در یک جمع‌بندی کلی می‌توان چهار بازی‌ساز اصلی بورس در آینده را به شرح زیر برشمرد. نرخ دلار: صعود نرخ دلار طی سال گذشته و مجددا اعلام نرخ دستوری ۴۲۰۰ تومانی برای آن طی روزهای اخیر یکی از نقاط ابهام در بورس تهران است. با توجه به سهم بیش از ۵۰ درصدی شرکت‌های صادرات‌محور در بورس تهران، نوسان نرخ دلار بر قیمت سهام اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. در شرایط کنونی پاسخ به دو پرسش می‌تواند تصمیمات در سرمایه‌گذاری را تقویت کند. نخست آنکه سیاست اجرای ارز تک‌نرخی در قیمت ۴۲۰۰ تومان تا چه حد موفقیت‌آمیز خواهد بود و دامنه اثر آن بر شرکت‌های بورسی به چه صورت است. دوم اما در سناریوهای مختلف دلاری، بورس چه ریسک و فرصت‌هایی خواهد داشت.

برجام: مساله بعدی که بورس تهران با آن درگیری مستقیمی دارد، بحث‌های سیاست خارجه و به‌طور خاص موضوع برجام است. کمتر از یک ماه تا تصمیم ترامپ درباره باقی‌ماندن در این معاهده بین‌المللی باقی مانده است. اینکه چه سناریوهایی پیش‌رو است و چه استراتژی می‌تواند ریسک سرمایه‌گذاری در بازار سهام را به حداقل برساند؛ مهم‌ترین سوالاتی است که در حوزه غیراقتصادی میان سرمایه‌گذاران به‌وجود آمده است.

سودهای بدون ریسک: هزینه فرصت سرمایه‌گذاری در بازارهای مختلف عاملی است که همواره باعث رونق و رکود بازار سهام بوده است. اکنون با افزایش سودهای بدون ریسک، نخست شناسایی محل دقیق کسب این سودها مورد پرسش است و دوم آنکه بورس تهران تحت چه شرایطی می‌تواند در رقابت با این فرصت‌های کم‌ریسک جذاب شود.

بازار جهانی: مشابه نرخ دلار، روند قیمت‌های جهانی نیز می‌تواند فرصت‌های استثنایی در بورس تهران ایجاد کند؛ مشابه سودهای بیش از ۱۰۰ درصدی که سهام کامودیتی‌محور در سال گذشته عاید سهامداران خود کردند. بنابراین آینده قیمت‌ها در بازار جهانی و اینکه چه صنایع و شرکت‌هایی می‌توانند مقصد سرمایه‌گذاران در سال ۹۷ باشند پرسش‌های مهمی است که نیازمند درک عمیق از وضعیت اقتصاد جهانی است.

به منظور پاسخ به این پرسش‌ها «دنیای‌اقتصاد» روز پنج‌شنبه ساعت ۱۰ کارگاهی آموزشی برگزار می‌کند. مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران، سالن خلیج‌فارس، طبقه دوم، تالار گفت‌وگو محل برگزاری این کارگاه تحلیلی است که علاقه‌مندان می‌توانند به‌صورت رایگان در آن شرکت کنند و پاسخ پرسش‌های مزبور را از نگاه کارشناسان سایت تحلیلی «دنیای‌بورس» دریابند.