وی افزود: در راستای اهداف دولت و شرکت، بنا است که بسیاری از شرکت‌ها به بخش خصوصی واگذار شوند. تامین اجتماعی در نظر دارد با برنامه‌ریزی صورت گرفته، ۹۵ شرکت را تا پایان سال‌جاری واگذار کند. بخشی از این عرضه‌ها از طریق «سامانه مذاکره ادغام و تملیک» فرابورس انجام می‌شود. لطفی با بیان اینکه مهم‌ترین‌ برنامه شستا تا پایان سال ۹۷ خروج از شرکت‌های کم‌بازده، زیان‌ده، خارج از استراتژی و کوچک‌مقیاس است، افزود: «شستا» در حال‌حاضر ۲۷۴ شرکت رد دین شده دارد که این شرکت‌ها قبل از انقلاب تاسیس شده‌اند، اما به علت تراکم نیروی انسانی، عدم احیای ماشین‌آلات و عدم بهره‌گیری از تکنولوژی روز با مشکلاتی مواجه هستند که در حال برنامه‌ریزی برای واگذاری آنها هستیم.  لطفی با اشاره به اینکه ۱۱۶ شرکت شستا، احداثی خود مجموعه بوده و ۵۳ شرکت نیز خریداری شده‌اند، ادامه داد: در روند واگذاری شرکت‌ها اقدامات لازم انجام شده و هلدینگ صباتامین و دیگر شرکت‌های زیرمجموعه همکاری خوبی را در این زمینه انجام داده‌اند. همچنین شستا همکاری جدی و مناسبی با فرابورس ایران دارد که در جریان واگذاری‌ها کمک بسیاری در رفع موانع انجام داده است. وی با بیان اینکه امنیت اشتغال همکاران در بنگاه‌ها به علت واگذاری به خطر نخواهد افتاد، اعلام کرد: حفظ و توسعه بنگاه برای شستا بسیار بااهمیت است. همچنین یکی از دلایل عدم واگذاری، نبود نقدینگی است. در این راستا برای مشوق آنها از دولت درخواست کرده‌ایم که مالیات حاصل از فروش دارایی را معاف کنند و جلساتی نیز در این زمینه با دولت صورت گرفته است. وی درخصوص سهم «شستا» در بازار سرمایه نیز گفت: هم‌اکنون ۷ تا ۱۰ درصد بازار سرمایه در اختیار مجموعه شستا بوده و برنامه‌ای برای عرضه خارج از فرابورس نخواهیم داشت.

لطفی تصریح کرد: سود شرکت در سال مالی ۹۶ از رقم ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به رقم ۴هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان رسید که افزایش ۶۰ درصدی نسبت به سال ۹۵ را تجربه کرده است. بنا است با استفاده از «سامانه مذاکره ادغام و تملیک»، بازدهی شرکت‌ها را ارتقا دهیم که اطلاعات ۳۹ شرکت داده شده و ۳۸ شرکت زیرمجموعه برای واگذاری سهام روی این سامانه قرار گرفته است. همچنین میزان صادرات این مجموعه از ۹۰۰ میلیون دلار به یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار افزایش پیدا کرده است. مدیرعامل شستا به طرح‌های توسعه‌ای این شرکت اشاره کرد و گفت: قصد داریم در طرح‌های پتروشیمی، نفت و گاز و آزادراهی که توجیه اقتصادی دارند، مشارکت و سهم ۴۰ درصدی داشته باشیم که به لحاظ فعالیت‌های توسعه‌ای نقدینگی‌ شرکت بیشتر خواهد شد. وی با بیان اینکه میزان سهم ما در شرکت‌های زیر‌مجموعه باید به ۴۰ درصد برسد، گفت: ارزش امروز سهم ما از شرکت‌ها ۶۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است و اگر قرار باشد ۶۰ درصد این میزان را عرضه کنیم که قاعدتا در همه شرکت‌ها ۱۰۰ درصد سهم نداریم، پیش‌بینی ما این است که ۱۲ هزار میلیارد تومان درآمد از طریق واگذاری شرکت‌ها تا پایان سال جاری تحقق پیدا کند. همچنین پیش‌بینی سال گذشته شرکت یک هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بود که این مقدار در فروردین ماه امسال با فروش بخشی از سهام فولاد‌مبارکه محقق شد.

لطفی افزود: در کنار بحث فروش، بحث تهاتر و ادغام در برنامه شرکت است که در این راستا ۹ هلدینگ شستا را به ۵ هلدینگ کاهش خواهیم داد. تا به امروز ۵ شرکت زیرمجموعه با یکدیگر ادغام شده‌اند که به کاهش هزینه‌های شرکت کمک کرده است.  بر‌اساس این گزارش، سامانه مذاکره ادغام و تملیک به تازگی در بازار سوم فرابورس راه‌اندازی شده و اطلاعات ۶۴ شرکت اعم از شرکت‌های زیرمجموعه صندوق بازنشستگی نفت، بنیاد تعاون ناجا، شرکت سرمایه‌گذاری تامین‌اجتماعی (شستا) و بانک سپه برای واگذاری سهام روی این سامانه قرار گرفته است.این سامانه به‌عنوان یک بازار مذاکره و بازاریابی میان خریداران عمده و فروشندگان سهام شرکت‌ها شرایطی را فراهم کرده است تا توسط آن سازمان‌هایی از قبیل سازمان خصوصی‌سازی، بانک‌ها، موسسات و نهادهای عمومی، سازمان تامین‌اجتماعی و... کل فهرست قابل واگذاری سهام شرکت‌های زیرمجموعه خود را با مشخصات آنها در اختیار فرابورس قرار دهند تا پس از آنکه خریداران احتمالی آنها مشخص شد امکان آگهی و در نهایت عرضه آن وجود داشته باشد و در کل فرآیند واگذاری سهام شرکت‌ها از این طریق بیش از گذشته تسهیل شود.بنا بر این گزارش، بازار سوم فرابورس محلی ایمن، شفاف و سودمند برای انجام معاملات عمده اوراق بهادار مانند سهام شرکت‌های سهامی عام، سهامی خاص و حق‌ تقدم خرید سهام شرکت‌های سهامی عام است که از سال ۸۹ تاکنون سهام ۲۶۸ شرکت در ۴۰۱ دفعه به ارزش بیش از ۶۷۹ هزار میلیارد ریال از طریق این بازار به‌صورت یکجا مورد عرضه قرار گرفته است.