بررسی روند تغییر و تحولات در عملکرد فروردین‌ماه صندوق‌های سرمایه‌گذاری اعم از صندوق‌های سهامی، بادرآمد ثابت، مختلط و قابل معامله نشان از آن دارد که برترین صندوق‌ها در هر ۴ گروه مزبور توانستند به بازدهی بیشتری از شاخص کل بورس دست یابند. به این ترتیب بیشترین بازدهی به ثبت رسیده در میان این نهادهای مالی به یکی از صندوق‌های سهامی اختصاص یافت که با سود بیش از ۴درصدی همراه شد. این در حالی است که بیشترین زیان به ثبت رسیده در این ماه نیز مربوط به صندوق‌های سهامی بود. به‌طوری‌که زیان بیش از ۸ درصدی در کارنامه این صندوق مشاهده می‌‌شود.

در میان صندوق‌های با درآمد ثابت نیز در‌حالی بیشترین میزان بازدهی به ۵/ ۲ درصد رسید (متعلق به توسعه سرمایه نیکی)، که بیشتر صندوق‌های این گروه با بازدهی بالای یک درصدی روبه‌رو‌ شدند. این در حالی است که در صندوق‌های مزبور تنها یک صندوق‌ با بازدهی صفردرصدی مواجه شد.

بررسی تکمیلی عملکرد فروردین صندوق‌های سهامی

این نهادهای مالی در نخستین ماه از سال جدید در برخی موارد از شاخص کل پیشی گرفتند. به این ترتیب صندوق سرمایه‌گذاری سهم آشنا توانست به‌عنوان برترین صندوق در این گروه شناخته شود. صندوق مزبور بازدهی ۱۸/ ۴ درصدی را در فروردین‌ماه سال جاری کسب کرد. صندوق مزبور به‌جز عملکرد ۳ماه گذشته خود، در تمامی دوره‌های سال قبل با سوددهی قابل‌توجهی همراه بود. در این میان تنها زیان ۵/ ۱ درصدی در کارنامه فصل گذشته این صندوق مشاهده می‌شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد صندوق مزبور در عمر ۱۵۰۰روزه توانسته به بازدهی ۴۰ درصدی دست یابد.

بررسی پرتفوی سرمایه‌گذاری در صندوق سهم آشنا نشان از آن دارد که این صندوق بیش از ۸۳ درصد از پرتفوی خود را به سرمایه‌گذاری در سهام اختصاص داده است. همچنین حجم سپرده‌های بانکی در آن نیز به حدود ۱۴ درصد می‌رسد. مابقی نیز به سایر دارایی‌های این صندوق اختصاص داشته است. به این ترتیب وجه نقد در صندوق مزبور حدود صفر درصد است.

در میان سهم صنایع در سبد دارایی‌های صندوق سهم آشنا نیز مشاهده می‌شود که این صندوق بیشترین میزان سرمایه‌گذاری‌های خود را به خرید سهام گروه فرآورده‌های نفتی اختصاص داده است. به‌طوری‌که این سهام زیر مجموعه صنعت بیش از ۲۴ درصد از پرتفوی این صندوق را تشکیل می‌دهد. سایر محصولات کانی غیرفلزی، قند وشکر، فلزات اساسی و استخراج کانه‌های فلزی به ترتیب در اولویت‌های دیگر این صندوق برای سرمایه‌گذاری بوده‌اند.

در ادامه دو صندوق پاداش سرمایه پارس و تصمیم‌نگاران پیشتاز توانستند رتبه‌های دوم و سوم برترین صندوق‌های سهامی در فروردین‌ماه را به خود اختصاص دهند. به این ترتیب بازدهی هر کدام از دو صندوق مزبور به بیش از یک درصد رسید.

بررسی پرتفوی صندوق سرمایه‌گذاری پاداش سرمایه پارس نشان از آن دارد که این صندوق بیش از ۵۶ درصد از سبد سرمایه‌گذاری خود را به گنجاندن سهام اختصاص داده است. در این میان مدیر صندوق خرید سهام محصولات شیمیایی و فلزات اساسی را در اولویت قرار داده است. به‌طوری‌که سهم هر کدام از صنایع مزبور در پرتفوی صندوق به ۱۲ درصد می‌رسد. سهام زیر‌مجموعه گروه‌های استخراج کانه‌های فلزی، حمل و نقل و فرآورده‌های نفتی نیز به ترتیب ۲/ ۸، ۵/ ۷ و ۶/ ۶ درصد از سبد سرمایه‌گذاری در صنایع صندوق پاداش سرمایه پارس را تشکیل می‌دهند.

همچنین اوراق مشارکت نیز حجم بالایی از پرتفوی این صندوق را شامل می‌شود. به‌طوری‌که حدود ۳۹ درصد از دارایی صندوق، صرف خرید اوراق مشارکت شده است. در ادامه ۳/ ۳ درصد به سپرده بانکی اختصاص داده شده و تنها ۵/ ۰ درصد آن را وجه نقد تشکیل می‌دهد.

صندوق مزبور در دوره ۶ ماه اخیر با کسب بازدهی حدود ۴۵ درصدی توانست بهترین عملکرد را در مقایسه با دیگر صندوق‌های سرمایه‌گذاری کسب کند و عنوان نخست را به خود اختصاص دهد.

