نگاهی به تغییر مالکیت‌ هفتگی

بازار سهام در حالی معاملات نخستین روز کاری هفته را با رشد ۴/ ۰ درصدی شاخص کل بورس آغاز کرد که در این روز سهام گروه فولادی و همچنین معدنی‌ها در کانون توجه معامله‌گران به‌خصوص سهامداران خرد بازار قرار گرفت. به این ترتیب روز‌ شنبه حدود ۲۶ میلیارد تومان نقدینگی از سبد سهام معامله‌گران حقوقی به پرتفوی حقیقی‌ها افزوده شد. بیشترین خالص خرید حقیقی‌ها در نماد «فولاد» با تغییر مالکیت ۱۲ میلیارد تومانی شکل گرفت. همچنین دیگر نماد این گروه یعنی فولاد کاوه جنوب کیش نیز با استقبال خرید از سوی سهامداران خرد همراه شد. بر این اساس خالص خرید حقیقی‌ها در این نماد به بیش از ۷ میلیارد تومان رسید. چادرملو نیز با جابه‌جا‌یی ۶ میلیارد تومانی نقدینگی در مسیر پرتفوی حقوقی به حقیقی از دیگر نمادهای مورد توجه سهامداران خرد در این روز بود.

در این میان افت ۸/ ۴ درصدی قیمت نفت در هفته منتهی به ۴ خرداد ماه، افت قیمت سهام پالایشی را در روز شنبه به دنبال داشت. بر همین اساس نمادهای پالایشی با تاثیر منفی خود بر روند شاخص کل، مانع از رشد بیشتر این نماگر شدند. اما این گروه از حمایت سهامداران حقوقی در سمت خرید و جمع‌آوری سهام برخوردار شد. به این ترتیب خالص خرید به ثبت رسیده در دو نماد «شبندر» و «شپنا» به ۵/ ۵ میلیارد تومان رسید (به نفع سهامداران عمده).

تغییر زمین به سمت حقوقی‌ها

روند تغییر مالکیت‌ها در جریان معاملات روز یکشنبه همراه با استراحت شاخص کل به سوی حقوقی‌‌ها جابه‌جا‌ شد. بر این اساس در حالی کاهش ۲/ ۰ درصدی در کارنامه روز یکشنبه شاخص کل بورس به ثبت رسید که در این روز تغییر مالکیت ۷/ ۳ میلیارد تومانی از سبد معامله‌گران حقیقی به پرتفوی سهامداران حقوقی را شاهد بودیم.

 بررسی‌ها نشان می‌دهد بیشترین خالص خرید سهامداران حقوقی به ترتیب در نمادهای گروه‌ بانکی، سرمایه‌گذاری‌ها، صنعت پالایشی و خودرو رقم خورده است. در مقابل، سهامداران خرد بازار ضمن خرید سهام «کچاد» به جمع‌آوری سهام گروه پتروشیمی نیز تمایل نشان دادند. به‌طوری‌که حضور پررنگ فعالان حقیقی در سمت خرید سهامی نظیر «تاپیکو» و «جم»، تغییر مالکیت ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومانی در گروه مزبور را به دنبال داشت.

تداوم خرید سهامداران عمده در روز دوشنبه

روز دوشنبه نیز شرایط کم‌نوسان حاکم بر بازار سهام ادامه یافت. ماحصل این امر ثبت کاهش ۱/ ۰ درصدی در کارنامه بورس بود. در این روز خالص خرید حقوقی‌ها به ۴/ ۷ میلیارد تومان رسید که بخش عمده‌ای از این رقم به خرید سهام پتروشیمی مبین تعلق داشت به‌طوری‌که حدود ۵/ ۱ میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی معامله‌گران حقیقی به حقوقی «مبین» جابه‌جا‌ شد. کارتن ایران نیز از دیگر نمادهای مورد توجه حقوقی‌ها در بازار روز دوشنبه بود. به‌طوری‌که خالص خریدی در حدود یک میلیارد تومان در این نماد به ثبت رسید. «چکارن» در حالی از ابتدای خرداد ماه تا‌کنون بازدهی بیش از ۲۵ درصدی را کسب کرده است که در اوایل ماه اقدام به انتشار گزارش پیش‌بینی سود هر سهم و کاهش سود مزبور کرد. شرکت کاهش تناژ فروش واقعی نسـبت به پیش‌بینی را از مهم‌ترین دلایل تعدیل منفی مزبور اعلام کرد.

