بازگشت شاخص سهام به مسیر صعودی

دیروز همچنین شاخص کل هم‌وزن نیز با رشد ۷۴واحدی به رقم ۱۶هزار و ۸۰۴واحد رسید. در بازار دیروز در مهم‌ترین‌ تحولات، حضور وزرای اقتصاد و نفت درمجلس شورای اسلامی دارای اهمیت بود که در آن وزیر اقتصاد بر ادامه فروش دارایی‌های مازاد بانک‌ها در سال جاری و احتمال دریافت مالیات مضاعف از بانک‌هایی که دارایی خود را نفروشند خبر داد. وزیر نفت نیز در سخنانی از قصد این وزارتخانه برای افزایش ظرفیت تولید نفت به نزدیک ۵میلیون بشکه در روز خبر داد. در بازار دیروز در گروه تصفیه نفت افزایش بهای نفت به مرز تازه ۷۵دلار در هر بشکه برای نفت برنت تحت تاثیر اعمال نرخ واحد دلار ۴۲۰۰ تومانی، گروه پالایشی را در صدر صنایع قرار داد. هرچند همچنان عدم اعلام صورتهای مالی این شرکت‌ها و نبود گزارشهای فروش ماهانه آنها موجب ابهام و تردید بازار است.

در گروه فلزی کاهش قیمت آلومینیوم دیروز از اقبال بازار به نمادهای این گروه کاست، دیروز اعلام شد آمریکا از تحریم‌ «روسال» کوتاه آمده است. به گزارش «ایسنا» برای نخستین‌بار وزارت خزانه‌داری آمریکا درباره برداشتن تحریم‌ها علیه روسال صحبت کرد و گفت اگر اولگ دریپاسکا، کنترل روسال را رها کند، این شرکت از تحریم‌ها معاف خواهد شد. همچنین مهلتی که برای شرکت‌ها برای پایان دادن معاملاتشان با این تولیدکننده آلومینیوم روسی تعیین کرده بود را تقریبا به مدت پنج ماه تمدید کرد.

این معاملات موجب امیدواری به روند مثبت فروش شرکت شده است.  در بازار دیروز در گروه غذایی، رئیس انجمن صنفی گاوداران از پرداخت ۷۶ میلیاردتومان از فاز سوم مشوق صادراتی لبنیات به کارخانه‌های لبنی خبر داد و گفت: حجم خرید توافقی شیرخام باید افزایش یابد. سیداحمد مقدسی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر با بیان اینکه ۷۶ میلیاردتومان از فاز سوم مشوق صادراتی لبنیات به کارخانه‌ها پرداخت شده است، گفت: خرید توافقی شیرخام هنوز ادامه دارد، اما میزان آن کاهش یافته و هم اکنون در دو الی سه استان این کار انجام می‌شود. وی افزود: باید این مساله پیگیری شود تا دولت مجددا حجم خرید را افزایش دهد و دامداران متضرر نشوند. مقدسی اضافه کرد: در حال حاضر کارخانه‌های لبنی شیرخام را از دامداران بین ۱۳۰۰ تا ۱۴۰۰ تومان خریداری می‌کنند. ضمن اینکه پیشنهاد تعیین نرخ جدید برای شیرخام که سال گذشته به دولت ارائه شده بود، همچنان در ستاد تنظیم بازار در‌حال بررسی است.وی تصریح کرد: در سال جاری حتما باید قیمت شیرخام افزایش پیدا کند چرا‌که هزینه‌های تولید بالا رفته و قیمت تمام‌شده تولید افزایش چشمگیری داشته است. به گفته وی در حال حاضر قیمت تمام شده تولید هرکیلوگرم شیرخام ۱۶۱۹ تومان است.

در گروه معدنی دبیر انجمن زغال‌سنگ ضمن ارزیابی چشم‌انداز زغال‌سنگ در سال جاری،۳ تحول مثبت این صنعت در سال ۹۷ را نام برد و قیمت آتی آن را پیش‌بینی کرد. سعید صمدی دبیر انجمن زغال‌سنگ در گفت‌وگو با «بورس‌پرس» چشم انداز زغال‌سنگ در سال ۹۷ را مثبت ارزیابی کرد و گفت: در سال جاری سه تحول عمده در زغال‌سنگ اتفاق می‌افتد که برای فعالان این صنعت و توسعه آن مثبت ارزیابی می‌شود. اول اینکه قیمت جهانی زغال‌سنگ رو به افزایش است (البته هنوز در ایران اعمال نشده است و در سال آینده اعمال خواهد شد،طبیعتا ذوب آهن تا حدی می‌تواند مقاومت کند)دوم اینکه در سال آینده کوره بلند میدکو در زرند افتتاح خواهد شد و تولید آن در حدود ۵/ ۱ میلیون تن است. طبیعتا معادن زغال سنگ از حالت تک مشتری خارج خواهد شد. سومین مورد بحث صادرات زغال‌سنگ است. در‌حال حاضر بعضی از شرکت‌های داخلی فعالیت صادراتی خود را شروع کرده و مذاکراتی داشته‌اند.

این فعال حوزه زغال‌سنگ با اشاره به اینکه تا به‌حال شرکت‌ها وارد بازارهای جهانی نشده‌اند،گفت: تا شرکت‌ها جایی برای خود در سطح جهانی باز کنند یک مقدار زمان می‌برد و اوایل ممکن است کمتر از قیمت‌های جهانی باشد، ولی قطعا بیشتر از قیمت‌های داخلی خواهد بود. در حال حاضر قیمت زغال‌سنگ هم تراز کیفی ایران حدود ۱۵۰ تا ۱۷۰ دلار CFR چین است.صادرات علاوه بر مزیت افزایش قیمت، به‌صورت دریافت نقدی و ارزی خواهد بود این در حالی است که دریافت پول در فروش داخلی ۵ تا ۶ ماه طول می‌کشد. در گروه دارویی پارس دارو برنامه افزایش سرمایه ۱۵۰ درصدی از محل سود انباشته را اعلام کرد. بر این اساس، «دپارس» درصدد است در صورت اخذ موافقت سازمان بورس، سرمایه فعلی ۲۱ میلیارد تومانی را از محل سود انباشته به ۵/ ۵۲میلیارد تومان برساند و صرف اصلاح ساختار مالی کند.

در تحولات دیگر بازار، دو شرکت بورسی حمل و نقل توکا و پگاه آذربایجان غربی به دنبال اتمام دوره مالی منتهی به اسفند سال گذشته، زمان برگزاری مجمع سالانه را اعلام کردند. حتوکا ساعت ۱۴ روز سه شنبه ۱۸ اردیبهشت در محل شرکت واقع در شهرستان مبارکه و «غشاذر» ساعت ۱۴ روز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت در محل شرکت واقع در ارومیه به مجمع می‌روند.در پایان معاملات دیروز حق تقدم معدنی و صنعتی گل‌گهر با معامله ۴۸ میلیون سهم بیشترین حجم معاملات را داشت. صندوق امین یکم نیز با معامله ۱۲ میلیارد تومانی بیشترین ارزش معاملات را ثبت کرد.    بازار دیروز نماد معاملاتی شرکت‌های صنعتی، دریایی ایران، آسیا سیر ارس، معادن منگنز ایران و شهد از سوی ناظر بازار سهام متوقف و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های ایران گچ، شهد، فرآورده‌های پارس‌، صنایع جوشکاب یزد و سرمایه‌گذاری مس سرچشمه بازگشایی شدند.در مجموع بازار دیروز بازاری متعادل بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به ۱۳۸میلیارد تومان و در فرابورس به ۲۰۴میلیارد تومان بالغ شد.