تا سوم فهرست صنایع با بیشترین کاهش شاخص قرار گرفتند و در مقابل، گروه‌های پیمانکاری صنعتی، سرمایه‌گذاری‌ها و هتل با صعود به‌ترتیب ۹/ ۴، ۱/ ۴ و ۲ درصدی در رتبه‌های اول تا سوم فهرست صنایع با بیشترین رشد شاخص قرار گرفتند. در بین گروه‌های بزرگ- به لحاظ ارزش بازار- نیز شاخص گروه پتروشیمی با رشد یک درصدی روبه‌رو‌ شد درحالی‌که گروه‌های پالایشی و فلزات افت حدود یک درصدی را ثبت کردند. همچنین در معاملات دیروز فرابورس، حدود ۶۰‌درصد جریان نقدینگی بازارهای اول و دوم در صنایع فلزات اساسی و محصولات شیمیایی به گردش درآمد.

پیشتازی حقیقی‌ها در خرید

در میان رویدادهای دیروز در بازار اول و دوم، شاهد تغییر خالص مالکیت سهام به نام سهامداران حقیقی بودیم. به عبارت دقیق‌تر، حدود ۳۴ میلیون و ۵۶۰ هزار سهم به ارزش ۵ میلیارد و ۸۳۰ میلیون تومان در پایان معاملات دیروز از سبد سهام اشخاص حقوقی به پرتفوی سهامداران حقیقی منتقل شد. سهامداران حقیقی این دو بازار بیشترین خالص خرید را به ترتیب در سهام شرکت‌های سهامی ذوب‌آهن اصفهان، توسعه و عمران استان کرمان و معدنی کیمیای زنجان گستران به ثبت رساندند. در مقابل، بیشترین خالص خرید از سوی سهامداران حقوقی در نماد شرکت‌های پتروشیمی زاگرس، گروه کارخانجات صنعتی تبرک و کشت و صنعت شهدای ناب خراسان به ثبت رسید.

از اخزا و تسه چه خبر؟

دیروز برخلاف روند مثبت معاملات فرابورسی، شاهد افت ارزش معاملات در بازار اوراق با درآمد ثابت بودیم. ارزش معاملات اوراق بادرآمد ثابت طی روز گذشته به رقم ۱۵۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان رسید. در این بین، جریان نقدینگی در بازار اوراق خزانه در سطح ۵۹ میلیارد تومان ایستاد. برآیند معاملات از جابه‌جایی حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار اوراق مشارکت، اجاره و اوراق خزانه در هزار نوبت معاملاتی به ارزش تقریبی ۱۵۵ میلیارد تومان حکایت دارد. میانگین نرخ سود موثر ۱۶ مرحله از اوراق خزانه نیز در پایان معاملات روز گذشته در سطح ۷/ ۲۱ درصد به ثبت رسید. همچنین طی روز گذشته حدود ۶۵ هزار امتیاز تسهیلات مسکن به ارزش حدود ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بین فعالان این بازار دست‌به‌دست شد.