«فولاد» در قله یکساله

از ویژگی‌های جالب توجه دادوستدهای روز گذشته، معاملات سنگین در نماد «فولاد» بود. بیش از ۱۷ درصد ارزش معاملات خرد دیروز به تک‌نماد «فولاد» اختصاص یافت که در نوع خود چشمگیر و قابل‌اعتناست. این نماد به لطف حمایت تمام‌قد سهامداران خرد بازار، ضمن جذب نقدینگی بسیار، سقف یک ساله را برای قیمت هر سهم خود جابه‌جا کرد. انتقال ۲۲ میلیارد تومانی سهام این شرکت و ثبت قیمت ۳۱۱ تومانی برای هر سهم آن در کنار رشد تدریجی آن طی دو هفته گذشته نشان‌دهنده قدرت بنیادین غول گروه فلزات و به تبع آن، دیگر سهام این صنعت است. دیگر فولادسازان بازار سهام نیز روز گذشته معاملات مثبتی را ثبت کردند تا الگوی یکدست معاملات این دسته از سهام را به نمایش بگذارند. این روند در سهام دیگر گروه فلزات اساسی البته با تب و تاب نسبتا کمتری دنبال شد.

برای مثال، در بین سهام ممتاز این گروه می‌توان از «فاسمین» نام برد که به‌عنوان لیدر نمادهای مرتبط با فلز روی توانست رشد قابل‌قبول قیمت سهم را تجربه کند. برآیند دادوستدهای این صنعت به رشد حدود یک درصدی شاخص گروه فلزات اساسی در مقیاس روزانه انجامید تا بازدهی این گروه از ابتدای سال به ۸ درصد نزدیک شود. به‌طور کلی، نماد فولاد مبارکه اصفهان در کنار دوقلوهای سنگ‌آهنی بازار، یعنی معدنی چادرملو و گل‌گهر طی روز گذشته بیشترین حمایت را از شاخص کل بازار به عمل آوردند. نماد «فولاد» به تنهایی بیش از ۱۰۰ واحد اثر مثبت بر نماگر کل بازار بر جای نهاد. نمادهای «کچاد» و «کگل» نیز در رتبه‌های دوم و سوم فهرست نمادهای اثرگذار بر رشد شاخص قرار گرفتند و مجموعا ۱۵۵ واحد اثر فزاینده بر نماگر اصلی سهام داشتند. دیگر همگروهی‌های این دو صنعت یعنی «ومعادن» و «فخوز» نیز در رتبه‌های بعدی فهرست نمادهای حمایت‌کننده از شاخص قرار گرفتند.

همان طور که از فهرست نمادهای موثر بر رشد شاخص کل مشاهده می‌شود، سهام گروه فلزی و معدنی بیشترین حمایت را از نماگر بازار داشتند. به نظر می‌رسد، صورت‌های مالی سال قبل این بنگاه‌ها در کنار عملکرد دو ماه اخیر آنها تصویر قابل‌قبولی فراروی سهامداران ترسیم کرده‌ است. به بیان دیگر، رفتار نقدینگی و نحوه رفت و برگشت سهامداران حاکی از اتکا به عملکرد سهام مزبور و خوش‌بینی به چشم‌انداز این صنایع است. موضوعی که ریشه در وضعیت قیمت‌های جهانی فلزات پایه و نرخ ارز مورد انتظار در سودآوری این غول‌های صادراتی دارد. با توجه به عملکرد این شرکت‌ها و چشم‌انداز متغیرهای اثرگذار بر این صنایع به نظر می‌رسد که سناریوی سال گذشته تکرارپذیر است. سال قبل به لطف رالی پرشتاب قیمت زنجیره فولاد در بازارهای جهانی و رشد تدریجی نرخ دلار شاهد سودآوری خیره‌کننده سهام این گروه‌ها بودیم.

