سهامداران نگران تعدیل شدید قیمت‌های داخلی با نرخ ارز تکلیفی ۴۲۰۰ تومانی هستند. نظر شما در این باره چیست؟

با توجه به منشا این تصمیم از سوی دولت به‌عنوان متولی اقتصاد کشور، آثار آن متوجه تمامی دست‌اندرکاران این بخش و سایر بخش‌ها خواهد بود. باید منتظر بود تا در آینده وضعیت نهایی تصمیمات دولت مشخص شود. فعلا در شرایط حاضر چشم‌اندازی متصور نیست.

فعلا بورس کالا نسبت به این وضعیت ارز واکنشی نشان نداده است، ادامه مسیر را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

اصولا این‌گونه تصمیمات نمی‌تواند در کوتاه‌مدت تاثیر خوشایندی بر بازار سهام داشته باشد، از این رو در بلند‌مدت و با تعدیل این قبیل آثار می‌توان به بازگشت رونق مجدد به بورس امیدوار بود، کما اینکه این شرایط را در گذشته به همین نحو تجربه کرده‌ایم.

درخصوص واگذاری مالکیت ۱۰ درصد سهام شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر، سهام این شرکت در چه سالی خریداری شد و دلیل خروج از این سرمایه‌گذاری چه بوده است؟

سرمایه‌گذاری در شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر به اواخر سال ۱۳۹۰ بر‌می‌گردد. میزان سهام خریداری شده از سوی چادرملو ۱۰ درصد کل سرمایه شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر در آن سال بود و توانستیم در برنامه افزایش سرمایه شرکت یادشده طی سال‌های آتی مشارکت کنیم و در نهایت میزان سرمایه چادرملو به ۸۰۰ میلیارد ریال رسید. اما در سال گذشته با توجه به نیاز نقدینگی و تمرکز منابع برای پیشبرد اهداف و اجرای طرح‌های جدید، سهام خود در شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر را به فروش رسانده و وجه حاصل از فروش را صرف تامین نیاز نقدینگی طرح احداث کارخانه احیای چادرملو کردیم. باید گفت که این کارخانه سالانه بالغ بر یک میلیون و ۵۵۰ هزارتن آهن اسفنجی تولید و نیاز کارخانه فولاد چادرملو را که در مجاورت همین کارخانه در مجتمع صنعتی چادرملو ساخته شده است تامین می‌کند.

آیا معدن D۱۹ مشکل تامین سنگ‌آهن برای چـادرملو را برطرف می‌کند؟

انتظار می‌رود در آینده‌ای نزدیک وضعیت کسب مجوزهای باقیمانده برای بهره‌برداری از معدن D۱۹ به نتیجه نهایی برسد. هر‌چند تا‌کنون تاخیر زیاد در تصمیم‌گیری، مانع آماده‌سازی این محدوده معدنی برای برداشت سنگ‌آهن شده است. با توجه به اینکه عملیات استخراج در این توده معدنی حدود ۵ سال زمان می‌برد تا محصول نهایی یعنی سنگ‌آهن استخراج شود باید هرچه سریع‌تر تکلیف آن روشن شود چرا‌که در حال حاضر هم با توجه به اجرای طرح‌های فولادی در کشور، کمبود سنگ وجود دارد.

دلیل فروش ۳/ ۱ میلیون تن سنگ‌آهن دانه‌بندی‌شده در سال ۹۶ با توجه به نیاز آن برای تولید گندله و فولاد چیست؟

فروش محصولات فوق که در صنایع فولادی با روش کوره بلند مصرف دارد، از محل موجودی‌های آماده فروش سنوات قبل صورت گرفته است. محصولات تولید شده فوق، مناسب استفاده در تولید فولاد به روش احیای مستقیم نیست. علاوه بر آن شرکت چادرملو با توجه به نیاز سنگ‌آهن برای تولید کنسانتره، تولید محصولات دانه‌بندی خود را چند سالی است که کاهش داده است.

وضعیت حق انتفاع پرداختی برای سال ۹۷ چگونه است و میزان پرداختی و بدهی برای سال ۹۶ چقدر بوده است؟

با توجه به قرارداد بین شرکت و ایمیدرو ضرایب محاسبه حق انتفاع نسبت به سال قبل تفاوتی نخواهد داشت و در حال حاضر مجموع بدهی شرکت بابت حق انتفاع محدود به چهار هزار میلیارد ریال (سنوات ۹۵ و ۹۶) بوده که با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته نسبت به پرداخت حق انتفاع فوق در سال ۱۳۹۷ اقدام خواهد شد.

تاثیر تکمیل زنجیره ارزش در تولید بر کم شـدن حق انتفاع پرداختی در سال ۹۷ را به چه میـزان ارزیابی می‌کنید؟

با توجه به گسترش فعالیت‌های شرکت در صنایع پایین‌دستی معدنی و احداث کارخانه گندله‌سازی، آهن اسفنجی و فولاد، اصولا کاهش حق انتفاع به‌صورت پلکانی می‌تواند بر کاهش هزینه‌ها در معادل آحاد فروش‌رفته تاثیر بگذارد، بنابراین تعیین مقدار آن در حال حاضر معلوم نیست.