البته روند مزبور در روزهای بعد نیز ادامه یافت و سهامداران حقوقی و همچنین حقیقی‌های مالک بیش از یک درصدی «چکارن»، اقدام به خرید سهام مزبور کردند. در این راستا شرکت سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی وگردشگری ایران به‌عنوان سهامدار ۹۹/ ۲ درصدی این نماد، خرید ۳ میلیون سهمی را در این هفته به ثبت رساند. همچنین سهامداران حقیقی «چکارن» نیز در مجموع ۴هزار و ۵۰۰ سهم مزبور را خریداری کردند.

چرخش مجدد تغییر مالکیت

روند نزولی حاکم بر بورس تهران در حالی برای سومین روز متوالی ادامه یافت که نماگر اصلی بازار با کاهش ۱/ ۰ درصدی مواجه شد. اما در این میان خالص مثبت خرید از سوی سهامداران حقیقی از تحولات مهم در این روز بود، به‌طوری‌که در جریان معاملات روز سه‌شنبه حدود ۵/  ۳ میلیارد تومان سهم به سبد سهام فعالان خرد بازار انتقال یافت تا پس از غیبت دو روزه این دسته از فعالان، شاهد حضور پررنگ آنها در سمت خرید باشیم.

در این میان حقیقی‌ها بیشترین تمایل را به خرید سهام معدنی داشتند به‌طوری‌که سه نماد چادرملو، توسعه معادن و فلزات و گل‌گهر در کانون خریدهای این گروه بودند. در مجموع بیش از ۴۶ میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی این ۳ نماد جابه‌جا‌ شد. انتشار‌صورت‌های مالی امیدوارکننده این گروه برای سال ۹۶ و همچنین فعالیت مطلوب این شرکت‌ها در دو ماه نخست سال، در خریدهای مزبور بی‌تاثیر نبوده است.

البته روند مزبور در روز چهارشنبه نیز ادامه یافت و با خرید قابل‌توجه در نماد «فولاد» به تداوم برتری حقیقی‌ها در سمت خرید ختم شد. به این ترتیب در کنار رشد ۲/ ۰ درصدی شاخص کل بورس، جابه‌جا‌یی ۶/ ۴ میلیارد تومانی نقدینگی در مسیر پرتفوی حقوقی به حقیقی به ثبت رسید.

به این ترتیب معامله‌گران حقیقی پس از ۱۷ هفته، توانستند چرخش تغییر مالکیت را به‌سمت خود داشته باشند. در نهایت تغییر مالکیت ۲۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومانی از پرتفوی معامله‌گران حقوقی به سبد سهامداران حقیقی در مقیاس هفتگی به ثبت رسید.

نگاهی به صنایع مورد توجه معامله‌گران

بررسی روند صنایع مورد توجه بازار در هفته گذشته (منتهی به ۹ خرداد‌ماه) نشان از آن دارد که گروه فلزات اساسی بیشترین تغییر مالکیت‌ به ثبت رسیده توسط حقیقی‌های بازار را به خود اختصاص داده است. به این ترتیب، خالص خرید حقیقی‌ها در گروه مزبور به حدود ۳۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان رسید. در این راستا بیشترین خریدهای صورت گرفته بر محور فولاد مبارکه اصفهان قرار داشت، به‌طوری‌که جابه‌جایی‌ بیش از ۲۲ میلیارد تومانی نقدینگی در مسیر پرتفوی حقوقی به حقیقی «فولاد» شکل گرفت.فولاد مبارکه با رسیدن به نرخ ۳۱۱ تومان به سقف قیمتی یکساله خود رسید. رویه قیمتی عرضه محصولات در بورس کالا،‌ انتشار صورت‌های مالی ۹۶ و همچنین عملکرد فعالیت ماهانه شرکت در استقبال از خرید نماد «فولاد» اثر گذار بوده است. همچنین در حالی مشکل کم‌آبی از مهم‌ترین‌ مسائل این روزهای صنایع کشور است که فولاد مبارکه با انتشار شفاف‌سازی این موضوع را تهدیدی برای شرکت نمی‌داند و معتقد است با راهکارهای درنظر گرفته شده از این بحران عبور خواهند کرد.

