از دیدگاه کارشناسان با وجود آنکه افت اخیر قیمت‌ها و همچنین این واقعیت که بسیاری از شرکت‌های صادراتی سال قبل با میانگین قیمت ارز کمتر از ۴۲۰۰ تومان اقدام به صادرات کرده بودند، می‌تواند انگیزه‌ای را برای حرکت بازار ایجاد کند. اما کمبود نقدینگی و همچنین شمار قابل ملاحظه فروشندگان موجب شده است، بازار همچنان در فاز منفی باقی بماند. انتظار می‌رود این روند تا روشن شدن تکلیف مسائل سیاسی ادامه داشته باشد، جایی که تکلیف ابهامات زیادی در ساختار اقتصادی و سیاسی کشور مشخص می‌شود. در این شرایط اما بازار روز چهارشنبه بازاری مثبت رقم خورد که با رشد ۲۱۹واحدی شاخص کل باعث شد  بخشی از زیان بازار در هفته گذشته کاسته شود. افزایش بهای نفت و همچنین سخنان رئیس‌جمهوری فرانسه در مورد احتمال حفظ برجام مهم‌ترین دلایل رشد شاخص کل بود. روز چهارشنبه نمادهای فولاد مبارکه، خدمات انفورماتیک و سه پالایشگاه بندرعباس، اصفهان و تبریز بیشترین سهم را در رشد شاخص کل داشتند. در بازار روز چهارشنبه در کنار رشد ۲۳/ ۰ درصدی شاخص کل و رسیدن آن به رقم ۹۴هزار و ۷۹۶واحد، شاخص کل هم‌وزن نیز با افزایش ۳۰ واحدی عدد ۱۶ هزار و ۸۳۶ واحد را به نمایش گذاشت.

در بازار روز چهارشنبه مهم‌ترین حادثه که باعث رشد نمادهای پالایشگاهی شد رسیدن نفت به قیمت ۷۵دلار برای هر بشکه نفت برنت بود. به اعتقاد کارشناسان، سه دلیل عمده در بالا رفتن قیمت نفت تاثیرگذار بود؛ نخست اینکه سرمایه‌گذاران همچنان نگران هستند که شاید آمریکا برجام را نقض کند که در این صورت مبادلات عرضه و تقاضای طلای سیاه در بازارهای جهانی به هم می‌خورد. به همین دلیل اشتیاق بیشتر به خرید و ذخیره‌سازی داشتند که افزایش تقاضا، قیمت را بالا برد.دلیل دوم؛ این است که میزان تولید ونزوئلا کاهش یافته است. تولید این کشور از ۵/ ۲ میلیون بشکه در سال ۲۰۱۶ به ۵/ ۱ میلیون بشکه در سال ۲۰۱۸ به دلیل بحران‌های اقتصادی و سیاسی در این کشور رسیده است.دلیل سوم این است که بر‌اساس آمارهای بین‌المللی انرژی میزان مصرف و تقاضای عمومی در جهان برای طلای سیاه افزایش یافته است.

در همین حال روز چهارشنبه در گروه انفورماتیک ارزش سهام شرکت خدمات انفورماتیک به دلیل انتشار خبرهایی مبنی بر افزایش سرمایه از محل سود انباشته با رشد قیمت مواجه شد. در این گروه نماد‌ های وب همچنان متوقف و در‌گیر ابهامات است. با وجود اعلام نظر جامعه حسابداران رسمی ایران، بازگشایی نماد، منوط به ارائه گزارش حسابرسی شده از صورت‌های مالی سال مالی اسفند ۹۶ شده است.در گروه انفورماتیک همچنین گزارش عملکرد فروردین سال جاری شرکت آسان پرداخت، با افزایش ۳۰ درصد این شرکت ۲۰۰ میلیارد تومانی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته همراه شده است. به این ترتیب، «آپ» در فروردین ماه مبلغ ۳۵۸ میلیارد تومان درآمد داشته که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش ۳۰ درصدی داشته است. همچنین درآمد نسبت به اسفند ماه نیز افزایش ۵‌درصدی را نشان می‌دهد. عمده درآمد این شرکت بورسی مربوط به فروش پین است که در فروردین نسبت به ماه گذشته افزایش ۴ درصدی داشته است.

در گروه پتروشیمی روز چهارشنبه اعلام شد پس از راه‌اندازی واحد اتان فازهای ۲۰ و ۲۱ پارس جنوبی پیش‌بینی می‌شود تا نیمه دوم امسال مازاد تولید اتان نیز وجود داشته باشد و مجتمع‌های الفینی می‌توانند ۲۰ درصد افزایش ظرفیت تولید بدهند. به گزارش «شانا» علی‌محمد بساق‌‌زاده، مدیر طرح‌های شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: انشعاب خط لوله انتقال گاز ششم سراسری اواسط امسال به بهره‌برداری می‌رسد و خط انشعابی از امیدیه تا ماهشهر پیش‌بینی شده است، هم اکنون پیمانکار اجرایی پروژه خط انتخاب شده است و در یک‌سال ۱۰۰ کیلومتر خط‌لوله ۳۶ اینچ احداث می‌شود که تا ۱۰ سال کمبود خوراک گاز طبیعی وجود نخواهد داشت.در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری مثبت بود که در آن ارزش داد و ستدها (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به ۱۹۳میلیارد تومان و در فرابورس به ۱۰۶میلیارد تومان بالغ شد.