در معاملات این روز فرابورس، معاملات منفی در نماد پتروشیمی زاگرس این نماد را در صدر جدول نمادها با بیشترین تاثیر منفی در محاسبه «آیفکس» قرار داد (‌تاثیر ۸/ ۱ واحدی). در مقابل پتروشیمی مارون، بیشترین اثر افزاینده را در محاسبه شاخص کل داشت. بعد از«مارون»، فولاد هرمزگان جنوب، بیمه سامان، توسعه و عمران استان کرمان و پالایش نفت لاوان در مجموع با تاثیر مثبت ۵/ ۱‌واحدی بر شاخص کل، باعث صعود نماگر اصلی این بازار شدند. عنوان بیشترین افزایش قیمت در این روز به ترتیب به نام نماد معاملاتی شرکت‌های توسعه و عمران استان کرمان، معدنی کیمیای زنجان‌گستران، صنعت روی‌زنگان و دامداری تلیسه نمونه ثبت شد و در مقابل نمادهای معاملاتی شرکت‌های داروسازی کاسپین تامین، صنایع بهداشتی ساینا، بهمن لیزینگ و سرمایه‌گذاری مسکن الوند بیشترین کاهش قیمت این روز را به خود دیدند.

رصد صنایع فرابورسی

رصد معاملات روز گذشته صنایع فرابورس حاکی از رشد شاخص اغلب صنایع بورسی است. دیروز ۱۴ صنعت از صنایع ۲۴گانه فرابورسی با رشد شاخص مواجه شدند. در مقابل، در ۷ صنعت با نزول شاخص مواجه بودیم. شاخص ۳ صنعت سیمان، بانک و موسسات اعتباری و خرده‌فروشی نیز بدون تغییر ماند. در این بین، گروه‌های محصولات کاغذی، سایر محصولات کانی غیر‌فلزی و حمل و نقل با صعود به ترتیب ۷/ ۴، ۷/ ۲ و ۱/ ۲ درصدی در رتبه‌های اول تا سوم فهرست صنایع با بیشترین رشد شاخص قرار گرفتند و در مقابل گروه‌های سایر واسطه‌گری‌های مالی، مواد و محصولات دارویی و رایانه با کاهش به‌ترتیب ۸/ ۲، ۶/ ۱ و ۳/ ۱ درصدی زیان‌ده‌ترین صنایع دیروز نام گرفتند. در بین گروه‌های بزرگ- به لحاظ ارزش بازار- شاخص گروه پالایشی با رشد ۵/ ۰ درصدی روبه‌رو‌ شد و بعد از آن، گروه‌های پتروشیمی و فلزات هر‌کدام رشد ۲/ ۰ درصدی شاخص را ثبت کردند. همچنین در معاملات دیروز فرابورس، بیش از ۵۰ درصد جریان نقدینگی بازارهای اول و دوم در صنایع محصولات شیمیایی و فلزات اساسی به‌گردش درآمد. همچنین گروه‌های انبوه‌سازی و املاک و مستغلات، حمل و نقل و قند و شکر به‌ترتیب در رتبه‌های سوم تا پنجم بیشترین ارزش معاملات صنایع فرابورسی قرار گرفتند.

پیشتازی حقیقی‌ها در خرید

در میان رویدادهای دیروز در بازار اول و دوم، شاهد تغییر خالص مالکیت سهام به نام سهامداران حقیقی بودیم. به عبارت دقیق‌تر، حدود ۴ میلیون و ۶۴۶ هزار سهم به ارزش ۲ میلیارد و ۲۶۲ میلیون تومان در پایان معاملات دیروز از سبد سهام اشخاص حقوقی به پرتفوی سهامداران حقیقی منتقل شد. سهامداران حقیقی این دو بازار بیشترین خالص خرید را به ترتیب در سهام شرکت‌های پتروشیمی زاگرس، سهامی ذوب‌آهن اصفهان و پتروشیمی خراسان به ثبت رساندند، در مقابل بیشترین خالص خرید از سوی سهامداران حقوقی در نماد شرکت‌های آتیه‌داده‌پرداز، توسعه خدمات دریایی و بندری سینا و گروه سرمایه‌گذاری میراث‌فرهنگی به ثبت رسید.

از «اخزا» و «تسه» چه خبر؟

معاملات دیروز فرابورس ایران با افت قابل‌ملاحظه ارزش معاملات اوراق با درآمد ثابت پایان یافت، همچنین با افزایش قیمت پایانی اکثر نمادهای مربوط به این گروه طی روز گذشته مواجه بودیم. ارزش معاملات اوراق بادرآمد ثابت طی روز گذشته به رقم ۱۰۰ میلیارد و ۸۲۵ میلیون تومان رسید. برآیند معاملات این بازار از جابه‌جایی حدود یک میلیون و ۱۸۰ هزار ورقه از اوراق مشارکت، اجاره و اوراق خزانه در ۱۰۱۴ نوبت معاملاتی به ارزش تقریبی ۱۰۱‌میلیارد تومان حکایت دارد. در این بین جریان نقدینگی در بازار اوراق خزانه در سطح ۷۱ میلیارد تومان ایستاد. روز گذشته بازار اسناد اوراق خزانه اسلامی، روند کم‌نوسانی را طی کرد و تمام نمادهای این گروه، تغییرات قیمت زیر یک درصد را تجربه کردند. دیروز حدود ۸۵۴‌هزار ورقه اوراق اسناد خزانه اسلامی در ۸۶۴ نوبت معاملاتی به ارزش حدود ۷۱ میلیارد تومان مورد دادوستد قرار گرفت. همچنین میانگین نرخ سود موثر ۱۶ مرحله از اسناد خزانه اسلامی، در سطح ۲۲‌درصدی ایستاد. در این بین، نماد معاملاتی «اخزا ۶۰۷» با بیشترین رشد قیمتی روبه‌رو‌ شد و با رشد ۲۶/ ۰ درصدی به قیمت ۸۶ هزار و ۹۴۵ تومان رسید. در مقابل نماد معاملاتی «اخزا ۶۱۳» بیشترین نزول قیمتی را ثبت کرد و با کاهش ۲۸/ ۰ درصدی به قیمت ۷۱ هزار و ۴۵۳ تومان معامله شد.

روز گذشته حدود ۵۶ هزار ورقه امتیاز تسهیلات مسکن در ۴ هزار نوبت معاملاتی به ارزش حدود ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان مورد دادوستد قرار گرفت. طبق بررسی‌ها، روز گذشته در این بازار نیز با رشد نسبی قیمت‌ها مواجه بودیم و اکثر نمادهای این بازار، رشد قیمتی را تجربه کردند. در این میان، اوراق تسهیلات مسکن بهمن ۹۵ با صعود حدود ۲/ ۱ درصدی به قیمت ۶۳ هزار و ۴۰۳ تومان رسید. در مقابل، اوراق تسهیلات مسکن شهریور ۹۵ با کاهش ۲/ ۲ درصدی در سطح ۶۱ هزار و ۷۲۷ تومانی قرار گرفت.