در این میان دیگر فولادسازان بازار سهام نیز هفته گذشته را با خریدهای قابل‌توجهی از سوی سهامداران خرد سپری کردند. به‌طوری‌که خالص خرید به ثبت رسیده در نماد فولاد کاوه جنوب کیش به بیش از ۷ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان رسید.همچنین در گروه مزبور مس شهید باهنر و کالسیمین نیز از دیگر نمادهای مورد توجه سهامداران خرد بودند. در این میان تغییر مالکیتی در حدود ۳ میلیارد تومان در نماد «فباهنر» و در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی آن شکل گرفت. نماد «فباهنر» در حالی روز دوشنبه هفته گذشته شاهد برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه بود که این مجمع با تقسیم سود ۶۲ تومانی به ازای هر سهم همراه شد. به این ترتیب نماد مزبور در جریان معاملات روز سه‌شنبه بازگشایی شد و در مجموع نوسان منفی ۷/ ۰ درصدی قیمت را در هفته گذشته تجربه کرد.

همان‌طور که عنوان شد در هفته گذشته کانه‌های فلزی(معدنی‌ها) نیز در سبد خریدهای سهامداران خرد بازار قرار گرفتند. به‌طوری‌که خالص خرید ۱۵ میلیارد تومانی در این صنعت به ثبت رسید. در صدر این گروه نیز خرید سهام دوقلوهای سنگ‌آهنی یعنی چادرملو و گل‌گهر قرار داشت. بر این اساس جابه‌جا‌یی بیش از ۱۰ میلیارد تومانی در نماد «کچاد» و حدود ۳ میلیارد تومانی در نماد «کگل» و درمسیر پرتفوی حقوقی به حقیقی شکل گرفت.در میان گروه پتروشیمی نیز نماد «تاپیکو» در کانون خریدهای سهامداران حقیقی بود. به‌طوری‌که این نماد تغییر مالکیتی در محدوده ۵ میلیارد تومان را در مسیر حقوقی - حقیقی تجربه کرد.

سهامداران عمده چه خریدند؟

بررسی روند خریدهای صورت گرفته از سوی سهامداران عمده در جریان معاملات هفته گذشته نشان از آن دارد که این گروه بیشترین خرید را در صنعت پالایشی داشتند؛ به‌طوری‌که خالص خرید حقوقی‌ها در این نماد به بیش از ۱۱ میلیارد تومان رسید. در صدر این خریدها نیز تقاضا برای سهام پالایش نفت بندرعباس قرار داشت. بر این اساس تغییر مالکیت ۷/ ۴ میلیارد تومانی در مسیر پرتفوی معامله‌گران حقیقی به حقوقی «شبندر» صورت گرفت. در این میان بیشترین خرید از سوی صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه زرین شهر انجام شد. این صندوق که در تمام روزهای هفته اقدام به خرید سهام و حمایت از آن کرد، در مجموع خرید ۱۰ میلیون سهم «شبندر» را در هفته گذشته به ثبت رساند.پالایش نفت اصفهان نیز با خالص خرید ۵/ ۳ میلیارد تومانی از دیگر نمادهای مورد توجه حقوقی‌ها در هفته گذشته بود. پالایش نفت تبریز نیز جابه‌جایی‌ حدود ۲ میلیارد تومانی سهم در همین مسیر را تجربه کرد.

10 (3)