ضعیف‌ترین صندوق‌های سهامی در ماه گذشته

بررسی ضعیف‌ترین صندوق‌ها در دوره مزبور نشان از آن دارد که در ماه گذشته صندوق سرمایه‌گذاری مشترک سیب با ثبت زیان بیش از ۸ درصدی، ضعیف‌ترین عملکرد را در میان دیگر صندوق‌های سهامی به ثبت رسانده است. البته این صندوق با عمر ۱۴۸۰ روزه خود، در دیگر بازه‌های زمانی نیز عملکرد مناسبی نداشته است. به‌طوری‌که در کارنامه آن زیان ۱۲درصد در ۳ماه اخیر، ۲ درصدی در ۶ ماه اخیر و ۳درصدی در یک‌سال اخیر مشاهده می‌شود. در ترکیب دارایی این صندوق مشاهده می‌شود که تنها ۱۰ درصد از پرتفوی آن به سرمایه‌گذاری در سهم اختصاص یافته و بیشتر آن در گروه محصولات شیمیایی سرمایه‌گذاری شده است. در مقابل ۶۷ درصد این پرتفو را سپرده بانکی و بیش از ۱۳ درصد را نیز وجه نقد تشکیل می‌دهد.

 جزئیات عملکرد صندوق‌های بادرآمد ثابت

صندوق‌های با درآمد ثابت در حالی سال گذشته را با تغییرات و دستورالعمل‌های متعددی سپری کردند که این امر در سال جاری نیز ادامه یافت. به‌طوری‌که هفته گذشته نخستین ابلاغیه برای این نهادهای مالی صادر شد. طبق این دستورالعمل جدید سازمان بورس اقدام به تعیین حد نصاب‌های جدید در صندوق‌های سرمایه‌گذاری کرد. سقف سرمایه ۵۰۰ میلیارد تومانی در زمان تاسیس صندوق‌ها، افزایش سقف با گذشت یک سال از فعالیت صندوق، افزایش سرمایه صندوق‌های مختلط و درآمد ثابت به بیش از هزار میلیارد تومان تنها با اخذ مجوز از شورای عالی بورس و تعیین سقف سرمایه مجاز ۱۰هزار میلیارد تومانی برای صندوق‌های با درآمد ثابت و مختلط از جمله بندهای این دستورالعمل بود. در این راستا «دنیای اقتصاد» در گزارشی تحت عنوان «فیلتر جدید برای صندوق‌های درآمد ثابت» به بررسی کامل تاثیر این موضوع بر فعالیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری پرداخت.حال با توجه به این موضوع باید ابعاد تاثیر موضوع را در بازدهی آینده صندوق‌ها مشاهده کرد. در این میان صندوق‌های بادرآمد ثابت توانستند در دوره یک ماهه منتهی به پایان فروردین‌ماه بازدهی تا محدوده ۵/ ۲ درصدی را به نمایش گذارند. بر این اساس صندوق توسعه سرمایه نیکی با ثبت بازدهی مزبور، به‌عنوان برترین صندوق در این گروه شناخته شد.

در این صندوق ۶۴ درصد از سرمایه‌گذاری‌ها به اوراق مشارکت و بیش از ۳۵ درصد نیز به سپرده بانکی اختصاص دارد و هیچ‌گونه سرمایه‌گذاری بر سهام صورت نگرفته است. در فروردین ماه صندوق‌های مشترک سپهر تدبیرگران، اندوخته توسعه صادرات آرمانی و گسترش فردای ایرانیان به‌عنوان برترین صندوق‌های بادرآمد ثابت شناخته شدند. این سه صندوق هر کدام بازدهی ۹/ ۱ درصدی را در فروردین‌ماه به نمایش گذاشتند.این در حالی است که صندوق نیکوکاری ورزشی پرسپولیس به‌عنوان ضعیف‌ترین صندوق‌ بادرآمد ثابت در ماه گذشته  با بازدهی صفر درصدی مواجه شد.

صندوق‌های مختلط چه کردند

بررسی روند عملکردی صندوق‌های مختلط در نخستن ماه از سال نشان از آن دارد که در این نهادهای مالی صندوق تجربه ایرانیان با ثبت بازدهی بیش از ۸/ ۱ درصدی در فهرست برترین صندوق قرار گرفته است. در ادامه صندوق مشترک پارس سپهر آتی در رتبه دوم قرار گرفت و بازدهی ۲/ ۱ درصدی را به نمایش گذاشت. صندوق‌های نیکوکاری میراث ماندگار پاسارگاد، مشترک آرمان شهر و نیکوکاری ایتام برکت نیز با کسب بازدهی کمتر از یک درصدی در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. این در حالی است که ضعیف‌ترین عملکرد در ماه گذشته مربوط به صندوق توسعه پست بانک و مشترک گنجینه مهر بود که با زیان بیش از یک درصدی مواجه شدند.

نگاهی به ETFها

بررسی صندوق‌های قابل معامله در ماه گذشته نشان می‌دهد پارند پایدار سپهر و سپهر خبرگان نفت با کسب بازدهی بیش از ۲ درصدی به‌عنوان برترین صندوق در این حوزه شناخته شدند. صندوق‌های سپهر اندیشه نوین، با درآمد ثابت کمند و آرمان آتی کوثر نیز از دیگر ETFهای فعال در این ماه بودند که هر کدام بازدهی بیش از یک درصدی را به نمایش گذاشتند. این در حالی است که صندوق آسمان آرمانی سهام به‌عنوان ضعیف‌ترین صندوق ETF در این ماه بود که زیان بیش از ۳ درصدی را در کارنامه خود ثبت کرد.

10 (1)