نماد معاملاتی موسسه اعتباری کوثر که از ۲۵دی‌ماه ۹۵ به دلیل ابهام اطلاعات ارائه شده متوقف شده بود روز گذشته، پس از بیش از ۱۵ ماه به گردونه معاملات بازگشت. موسسه اعتباری کوثر، در آخرین گزارش‌های فعالیت خود سود هر سهم خود را برای دوره مالی منتهی به ۳۰ آذر پارسال، ۹ ریال پیش‌بینی کرده است. اما دلیل توقف طولانی‌مدت نماد این بنگاه را باید در کسری ذخایر این بانک دانست که بر حسب اطلاع‌رسانی این بانک ناشی از عدم رعایت دستورالعمل بانک مرکزی بوده است.با توجه به اینکه توقف نماد معاملاتی شرکت قبل از تاریخ لازم‌الاجرا شدن اصلاحات دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات در فرابورس ایران بود، بازگشایی نماد تابع مقررات اصلاحیه اخیر نبوده و این نماد روز گذشته پس از رفع تعلیق، بدون محدودیت دامنه نوسان قیمت معامله شد.به این ترتیب، نماد «وکوثر» در صدر جدول نمادهای با بیشترین کاهش قیمت روزانه سهم قرار گرفت و پس از نماد «مارون» در رتبه دوم فهرست نمادهای با اثرگذاری منفی بر شاخص کل قرار گرفت.

طی روز سه‌شنبه هفته گذشته نیز شاهد بازگشایی نماد معاملاتی بانک گردشگری در بازار دوم فرابورس بودیم. این نماد نیز از۲۵ مردادماه ۹۵ متوقف بود. به این ترتیب، پس از بازگشایی بدون محدودیت دامنه نوسان قیمتی و تعدیل قیمتی منفی در روز سه‌شنبه، دیروز با ریزش قیمت سهام مواجه شد. این نماد بعد از نماد «مارون» و «وکوثر»، به‌عنوان سومین نماد با اثرگذاری منفی بر شاخص کل قرار گرفت. از دیگر اتفاقات پر اهمیت روز گذشته، حجم بالای معاملات سهام شرکت پتروشیمی زاگرس بود. دیروز حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار سهم به ارزش تقریبی ۸ میلیارد تومان در نماد معاملاتی «زاگرس» جابه‌جا شد. این نماد با تجربه رشد ۵/ ۰ درصدی در قیمت پایانی‌اش توانست تاحدودی از روند ریزشی بازار بکاهد؛ با وجود این نتوانست تاثیر بسزایی بر شاخص کل داشته باشد.  به‌نظر می‌رسد رشد قیمتی متانول در بازارهای جهانی، از دلایل استقبال معامله‌گران از این نماد بوده است؛ هرچند ابهام دلار و نامشخص بودن آینده برجام، همچنان بر معاملات (خصوصا معاملات نمادهای صادرات‌محور) سایه انداخته و تاثیر شگرفی بر آنها دارد.

ترین‌های فرابورس

چنان که اشاره شد، طی معاملات دیروز، نماد معاملاتی پتروشیمی مارون با فشار ۵/ ۱۰ واحدی بر شاخص کل، بیشترین تاثیر منفی را بر این نماگر بر جای گذاشت. همچنین نمادهای «وکوثر» و «وگردش» نیز مجموعا ۴/ ۳ واحد از ارتفاع نماگر کل کاستند. در طرف مقابل، بیشترین حمایت از شاخص فرابورس، به‌واسطه معاملات در نماد شرکت آهن و فولاد ارفع رقم خورد. نمادهای «میدکو» و «زاگرس» نیز از جمله نمادهایی بودند که با رشد قیمت سهم مانع از افت بیشتر نماگر فرابورس شدند.به لحاظ تغییرات قیمتی نیز، بیشترین افزایش در نماد معاملاتی شرکت شیر پاستوریزه پگاه فارس ثبت شد که بیش از ۹ درصد رشد روزانه یافت. در مقابل بیشترین افت قیمتی در مقیاس روزانه در نمادهای «وکوثر» و «وگردش» رخ داد که هر کدام به ترتیب، ریزش ۲۵ و ۱۰ درصدی را ثبت کردند. عنوان بیشترین ارزش معاملات نیز به نماد پتروشیمی زاگرس تعلق گرفت که نزدیک ۸ میلیارد تومان سهم آن بین فعالان فرابورس دست‌به‌دست شد. علاوه‌بر این، پرگردش‌ترین سهام دیروز نیز بانک گردشگری بود که بیش از ۸۰ میلیون از سهام آن خرید و فروش شد.

 رصد فعالیت معامله‌گران در فرابورس

در میان رویدادهای دیروز در بازار اول و دوم، شاهد تغییر خالص مالکیت سهام به نام سهامداران حقوقی بودیم. به عبارت دقیق‌تر، حدود ۵۰ میلیون و ۴۶۵ هزار سهم به ارزش ۲ میلیارد و ۴۴۵ میلیون تومان در پایان معاملات دیروز از سبد سهام حقیقی‌ها به پرتفوی سهامداران حقوقی منتقل شد.سهامداران حقیقی این دو بازار بیشترین خالص خرید را به ترتیب در سهام شرکت‌های پتروشیمی زاگرس، پتروشیمی خراسان و بانک حکمت ایرانیان به ثبت رساندند، در مقابل بیشترین خالص خرید از سوی سهامداران حقوقی در نماد شرکت‌های سرمایه‌گذاری بانک گردشگری، سرمایه‌گذاری مس سرچشمه و گروه صنایع کاغذ پارس به ثبت رسید.

 نگاهی به صنایع فرابورسی

رصد معاملات روز گذشته صنایع فرابورس حاکی از افت شاخص اغلب صنایع این بازار است. دیروز ۱۶ صنعت از صنایع ۲۴گانه فرابورسی با نزول شاخص مواجه شدند. در مقابل، در ۶ صنعت با رشد شاخص مواجه بودیم درحالی‌که فقط دو صنعت رشد بالای یک درصد را تجربه کردند. شاخص دو صنعت سیمان و حمل و نقل نیز بدون تغییر ماند.در این بین، گروه‌های قند و شکر و سایر واسطه‌گری‌های مالی با صعود به ترتیب ۲ و یک درصدی در رتبه‌های اول و دوم فهرست صنایع با بیشترین رشد شاخص قرار گرفتند و در مقابل گروه‌های بانک و موسسات اعتباری، پیمانکاری صنعتی و محصولات کاغذی با کاهش به‌ترتیب ۶/ ۶، ۹/ ۴ و ۲/ ۳ درصدی زیان‌ده‌ترین صنایع دیروز نام گرفتند. در بین گروه‌های بزرگ- به لحاظ ارزش بازار- نیز گروه‌های پتروشیمی و پالایشی با افت به‌ترتیب ۵/ ۲ و ۹/ ۰ درصدی شاخص مواجه شدند و گروه فلزات اساسی نیز صعود ۶/ ۰ درصدی را تجربه کرد.  در معاملات دیروز فرابورس، بیش از ۶۰ درصد جریان نقدینگی بازارهای اول و دوم در صنایع محصولات شیمیایی و بانک و موسسات اعتباری به‌گردش درآمد. همچنین گروه‌های فلزات اساسی، محصولات غذایی و آشامیدنی و سرمایه‌گذاری‌ها به‌ترتیب در رتبه‌های سوم تا پنجم جدول صنایع فرابورسی با بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.