کلنجار سهام با نظام ارزی جدید

«دنیای اقتصاد» در گزارش روز گذشته خود تحت عنوان «منشأ سردرگمی در بورس تهران» به چالش‌های ارزی بنگاه‌های بازار سهام پرداخت که به‌طور مشخص و معناداری سبب‌ساز کاهش حاشیه سود ارزی صنعت غول‌پیکر پتروشیمی شده است. به اعتقاد فعالان این حوزه افزایش قیمت مواد اولیه ( تعیین قیمت این مواد بر اساس ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی) و همچنین فروش منابع ارزی صادراتی بر مبنای این رقم، همگی شرایط را برای فعالیت در صنعت پتروشیمی و توازن‌بخشی به بازار این محصولات در هر دو بخش بالادستی و پایین‌دستی دشوار کرده است. در دیگر صنایع نیز شاهد تاثیر نظام جدید بازار ارز بر ارزش سهام هستیم. از جمله صنایع بزرگ و کوچک که مستقیما از شرایط جدید ارزی تاثیر منفی می‌پذیرند می‌توان به روند نزولی شاخص گروه پتروشیمی و خودرو و همچنین گروه‌های کوچکی نظیر محصولات غذایی‌ اشاره کرد. به‌طور کلی، اگر نمای عمومی بازار را از چشم‌انداز صنایع در نظر بگیریم می‌توان گفت که بازار سهام رفته رفته در حال جذب نرخ‌ جدید ارز در صنایع متضرر از وضعیت است. با وجود این، میل صعودی نرخ ارز نشان‌دهنده انتظار بازار و عدم پذیرش نرخ‌های دستوری است که منجر به سردرگمی در فضای کسب و کار و همچنین بازار سهام شده است.

همگام با صنایع

در معاملات دیروز شاخص ۱۴ صنعت از صنایع ۳۸ گانه بورس تهران رشد کرد. گروه کانه‌ فلزی پس از محصولات چوبی افزایش ۶/ ۲ درصدی را ثبت کرد و در رتبه دوم فهرست صنایع با بیشترین رشد شاخص قرار گرفت. علاوه بر این، در بین صنایع دیگر بورس تهران، شاخص گروه انبوه‌سازی پس از گروه محصولات چوبی و کانه‌های معدنی بیشترین رشد روزانه را ثبت کرد. شاخص این صنعت در پایان معاملات دیروز نزدیک ۲ درصد افزایش یافت. قدرت تقاضا در سهام گروه انبوه‌سازی به حدی بود که برخی از نماد این گروه تا صف خرید هم پیش رفتند. گروه خودرو همچنان تحت‌تاثیر عملکرد ضعیف شرکت‌هایی نظیر سایپا و زامیاد و فشار رشد نرخ بر بهای تمام‌شده این صنعت معاملات منفی را تجربه می‌کند. این گروه بیش از ۱۴ میلیارد تومان از نقدینگی بازار را به نام خود ثبت کرد و رتبه دوم صنایع با بیشترین ارزش معاملات را به‌دست آورد.

استمرار حضور حقیقی‌ها در  سمت خرید

نقل و انتقال سهام بین مالکان حقیقی و فعالان حقوقی بازار در معاملات دیروز نیز حاوی اطلاعات جالب‌توجهی بود. بررسی‌ جریان تغییر مالکیت در آخرین روز معاملاتی این هفته نشان می‌دهد که سهامداران حقیقی بیش از ۵/ ۴ میلیارد تومان سهم را به سبد دارایی خود اضافه کرده‌اند. اما نکته جالب‌تر، حضور پررنگ سهامداران در گروه فلزات اساسی و به‌طور خاص نماد «فولاد» بود. خالص تغییر مالکیت فعالان حقیقی بازار در گروه فلزی به رقمی بیش از ۱۰ میلیارد تومان رسید که حدود ۹۷ درصد آن به تغییر مالکیت در تک‌نماد «فولاد» تعلق داشت. پس از «فولاد» نماد «کچاد» دومین سهم پرخریدار از سوی مالکان خرد بازار بود. حضور پررنگ سهامداران حقیقی در سمت خرید معمولا با رشد قیمت سهام همبستگی مثبت داشته است. این موضوع به‌طور قابل‌توجهی در نقل و انتقال سهام بین بازیگران حقیقی و حقوقی بازار نمایان شد.

در واقع، تمرکز معاملات و رفت و برگشت نقدینگی در چند نماد خاص گروه فلزی و معدنی و خالص خرید چشمگیر فعالان حقیقی در این سهام بود که به رشد ارزش بازار و در نتیجه افزایش شاخص کل انجامید. در سوی دیگر و با وجود خالص کل خرید مثبت سهامداران حقیقی در مجموع بازار، فعالان حقوقی در ۲۳ صنعت بورسی بیشتر خریدار بودند تا فروشنده. معامله‌گران حقوقی بیشترین خالص خرید خود را در سهام گروه‌های بانکی و پالایشی به ثبت رساندند. سهام گروه پالایشی به‌رغم حمایت سهامداران حقوقی همچنان بر مدار نزول ارزش سهام قرار دارد و این موضوع را باید در عملکرد ضعیف شرکت‌های این صنعت جست‌وجو کرد که در صورت‌های مالی آنها برای سال ۹۶ انعکاس یافت.